< 10~ >

1K 86 4
                                    


Mendengar saja 'perintah' Hali, semuanya lari tidak cukup tanah dibuat nya. Perintah ringkas yang kedengaran tegas di telinga mereka. Hali sakit hati kerana jam nya betul ii jatuh ke atas kepalanya sendiri.

Ice hanya berdiri di sebelah Hali dan memengang bahu kanan Hali agar bertenang. Hali dan Ice pun memulakn rutin harian mereka.

10.00 pgi semasa semua sedang berehat di ruang tamu sambil menonton televisyen.

⛄⛄⛄⛄⛄⛄⛄⛄⛄⛄⛄⛄⛄

       "Hali, petang nanti aku nk jumpa Alfi boleh?" Taufan menggoncang goncang tangan Hali. "Nk buat apa?" Hali menjawab acuh tidak acuh.

     "Nak main lah. Boleh ?" Taufan membuat muka comel. "Erm, yelah ii ajak Solar dengan Blaze" Hali malas melayan. Yelah, bukan selalu dia dapt berehat di ruang tamu sambil melihat cerita kegemarannya iaitu, Danny phantom (my old crush!!!🙊😢) .
    
     selalunya tv dimonopoli oleh mereka jarang lah Hali mahu melarang, sebab mereka memang bosan duduk di rumah. Rutin mereka hanya lah, bngun tidur, makan, belajar takpun main di halaman rumah Tok Aba bersama Yaya , Ying, Gopal dan Fang. Itu jelah rakan mereka pun.

     " thanks!" Taufan meletakkan mukanya di bahagian belakng tangan Hali(?). "Hmmm." Bunyinya pun macam malas layan. Tiba ii....

      "Thorn ! Oh Thorn! Kamu ada di rumah tak? " kedengaran satu suara memanggil nama Thorn. Mereka yg duduk di ruang tamu terkejut. Thorn lah paling terkejut sekali. Terhenti tangan nya menyuap makanan ringan kemulutnya.

      Yg lain ternganga. "Tunggu japp!! " Ice menjawap salam orang yg tidak dikenali. "Thorn, jom.." Ice menarik Thorn ke pintu. "Ye, nak apa? Lah.. Kau rupanya. Ingatkan siapa lah tadi" Ice menyapa Alfi lembut.

      "Eh, siapa dia Alfi? " Thorn memandang seorang kanak ii perempuan yang berada di sebelah Alfi. Mukanya ceria tiada riak muka takut akan Ice mahupun Thorn.

     "Oh, ini? Ni adik aku lah. " Alfi menepuk bahu Ayda iaitu adiknya. "Ouh.." Ice dan Thorn berkata serentak .. "Eh, jom lah masuk!!! Yeay, tk pyh pergi rumah Alfi ajak datang sini dah!" Taufan menjenguk dari belakng Thorn. Alfi dan Ayda menurut saja.

     🌜setelah beberapa minit berbual bual dan bergelak ketawa.🌛

     "Ice, aku nk tnya boleh? " Alfi berbisik ke telinga Ice sewaktu tiada sesiapa pun yg perasan dia menarik ii lengan baju Ice yg berada di sebelahnya. "Tanya apa? " Ice pula berbisik. Dia takut Hali dan yg lain perasan mereka berbisik sedangkan Orang lain sibuk berbual dgn Ayda budak 10 tahun yg pandai berkata kata. (?😂😂)

      "Siapa ... Gempa? " Tersedak air liur dibuat nya, mujur mereka tidak perasan. "Er, betul ke kau nk tahu ni? Setiously kau betul ii nk tahu? " Ice seperti terkejut + serius. Alfi mengangguk. "Tapi, kalau tak boleh cerita tak payah lah."
Alfi hanya mencuba nasib mana tahu dia dapat ketahui siapakh Gempa yg selalu disebut sebut.

     "Bila kau nk balik nanti, aku teman kau. Then time tu baru aku citer. Ok? " Ice berbisik. "Oh ok ii" Alfi mengangguk laju.

S
K
I
P

     " Kami nk balik ni, takut ibu kami risau pula nanti."Alfi menyalami seisi rumah. Ayda menunggu dengan setia di sisi Alfi. "Hali, aku teman Alfi balik boleh? Kali ni je." Ice memaut leher Alfi. Harapnya, tindakannya itu berjaya buatkan si Hali percaya akannya."Ok" Hali menjawap tanpa sayk wasangka(?).

      🌜.setelah bercerita segalanya kepada Alfi sepanjang perjalanan kerumahnya.🌛

     "Hah, macam tu lah ceritanya." Ice mengakhiri ceritanya dengan keluhan yang berat. "Ughh..Jadi, korang rasa... Gempa hidup lagi? " Alfi menahan rasa sakit kepalanya.

     "Kami yakin, dia hidup lagi. Eh? Kau kenapa? Meh sini aku papah kau." Ice cepat ii memapah Alfi yang seperti mahu jatuh. Ayda cemas, risau dan sebagainya. Cepat ii dia cuba memapah juga walaupun badannya genit sedikit dari Alfi dan Ice.

     "A..aku.. O..keey .. Jangan ri..sau... " gagap ii Alfi menjawap.
"Haih, nasib baik lah aku ikut kau." Ice dan Ayda terus memapah Alfi hingga ke rumahnya.

      "Abang Ice, bawak Abng Alfi duduk kat sofa tu dulu ya.Ibu, kami dah balik !! " jerit Ayda sambil berlari mendapatkan ibunya selepas meninggalkan si Alfi dan si Ice di sofa ruang tamu. "Ibu, abang sakit lagi! Ouh ya, ada seorang kawan abang juga yg tolong abang! " jerit Ayda nyaring.

     "Apa? Sakit lagi?? Dia pernah sakit macam ni? Sakit apa? Kenapa? Apa puncanya? Apa terjadi? Teruk ke?" Ice bermonolong di dalam hatinya. Bermacam macam soalan muncul setelah mendengar jeritan Ayda.

     "Nah, abang Alfi. Ibu suruh makan ubat ni. " Ayda menyerahkan beberapa pil (?) ubat kepada Alfi dan segelas air kosong. "Terima ka.. Sih.. Ayda" Alfi memakan ubat tersebut.

      "Nah jemputlah minum . Kamu kawan Alfikan? Terima kasih tolong dia." Ibu Alfi tiba ii muncul membawa 3 cawan dan sejag air teh. "Ouh, ya.. Sama ii. Kebetulan dia dari rumah saya, alang ii saya teman lah dia balik ke rumah" Ice mula menikmati air yg dihidangkan.

     Alfi yg dari tadi menahan sakit, kini beransur pulih. Jika tadi dia lemah, kali ini dia punya tenaga untuk memulakan apa jua aktiviti yg diingininya. Ice, Ayda dan Ibu Alfi, Puan Khalisyah Umirah menarik nafas lega melihat Alfi kembali kepada keadaan asal.

      "Alfi, kamu dah ok? " Ice sedikit teruja. Alfi mengangguk. "Hah, kamu berdua sembang lah dulu, makcik dengan Ayda nk ke dapur." Puan Khalisyah dan Ayda beransur ke dapur.

     "Alfi, aku nk tanya ni." Ice was ii. "Tanya lah" Alfi mula memandang Ice. "Kau..... Sakit apa sebenar nya? Teruk ke? " Ice mula menggengam kedua dua tangan Alfi, kuat. Dia ingin tahu penyakit apa yg Alfi hidapi. Bahaya ka? "Sebenarnya.... " Alfi mula menjawap. Lambat. Itulah reaksi pertama Alfi.

___________________________________

Author: yay!💡💡💡💡 siapp!!*joget sopan😂😂*

Taufan: asal lah kau mental sangat Author? Hilang akal ya?*nk prank*

Author: ya!(bkan mengiakan perkataan Taufan, tapi cara Author marah n bagi amaran) Siapa kau hah nk kacau life aku??!! Kau nk kena kan !!! Ambik ni! Hempukan buku, bertubi tubi!! *hempuk hempuk, hempuk dan hempuk*

Dush!!dushh!!! Duhhh!! Kepishhh!! Dushh!! Kepishh!! Pangg!!

Taufan: afu fume nk fease fau fe. Fifu fun nk farah! *mulut dipenuhi buku dan bengkak*
(Aku cuma nk tease kau je. Utu pun nk marah! )

Author: padan muka! *glare*

Semua kecuali Author dan Taufan: *sweatdrop(?)*💦

___________________________________

Macam amana chapter kali ni?? Alfi sakit apa ya? Kenapa? Sebab apa? Bila ?  Semuanya bakal terjawap tak pama lagi. Hah, vote, komen dan terus sokong Author ya!

Hah, author banyk merapu dekat atas fasal Taufan..😂😂 sorry ye? Enjoy~~~
     

We Are Brothers..[ C ]Where stories live. Discover now