"Thanks Shark for being my Ironman" sepupu kesayangan aku itu ketawa besar.
"No prob lil sissy. I'm happy to be an Ironman for you" Shark kenyit mata. Aku senyum tawar. At least bercakap dengan Shark mampu buatkan mood aku kembali okey.
"Assalamualaikum" aku memberi salam. Rasanya Ba'an dah balik. Tapi rumah hanya senyap sunyi. Hmm.. mana pula Ba'an ni.
"Ba'an! Oo Ba'an!" Aku menjerit mencari si adikku.
"Ba'an keluar. Katanya pergi buat homework" terkejut aku apabila Umi tiba-tiba muncul daripada dapur.
"Umi! Terkejut Malaika! Awalnya Umi balik?!" Umi ketawa melihat wajah terkejut aku.
"Sorry-sorry. Umi balik awal hari ni. Maika pun awal balik" aku ikut Umi ke dapur. Mug diatas rak aku capai, jus oren dituang. Aku minum dengan perlahan. Dahaga weh.
"Maika tak ada kerja petang ni. Cuma esok a little busy. Perlu pantau persediaan hiasan padang and susun segala kerusi bawah canopy" aku bercerita. Umi gosok kepala aku lembut.
"Ololo siannya Baby Umi. Meh nak peluk sikit" Umi memeluk aku yang sedang duduk. Aku tersenyum. Pelukan Umi seperti recharge tenaga aku. Terus hilang penat. Umi's hug is always the best.
"I'm proud of you baby. You're doing a very great job. The board member have been praising you a lot. They see the leadership in yourself" Umi berkata sambil tersenyum.
"Thanks for the compliment Umi. I'm feeling a lot better. Petang nanti Maika still nak ke basketball court. Budak-budak tu mana tahu penat" Umi ketawa seraya mengangguk menyetujui kata-kata ku.
"Eh Umi lupa nak bagi tahu pasal jiran baru kita. I bet you already meet them right?" Muka aku yang tadinya tersenyum terus berubah. Melihat reaksi ku Umi sudah tahu yang something bad must be happen.
"Ala.. why ni?" Aku mengeluh.
"Kalau Umi nak suruh Maika jadi kawan mereka, sorry lah. I'll say a big fat no" aku bangun untuk ke sinki. Gelas yang digunakan terus dibasuh.
"Kenapa? Ish Maika ni. Sampai bila nak judge book by its cover? Maika perlu start open up dengan new people. Nanti if nak sambung belajar nanti, Maya, Haydar, Mekka and Arriz won't always be with you" aku garu kepala yang masih dibaluti tudung.
"Mana ada Maika judge book by it's cover. I'm just stating a fact. That Japanese girl is so damn rude Umi. I just meet her, I don't even say anything to her yet she called me a self-centred bitch. Plus, she's being associate with those two facade bimbos. So no way in hell I'm being friend with her" aku berkata dengan geram.
Terus aku luah segala yang aku pendam. Puas hati aku. Kali ini Umi yang terdiam seribu. Come on, Umi is my mom. She know me for the rest of her life. I won't badmouth someone for no reason. Dalam hal ni aku tak menipu. Dani masih hidup dan bernyawa lagi.
"Dah kenapa pula dia cakap macam tu dekat Maika? She don't even know you" dahi Umi turut berkerut-kerut.
"That's the point. She's the one who judge book by it's cover. She's lucky cause Maya and Mekka or even Aariz and Haydar wasn't there. Or else those people will make her senior year hell" aku ada satu habit, if aku marah aku akan automatically speaking. Siap dengan British accent lagi kau. Jangan main-main.
"Fine. I won't force you girls to be friend. But Maika, at least do me a favour. Please be nice with her only in front Aunty Liya. Remember, Aunty Liya is the best neighbor you ever have. She always help you and treat you like her own daughter. So ambil hati dia sikit" aku berpeluk tubuh bersama wajah masam.
Apa yang Umi cakap tu betul. Pagar rumah Aunty Liya juga yang panjat time nak sneak out. And surprisingly Aunty Liya tak pernah pecahkan rahsia aku pada Umi dan Walid. Demi hubungan sesama jiran kami yang sudah seperti keluarga sendiri, I'll lower my ego. Just for a bit.
YOU ARE READING
OH MY CRUSH
Teen FictionHidup seorang Amra Malaika amatlah sederhana. Mempunyai keluarga yang bahagia dan sahabat yang setia sudah cukup menyempurnai hari-harinya. Oh dan ditambah pula dengan kehadiran si 'Crush' membuatkan harinya menjadi lebih menarik. Siapa sangka, 'Cr...