< 14~ >

879 78 10
                                    

Fikirannya kosong... Sekosong kosong nya... Syiling bilik nya dipandang sepi(?). Terlalu banyak perkara yg perlu difikirkan..



















.
.
.
.
.

🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
Keesokan harinya..

Ice bangun awal seperti biasa. Jadi,Ice menjenguk Hali dibilik. Hali demam semalam. Jadi, dia mahu memastikan sama ada demam Hali sudah kebah atau belum.

Pintu dibuka perlahan. Berkeriut bunyi nya(?). "Hali.." Ice menuju kearah Hali yg sedang baring. Kelihatan seperti sudah terjaga. "Hmm.." Hali menyahut perlahan.

Ice meletakkan tangan nya ke dahi Hali. "Hali, demam kau.. Kebah sikit.. Kau buat apa?" Ice pelik. Dalam masa yg singkat demam Hali sudah berkurangan.

"Aku letak kain basah lah. Harap kan kau.. Memang taklah.. Pelupa betul.." Hali menjawap sambil memandang Ice tajam. "Oh, ye lah..! Sorry ii.." Ice menyengih (?) seperti kerang busuk sambil menunduk.

Hali tidak menghiraukan Ice dan cuba keluar dari biliknya. "Eh, Hali ii! Tunggu jap!" Ice menghalang Hali keluar dari bilik nya. Hali akur. Dia memberhentikan langkahnya dan memaling ke arah Ice.

"Kenapa?" Hali memandang Ice. "Aku rasa, kau tak payah lah buat apa ii hari ni. Rehat je. Bila kau dah betul ii sihat, baru kau buat kerja rumah. Boleh tak? Aku takut kalau ii demam kau berjangkit dengan diaorang lah. Kau, faham kan.. Maksud aku?" Ice cuba untuk tidak mengguris(?) Hati Hali.

"Hm.. Baiklah.. Tapi, benarkan aku teman kau pagi ni. Boleh? Aku bosan duduk dalam bilik je. " Hali memalingkan wajah nya kearah yg berbeza dimana, Ice tidak akan nampak wajahnya.

Hali betul ii mahu menemani Ice. Dia mahu lihat kemampuan Ice melayan karenah yg lain. Termasuk kerenah dia sendiri. Mampukah Ice jaga yg lain? Dia bukan tidak yakin. Tetapi mahu bukti yg dilihat sendiri didepan mata.

Selama ni, dia selalu biar Ice jaga yg lain seorang diri. Dia mahu tahu cara Ice menjaga budak ii yg banyak karenah itu. "Ouh, boleh je Hali. Jom." Ice mengajak Hali ke dapur.

☀☀☀☀☀☀☀☀☀☀☀☀☀

Beberapa jam kemudian.. di halaman rumah mereka ...

Hali melihat adik beradik nya yg lain dari jauh. Jauh sehinggakan mereka langsung tidak perasan langsung.

Kelihatan Ice sedang memerhatikan alam semula jadi. Langit, pokok, burung dan macam ii lah menarik perhatian dia.

Tapi dalam sibuk memerhati kan alam semula jadi, dia tetap memerhatikan yg lain. Hali sambung memerhati dari jauh.

Kelihatan Solar sedang berswafoto. Thorn, Blaze dan Taufan pula berkumpul dalm bulatan kecil sambil berdiri jauh sedikit dari Solar. Kepala ditundukkan sedikit. "Nk prank orang lagi ke apa budak ii ni?" Hali meneka dari jauh.

Berbalik ke Solar, dia kelihatan seperti tidak mahu melepas kan telefon bimbitnya. Jadi, Trio HuHa telah merancang strategi yg paling bijak! ( konon nya😂)

Blaze mendekati Solar. "Solar, aku nk minta sesuatu. Boleh tak? " Blaze menatap wajah Solar dengan sedikit serius. "Apa?" Solar menjawap ringkas.

"Tolong ambilkan air untuk Ice. Sian dia kena jaga kita ni. Kalau boleh ambil sekali untuk abang Hali kat sana." Blaze menunjuk secara senyap ii supaya Hali tidak perasan.

"Er, kenapa aku? Kenapa tk kau sendiri yg ambil?" soal Solar. "Sebab kau bongsu~. Kau tk nk ke Ice dan Hali puji kau ke sayang kau ke? Lagipun ini arahan dari seorang abang. Jadi, kau kena lh dengar. Pergilh Solar." Blaze mula menolak Solar sedikit.

"Ha, ye ii. Sabar ii." Solar mengelak dan meletakkan telefon bimbit di bangku yg berdekatan Ice. "Yes! " ketiga tiga makhluk(?) itu menjerit dalam kebisikan (? What da?? Ayat ..😕) Hali menggeleng dari jauh sambil berkata, "mula dah." facepalm.(?)

S
K
I
P

T
I
M
E

Solar keluar membawa air milo panas dan memberikan kepada Hali terlebih dahulu. "Abang Hali, nah. Milo panas." Solar menghulurkan segelas(?) cawan ke Hali.

"Ouh, terima kasih. Tapi, kau memang saja ii nk bagi ke orang suruh?" soal Hali sedikit serius. "Blaze suruh." Solar menjawap selamber. "Kau... Tak rasa dia nk prank kau ke?" soal Hali. Mukanya menahan ketawa..

    "ha?" Solar menggaru garu kepala yg tidak gatal. Hali menggeleng geleng kan kepalanya .. 'Kadang ii lurus juga ek?' dahi ditepuk perlahan. "solar , pergi jelah bagi air tu dekat ais dan cari balik telefon kau tu balik." Solar tergamam lalu terus bergegas ke arah ais dan menghulurkan segelas air milo kepada ais. Ais tegamam . 'betul ke ini Solar?buat terkejut je ' . "Thanks " Ais mengambil segelas air dari Solar .

       Selepas ais mengambil segelas air milo, dia segera mencari telefon pintarnya. "what da?! Grr... Kenapalah aku pandai sangt tinggalkan telefon aku?siap korang aku kerjakan ." solar merengus geram . Ais yg melihat Solar yg marah , terus menegur nya. "kenapa solar? Mana Thorn semua? kenapa marah ii?"Ais memegang bahu kanan solar.

     "mereka ambil telefon pintar aku. Aku tk tahu mana mereka pergi. Mana eh?  Tahu tk?"
    "orang tanya dia, dia tnya orng blik. Eh, mana diaorang? Oh, tidak ! Solar tolong aku cari yg lain." ais panik. Dia tidk mahu sejarah hitam berulang kembali . Hali yg melihat ais dan solar saja yg ada membuatkan dia tidak keruan . Cepat  ii dia mendekati mereka . 'macam mana aku boleh terlepas pandang?' 

______________________________ read,enjoy&vote
Maaf lewat..

We Are Brothers..[ C ]Where stories live. Discover now