Bab 24: Date 1.0

547 29 3
                                    

Masa berlalu dengan sangat pantas. Sedar tak sedar, waktu persekolahan sudahpun tamat. Hari ni, hidup aku memang tak tenang kerana diusik oleh Luna Maya dan Mekka Medina. Ya Allah.. it's so embarrassing. Mulut kepoh Aariz sememangnya tidak boleh duduk diam, by the lunch time sampai Bad Boy pun dapat tahu about my date today. Seharian mereka sengih-sengih bila pandang muka aku. 

Diorang tak tahu ada ada konflik di hati. Nervous, takut, excited semua bercampur dalam satu rasa. Tapi persoalannya, apa makna date hari ni? Dia suka aku ke? or dia just kesian sebab aku aja yang single tak ada boyfriend? or date as a friend? Perempuan ni a dangerous creature tau. Perempuan punya overthinking, fuh.. memang parah sampai Pluto pun boleh wujud kembali.

"Maika, kiranya kan kalau pergi dating bukan ke it's mean kau and dia dah official jadi couple?" Maya menyoal aku. Dahi aku berkerut.

"No Cik Luna Maya. Kami bukan couple. I don't even know kalau dia suka aku as a friend or more than friend. Dah kau jangan nak bagi harapan tinggi sangat. Nanti kecundang, bukan kau yang sakit tapi aku" balasku. Buku yang tidak perlu dibawa pulang aku masukkan ke dalam loker. 

"Aku rasa Umayr guna dating konsep mat saleh bukan konsep Melayu. Kalau Melayu, dating tu kira dah couple. Tapi dekat luar negara, diorang pergi date bertujuan untuk berkenalan terlebih dahulu. Lepastu baru diorang decide nak continue ke fasa seterusnya ataupun tidak" Mekka Medina turut tidak ketinggalan untuk mencelah dalam perbualan kami.

"Ouh.. macam tu. Tapi, kiranya Umayr Athar tu berminat lah dengan Amra Malaika kan? Sebab he asked her for a date" aku sudah garu kepala. Penat dengar andaian Luna Maya. 

"Dating is a stage of romantic relationships in humans whereby two people meet socially with the aim of each assessing the other's suitability as a prospective partner in an intimate relationship. It is a form of courtship, consisting of social activities done by the couple, either alone or with others" aku dan Maya pandang Mekka dengan muka kagum.

"Pergh.. kau telan kamus ke waktu kau kecil? Definition kau bagi" Mekka hanya tergelak.

"Dah betul laa tu. Untuk a hopeless romantic macam kau, we need to help you. Kau bila dah datang blur, slow and hopeless memang tak boleh bawa bincang. Umayr pun dah tak ada girlfriend. So there is no reason untuk kau menafikkan your feeling anymore. Kau boleh tipu semua orang, tapi kau tak boleh tipu kami Malaika. Aku tahu kau masih suka Umayr walaupun sekecil molekul" this is what I hate about Luna Maya. She just know me too well. Aku mengeluh.

"Fine. I'll give today a shot" Mekka dan Maya terus bersorak riang. Parah betul.

"So aku nak kau gunakan date hari ni sebaik mungkin. Ge to know him dengan lebih mendalam. Masa dalam fasa date ni laa nak tahu dia betul-betul suka dekat kau or tak. Make a natural conversation. Jangan lah awkward sangat. A very important thing, you and him just need to have fun. Dah jangan nervous sangat" Maya tepuk dahu aku lembut. Aku mengangguk perlahan. Mengenangkan date tersebut, aku mula berdebar sakan. Haih..

"Girls! The meeting is about to start" Haikal memangil kami bertiga. Tanpa menunggu lama, aku bergerak menuju ke meeting room. Nasib baik aku boleh fokus sepenuhnya for meeting hari ni. Satu jam berlalu dengan pantas. Objektif untuk hari ni pun dapat disampaikan dengan baik.

Lambat-lambat aku bangun meninggalka meeting room. Mekka dan Maya sudah dihadapan. Aku pula makin berdebar sakan. I don't even know what will happen later. Haih..

"Amra Malaika!! Have fun Big Boss" Dani menjerit daripada kejauhan. Senyuman nakal terhias pada wajahnya. Aku mengepal penumbuk geram.

"Maika, petang ni still on tau. Pukul 6:30 petang kami tunggu kau dekat court" Haydar tepuk bahu aku lembut.

OH MY CRUSHWhere stories live. Discover now