< 30~ >

668 53 2
                                    

Laju Alfi menggelengkan kepalanya. Dia bersandar semula ke sofa. Mukanya, serius. Dia bermain -main dengan jarinya sambil matanya memerhatikan tangan sendiri.

"habis tu ke-"

"Dah berapa tahun, tapi hasil dia sama je." kata ii En. Alif dipintas oleh Alfi.

"Apa?" terkedu ibubapa Alfi. Membuntang mata mereka, hampir tidak mempercayai apa yg baru Alfi katakan sebentar tadi.

"Kenapa, bu? kenapa, ayah? Kenapa Alfi masih tak dapat ingat apa ii memori ii lama Alfi masa Alfi kecil? Mana hilangnya memori Alfi masa Alfi berumur 5 tahun dulu? Selalunya, sesetengah budak dah boleh ingat sejak umur 3 tahun. Tapi, satu pun tak de. Kenapa satu pun Alfi tak ingat? Satu ii nya perkara yg Alfi ingat, masa Alfi terlantar kat hospital. Alfi rasa, ubat ii ni tak beri apa ii kesan pun. " Alfi mengeluh dihujung katanya.

Jari jemari dimain. Dia mengelak pandangan kedua dua ibu bapanya dengan memandang tangan nya. Suasana menyepi. Hanya kedengaran bunyi kipas yg ligat berpusing disyiling.(?)

"Apa yg kamu cakap ni Alfi? Ibu dengan ayah dah ikhtiar macam ii untuk kamu, tapi kamu langsung tak hargai. Kamu fikir kami nak ke kamu jadi macam ni?" Pn. Khalisyah memegang bahu Alfi dan digoncang sedikit kuat.

"..." Alfi hanya mendiamkan diri.

"Kamu tahu tak bertapa susah nya kami berusaha pulihkan ingatan kamu. Kami bawa kamu pergi tempat ii yg kamu pernah pergi, tempat ii yg berkaitan dengan kamu dan sebagainya. Tapi, kamu.. Kamu, mempersoalkan kenapa kamu tak ingat apa ii?! Kamu nak salahkan kami ke dalam hal ni?" En. Alif sedikit berang, baginya Alfi seperti tidak bersyukur dan ingin meletakkan kesalahan kepada mereka berdua.

"Tak, Alfi bukan nak salahkan ibu dengan ayah.. Tapi, tapi.. Tapi dah berapa tahun berlalu, semuanya still sama. Alfi masih rasa asing dalam rumah ni. Macam ini bukan rumah Alfi." Alfi menidakkan pernyataan En. Alif.

"Memang lah kamu rasa asing dekat sini, kita kan baru pindah ke sini?" Pn. Khalisyah cepat ii menggengam kedua dua tangan Alfi.

"Betul tu. Ayda pun mesti rasa asing dekat sini lagi." En. Alif pula memegang bahu Alfi. Alfi mengeluh.

"bukan.. Bukan itu maksud Alfi. Maksud Alfi ialah ..."

"ouh, Alfi nak pindah rumah? Boleh, je kan Bang?" soal Pn. Khalisyah semakin panik dan menggenggam erat kedua dua tangan Alfi.

"Bukan.. Bukan! Alfi tak nak pindah. Maksud Alfi, Alfi memang ada dekat sini.. Tapi, hati Alfi macam dekat tempat lain. Alfi rasa kosong. Tempat ni, bukan tempat Alfi. Alfi rasa diketepikan walaupun kita selalu luangkan masa sama ii." perlahan lahan Alfi menarik kedua dua tangannya dari genggaman ibunya dan bersandar semula di sofa.

"Maksud Alfi... Kami, kurang beri perhatian dekat Alfi? Tapi, setiap bulan kita bercuti sama ii, buat kerja rumah sama ii, boleh dikatakan semua benda yg biasa family lain buat kita dah buat. Alfi... Alfi buat kami kecewa nak." Pn. Khalisyah menitiskan air mata dan beredar meninggalkan Alfi dan suaminya.

"Ibu, bukan itu maksud Alfi! Ibu, tunggulah Alfi, biar Alfi terangkan dulu! Bu, dengarlah penjelasan Alfi ni." Alfi cuba mengejar ibunya yg menuju ke bilik.

Alfi mengejar ibunya yg baru memasuki bilik, cepat ii dia berlari menuju ke pintu. Namun, pintu bilik ditutup kuat oleh ibunya, betul ii dihadapan muka Alfi.

We Are Brothers..[ C ]Where stories live. Discover now