"Thanks for the ride Miqael Waqif" Aku berkata sebaik sahaja kereta berhenti di hadapan rumah aku.
"Thanks bro sebab tumpangkan kami" Dani turut mengucapkan terima kasih kepada lelaki itu kerana sudi menghantar kami berdua pulang ke rumah. Kereta Haydar dah penuh tadi. So aku and Dani terpaksa minta Miqa hantarkan.
"Welcome. Small matter aja. Takkan lah nak tinggalkan korang dekat Coffee Prince sana" aku dan Dani tersengih.
"Jumpa esok tau Miqa. Drive safe" lelaki itu hanya mengangguk dengan senyuman. Aku dan Dani terus keluar daripada perut kereta. Kereta mula meluncur meninggalkan kawasan perumahan kami. Aku berdiri bersebelahan dengan Dani.
"So? What now?" Dani masih tiada tanda-tanda hendak balik ke rumah dia and aku pun tiada tanda-tanda untuk masuk ke rumah aku.
"I dunno. Dani, let's go to basketball court" Dani terus laju pandang muka aku. Nampak lah dia terkejut.
"Biar betul kau ni Maika?" I give him a deadpan look.
"Yes Mr Dani. I'm serious. Cepat, throw me some ball before maghrib. Tadi kau antara orang yang bersemangat wajar nak tolong aku overcome my phobia" aku berkata dengan malas.
"Iya lah. Tapi tak sangka secepat ni. Kalau macam tu tunggu sini aku grab bola. Baju tak payah tukar lah. Nanti lambat. 6:30 petang kita balik" aku angguk.
"Orait sound's like a plan to me. Aku drop bag aku sekejap. Aku jumpa kau dekat court" Dani give me a salute sebelum belari ke rumahnya. Aku turut melakukan perkara yang sama. Kereta Audi yang terpakir di hadapan rumah aku sudah tidak berasa janggal lagi bagi aku.
"Assalamualaikum! Umi! Maika dah balik!" aku laung daripada pintu utama. Beg sandang berjenama Jordan diletakkan dihadapan pintu. Suara Umi menyambut salam sayup-sayup kedengaran. Ada dekat dapur lah tu.
"Umi! Maika nak keluar pergi depan sana. 6:30 petang Maika janji akan sampai dekat rumah! Bye Umi!" aku laung dengan kuat biar Umi dapat dengar dengan jelas.
Tanpa menunggu balasan Umi, aku terus berlari untuk menuju ke basketball court yang terletak tidak jauh daripada rumah aku. Dalam tak sampai 2 minit aku dah sampai di basketball court.
Tidak lama selepas itu, Dani muncul bersama sebiji bola oren. Tie dan blazer maroon miliknya sudah hilang entah kemana. Kemeja putih sudah di untuck.
Aku turut sudah lama untuck baju kemeja putih yang dipakai. Vest dan tie sudah lama hilang entah kemana. Memandangkan hari ni hari first day sekolah aku putuskan untuk memakai uniform berseluar. Haa sekolah kami selain ada sistem social yang unik dan nama kelas yang pelik, uniform sekolah kami pun unik.
Memang lain daripada yang lain. Kami yang perempuan ni boleh pakai suit if kami berada di high class dan keatas. Tapi aku pelik sebab diorang tak suka pakai suit. Aku aja yang suka pakai suit berseluar. Senang nak bergerak.
"Nah.. first aku nak kau pegang and biasakan diri dengan bola ni. Kau kena ubah mindset kau. This is a bola. Bola is circle. Kau kena ingat Maika, bola tu tak boleh bunuh kau. Kau cuma pengsan dulu. So you will be fine. Trust me and trust yourself." aku tergelak dengan cara Dani sebab macam nak ajar budak tadika.
Tapi apa yang Dani cakap tu betul. Abang Am cakap phobia aku di tahap normal. Buktinya aku mampu untuk main bola beracun dulu walaupun tangan aku trembling and jantung aku berdebar sakan. Kata Abang Am, aku still ada will untuk fight my phobia.
"Eh.. ketawa pula. Nah cepat ambil bola ni" Dani serahkan bola basketball kepada aku. Bola oren itu aku tenung. Tangan menyentuh lembut permukaan kasar bola tersebut. Bola basketball lebih berat berbanding bola sepak dan bola tampar.
YOU ARE READING
OH MY CRUSH
Teen FictionHidup seorang Amra Malaika amatlah sederhana. Mempunyai keluarga yang bahagia dan sahabat yang setia sudah cukup menyempurnai hari-harinya. Oh dan ditambah pula dengan kehadiran si 'Crush' membuatkan harinya menjadi lebih menarik. Siapa sangka, 'Cr...