Bab 19: Sleepover

429 37 0
                                    

Perut aku macam nak pecah sebab kekeyangan. Wah.. aku sendiri tak sangka dengan kebolehan diri sendiri makan dengan banyak. Esok aku memang kena turun jogging ni. Nak jalan ke rumah Maya pun dah tak larat. Around pukul 10 malam bbq kami tamat. Siap kemas semua benda adalah jam 10:30 malam. Lepas Umayr and dua kawan baik dunia akhiratnya itu pulang, kami bertiga berjalan kaki untuk ke rumah Maya. Plan sleepover yang dirancang harus diteruskan. 

"Maya! Cepat lah jalan. Rumah kau dekat depan tu aja" Mekka menarik tangan Maya lembut. Kalau keadaan aku teruk, huh you should see Maya. She's worst. 

"Itu lah siapa suruh makan sampai tak ingat dunia. Kau punya makan serupa bela saka" Mekka mengomel kecil sambil menggelengkan kepala. Maya hanya mendiamkan diri. Penat sangat lah tu kut sampai mulut dia yang selalu berkicau tu tertutup rapat.

Mak and Ayah Maya memang balik lebih awal daripada kami. So bila sampai tu semua dah ada di rumah. Aku memang dah biasa sangat dengan rumah Maya ni. Aku memberi salam kecil. Abang sulung dan kedua Maya sedang bersantai di ruang tamu sewaktu kami sampai.

"Hey adik-adik Along! Long time no see" lebar senyuman Along menyapa aku dan Mekka. 

"Hey back to you Along" Mekka Medina membalas sambil melambai kecil. 

"Ni lari daripada rumah ke apa?"Angah menegur saat melihat duffle bag yang tersangkut dibahu aku. 

"Orang ada sleepover lah. Angah apa tahu" Maya balas. Lelaki itu hanya mencebik memandang adik bongsunya.

"Oooo sleepover. Lama tak nampak korang berdua. Sihat?" Along bertanya ramah dan prihatin.

"Sihat alhamdulillah. Bukan kami yang menghilang tapi Along tu yang serupa orang nomad. Sekejap ada, sekejap hilang" aku membidas. Along dan Angah ketawa.

"Hey.. Maika nomadkan Along" aku sengih.

"Kenyataan kan? Along tu tak nak settle down ke? Degil-degil Abang Am pun dah ada makwe tau" aku saja nak mencucuk beruang. Membuntang besar mata Along pandang aku.

"Shh.. Maika jangan sebut kuat-kuat. Mati Along kalau Mak dengar tau. Along masih sayangkan telinga ni tau. Nak guna lama. Ala.. nanti lah Along fikir. Still tak puas lagi hidup single" jawapan Along sangat lah typical orang single yang tak laku. 

Hahaha.. Along tu bukan tak laku cuma bab cintan cintun ni dia hopeless sikit macam aku. Rasanya Maya merupakan pemegang status 'hot stuff' dalam keluarga. Nak dibandingkan dengan Along and Angah, ex Maya lagi ramai tau. Aku pun tak sangka aku berkawan dengan playgirl selama ni.

"Cakap aja lah tak laku!" Luna Maya berkata sebelum ketawa jahat. Along ketap bibir sebelum lempar kusyen ke arah Maya. Tergelak kami melihat pergaduhan manja mereka itu.

"Mekka, Angah ada terserampak dengan your brother. Dia kirim salam and kirim pesan supaya you skype him often" semua mata tertumpu ke arah Angah yang santai makan ayam bakar yang dibawa balik Mak tadi.

"Angah jumpa dekat mana?" mata Mekka bersinar-sinar.

"Angah terserempak abang kamu dekat Dubai International Airport" memang wajar laa jumpa dekat airport sebab Angah ni pilot. Tapi hebat lah boleh terserempak dengan orang yang kita kenal disebalik lautan manusia yang ramai tu.

"Eh dah lah. Layankan diorang yang single ni tak maju hidup kita" Maya terus bangun daripada duduk. 

Masa tu laa Along and Angah serentak lempar kusyen tepat ke wajah gadis itu. Aku dan Mekka dah tergelak besar. Kelakar siak reaksi Maya. Lepastu bermula lah peperangan larut malam antara mereka adik beradik. Mak dan Ayah jadi penyelamat aku dan Mekka. Mak suruh kami berdua hiraukan mereka bertiga dan naik terus ke bilik.

OH MY CRUSHWhere stories live. Discover now