Bab 5: Guardian Angel (part 2)

576 43 3
                                    

Kami bergerak ke checkpoint dengan penuh santai. Sempat lagi kami bergurau senda dan usik mengusik. Well, semua salah Yad. Dia yang mulakan dulu lempar-lempar ice cube.

"Weh! We are the only one yang lambat. Cepat lah korang jalan tu!" Maya sudah lama berada di hadapan menarik bersama dengannya Aariz yang sedang makan ice cream.

"Chill lah Maya. Macam tak biasa sampai lambat" Haydar membalas tenang. Maya hanya menjeling tajam lelaki itu.

"Haah. Lagipun buat apa nak cepat-cepat" Fitri menyokong.

"Kalau kita kena tolak mata, semua ni salah korang berdua!" Mekka berkata sambil berpeluk tubuh.

"Geez woman... you really take this game seriously. Lagipun we are not the only one yang lambat" Fayyad sengih tak bersalah. Kami kumpulan terakhir yang sampai. And being us, nobody are brave enough to say a word.

"Memandangkan semua kumpulan sudah berada di sini. Saya akan terangkan misi seterusnya. Misi kali ini ialah setiap kumpulan hanya perlu menghantar 2 orang wakil kumpulan. We are going to play Rotten Eggs. Di sini ada 2 sarang telur. And mostly banyak telur yang sudah direbus. Korang kena pilih telur yang direbus. If you choose the rotten eggs then you are out. Pemenang untuk misi kali ini perlu crack sekurang-kurangnya 5 biji telur. Once you pick the eggs, you can't change it. The main key to success here, korang kena pilih wakil kumpulan kamu yang kamu rasa paling bertuah. So good luck guys!"

Kami berpandang sesama sendiri. Damn! Habis lah kami kali ni. We are going to lose.

"Aku dah boleh jangka, kita akan kalah" Kami angguk setuju. Confident semua dah tercampak ke luar tingkap. Hahaha..

"Kita semua bad luck weh" Hud garu kepala.

"Kali ni aku hanya mampu serahkan pada takdir aja. Let's just have a faith now" kami memang dah pasrah. Tapi tak bermakna kami give up. Cuma tak yakin.

"So siapa nak jadi wakil?" Fayyad dan Aariz dengan rela hati mengangkat tangan.

"Yad, Riz, just try not to get the rotten eggs" mereka berdua hanya tersenyum lebar.

"In sya allah. Tapi tak janji. Pray for us" kami tergelak melihat wajah yang dibuat-buat sayu mereka berdua.

"Have fun boys. Fighting!" Kami tetap bersorak bagi memberi semangat buat kedua-duanya. Team The Star diwakili oleh Miqa dan kawan baiknya Jimmy. Miqa sempat menghadiahkan aku senyuman. Aku membalas dengan senyuman kecil.

Mereka menentukan giliran dengan mencabut undi. And Aariz dapat giliran pertama. Aku dan Maya bersorak keriangan. Aqeef Aariz hanya sengih.

Nasib baik telur pertama yang dipilih Aariz ialah telur rebus. Kami mampu menghembuskan nafas lega. With a cocky smirk, he ate the eggs. Kalau tercekik padan muka.

Game kali ni memang 100% bergantung kepada nasib dan takdir. Kalau terpecahkan telur yang mentah... memang malang betul lah nasib.

Kami yang jadi penonton memang seronok ketawa bila ada yang terpilih telur mentah sebab diorang kena pecahkan guna dahi. So faham-faham ajalah apa yang akan jadi bila terpilih telur mentah. Hahhaa.. sekarang ni kebarangkalian untuk dapat telur mentah memang tinggi. So far Aariz dan Fayyad masih bertahan walaupun muka diorang nampak takut-takut.

"Kira nya kan... bertuah juga lah Fayyad and Aariz kan? Sebab diorang still bertahan" comment Maya.

"Haah. Aku rasa antara kita semua, Yad and Riz aja yang okay. Kita memang out sampai laut" balas Haydar. Kami ketawa menyetujui kata-kata lelaki itu.

So far team kami berjaya crack 4 biji telur dengan jayanya. Aku tergelak besar bila Kekwat orang pertama yang terkeluar. Habis kotor rambut dia. Perempuan tu mula lah menyumpah seranah. Salah sendiri... marahkan telur pula. Haih.. manusia-manusia. Mekka dan Maya dah gelak jahat.

OH MY CRUSHWhere stories live. Discover now