.
.
.
.
."Halilintar... Kamu , ni pendiamlah.. "Alfi spontan memaut tangan nya di bahu Hali sepanjang perjalanan.. " apakah...?!"
.
.
.
.
.
"Halilintar, umur kamu berapa ? " tnya Alfi dalam kedudukan yg sama seperti tadi.. "12 nk masuk 13,tahun depan...." jawap Hali.. "Hahaha.. Oh 12 tahun sebaya ii.. Kalau macam tu memang lah tahun depan umur kamu 13 tahun.. Halilintar ii" Alfi mula ketawa sambil memandang depan dan menggeleng gelengkan sedikit kepala nya.. Terhibur. Ice pula senang ii menghirup udara segar ... Hali?? Dia rasa gementar, gembira, marah, sedih.. Perasaan nya berbaur dah lah keterlanjuran kata ii nya membuat Alfi ketawakannya.."Kenapa lah aku jawap jawapn klise cam tu.. Tapi, Kenapa aku rasaa... Macam... Aku nk terus dalam keadaan macam ni?? Aku rasa selamat dengan dia.. Dia , buat aku rasa selesa dengn dia lama kelamaan.. Adakah.. Kau yg kami cri, sayangi dan rindui selama ni?? Kau .. Ke .. Gem... Pa..??" seribu satu pertnyaan yg muncul di benaknya.. Jawapan? Belum tentu samada dia akan dapt jawapannya..
Di rumah Tok Aba.. "Wah, cntiklah rumah korang ni.. Tapi.. Familiarlah.. " Hali seakan akan terdengr apa yg dikatakan oleh Alfi.. "Apa? Familiar?" Hali bertnya untuk kepastian.. "Ha.. " jawab Alfi pendek.."Eh, apa kita tunggu lagi.. Jomlah masuk.. Diaorng dh tunggu dah tu.." Ice mengheret Alfi masuk ke rumah.. Klakk.. Pintu dibuka perlahan- lahan.. "Kami dah balik.." Hali memberi laluan kepada Ice dan Alfi untuk masuk pula..
"Gemm...gemm..gempaa?? Gempa!!! " jerit Thorn dan membuat semua orng tersentak..Thorn terus memeluk Alfi tnpa kebenaran dan amaran .. Ice dan Hali cuba menahan namun gagal.. Thorn lebih pantas dri mereka.. "Gempa.. " kata Thorn perlahan.. Dia membiarkan kepalanya di bahu Alfi..Alfi membalas pelukan Thorn .. "Gempa ?" Thorn bersuara..
"Ye.. Kenapa kau jawab Fi?? Aduh.. Parah lah.. Mesti Halilintar dengn Ice kata aku ni budak pelik nanti.. "Alfi menjawab tnpa ragu ii tapi dia kesal atas keterlanjuran kata kata nya itu.. Dia risau Hali dan Ice mengaggapnya pelik.. Mendengar Alfi jawab begitu, Thorn melepaskan pelukannya dan.. Memengang kedua dua bahu Alfi.. "Ini Thorn.. Ingt?? " Alfi tersenyum.."tk.. Tapi semua nya nampak familiar sangt.. " jawpannya membuatkan seisi rumah terperanjat..
"Kenapa kamu panggil saya Gempa?? Nama saya Alfi.. Kenapa semua terperanjat masa saya menyahut pnggilan kamu Thorn?? Saya terlepas cakp.. Sorry.. " Alfi mulai keliru.. "Er.. X de apa ii Thorn ni sakit, dia luka kat lutut.. Tapi tah apa yg berlaku kat mata dan otak dia.. " jawap Taufan selamba.."Luka?? Teruk ke?? Sakit sangt?? Dh tk skit ke?? Macam mana kmu boleh berjalan dlam keadaan sakit mcam ni?? Meh sya papah kamu ke sofa.." sungguh apa yg dilakukan oleh Alfi sngt ii pelik di mata seisi rumah itu..
Thorn yg memandang Alfi seolah-olah terlihat cahaya yg menyinari dri belakng Alfi.. Seperti sinar yg x lama tidak wujud..Kekal sunyi.. Hanya kedengaran bunyi televisyen dan kipas sahaja..
Alfi dan Thorn duduk sebelah menyebelah .. "Saya tk tahu apa yg berlaku tadi.. Tapi saya yakin kamu kuat bukan?? " Alfi memberi senyuman ikhlas kepada Thorn..
"Kalau kamu x keberatan, siapa Gempa?? " Thorn ragu ii untuk menjawab nya.. Cepat ii Ice menjawab.. "Gempa tu.. Orng yg kami sayang dan rapat dengn kami.. Rupa dia iras-iras kamu Alfi.. " Ice memandang sayu tepat ke mata Alfi..Hali yg merasakan keadaan kekok itu mula menyuruh Solar membuat minuman Ying disuruh temani Solar.. "Solar tolong buat air .. Ying, boleh tolong Solar??" mereka hanya mengangguk..
"Alfi kenalkan.. Ini Taufan, Blaze, Solar yg pakai baju putih tadi dan seperti yg kamu tahu, sebelah kamu tu Thorn..Diaorng ni kembar kami.. " Ice memperkenalkan kembar ii nya kepada Alfi..
"Yg mereka bertiga ni pula siapa?" Alfi bingung.. "Oh, mereka kawan ii kami.. Yang pakai tudung pink tu nama dia Yaya.. Yg pakai cermin mata biru tadi tu, Ying.. Yg pfftt.. *menahan ketawa* gem.. Gemm.. Gemuk ii tu Gopal.. Dan yg pendek ni, Fang.." Taufan pula yg menjawab pertanyaan Alfi.. Alfi hanya meng'oh kan saja dan ketawa kecil..
"Dey!!! Aku chubby lah.. " Gopal berang.. "Aku tk pendek lah!" Fang pula naik angin.. Taufan hanya ketawa.. "Alolo.. Gurau je.. Maaf lh.. "
"Alfi, kenapa mata kamu kuning?" tanya Yaya.. "Oh, ramai yg tanya saya macam tu.. Ibu bapa saya kata, mata saya ni memang kuning.. Katanya genetik.. " Yaya meng'ohkannya saja..
"Nah, minumlah.. " Solar dan Ying meletakkan 2 dulang diatas meja di hadapan mereka dan kembali ke dapur mengambil beberapa cawan yg tidak menvukupi.. "Nah, Alfi.. " Ice menghulurkan air kepada semua..
Mereka bergurau senda dan bergelak ketawa sehingga jarum pendek jam menunjuk kan angak 11..jarum panjang nya pula menujukkan angka 45 minit.. "Eh, saya kena balik sekarang.. Saya balik dulu ye.. Jumpa lagi.." Alfi bersalam salaman dengn seisi rumah.."Alfi, biar saya dan Halilintar hantar kamu balik.. " pelawa Ice.." Baiklah.. Terima kasih" Alfi memberi senyuman ikhlas ..
Waktu petang semua elemental berada di ruang tamu kecuali Ice dan Hali yg pergi ke kedai runcit membeli barang .. Yaya, ying semua dh balik.. "Solar, kau rasa.. Alfi tu... " belum sempat Blaze mengakhiri kata ii nya, Solar memintas.. "Gempa?? I think he is.. " kaku.. Taufan yg sedang sibuk membaling bantal kepada Thorn kaku.. Blaze yg duduk pun terbuntang matanya..
"Aku ... Rindu Gempa... Hisk.. Hisk .. " suara Thorn mulai serak... Solar cepat ii menarik tangan Thorn dan memeluk nya.. Mendengar kata ii Thorn, Blaze dan Taufan turut berpelukan dengan mereka.. "Aku .. Pun.. Rindu dia.. " Solar bersuara serak..
"Bukan.. Kita semua yg rindu dia ... Kita yg rindu dia.. " Taufan bersuara..
Malamnya dibilik Hali, "kau tahu tak Gempa?? Semua rindu kau ... Sejak kau tk de dengn kami, rasa kosong je.. Macam dah hilang jiwa.. Semuanya berubah sekelip mata.. Mama Papa semua cari kau.. Kau kat mana Gempa???sob..sob.." Air mata Hali jatuh di atas gambar ii yg ada dalam album ... Album yg penuh kenangan..
"Hali? " Ice membuka pintu bilik Hali sedikit dan mengintai.. "Alamak, salah pilih masa lagi.. Baik aku lari sebelum dia sedar.. " Ice mula melangkah jauh dari bilik Hali setelah menutupnya ...
Dia tahu yang Hali masih perlukan masa bersendirian.. Hali yang dulu, tak sama dengan Hali yang sekarang.. Hali yang dulu, dingin dan langsung tak matang serta panas baran.. Hali yang sekarang ni, caring, baik , matang tapi tulah still pendam apa yang ada dalam hati dia tu..
"Hali ii.. " Ice menggeleng-gelengkan kepalanya..Tidak tahu apa yang terjadi kepada Halilintar.. Sungguh, dia pun tidak tahu yang Hali boleh berubah secara drastik .. Sedangkan Tok Aba pun terkejut dengan perubahan Halilintar..
Ice mengimbau kembali detik ii tragik 5 tahun yang lalu...
.
.
.
Ha, macam mana dengan story kali ni?? Best tak?? Komen lah sikit..Me:Aku nk rakam Hali menangis lah.. Pastu post kat insta aku.. Mesti banyk yg like dan viral.. Hihiheheh *devil mod active* (lantak lah salah eja ke apa..😂😂
Hali:apa.. ?? Cuba kau cakap lagi sekali kalau berani.. *death glare*😾🙅😒😑
Me:*nosebleeding*🙊
Now, run...
Me: *run*
YOU ARE READING
We Are Brothers..[ C ]
Hayran KurguHighest rank 2 (Fan) Gempa dan adik beradik nya yg berumur 8 tahun hidup bahagia dan penuh kasih syang pada mulanya di rumah Tok Aba.. Namun, kesedihan melanda hati mereka.. . Gempa hilang ! Samada diculik atau dia yg melarikan diri mereka pun tid...