Bab 13 : The Beach

552 41 0
                                    


Aku memandang Umi dengan penuh menyampah. Tengok lah tu Umi smirk. Tak lain nak menyindir aku. Nasib baik lah Walid tak tahu cerita apa-apa. I just scrowl at her.

"Maika..." belum sempat Umi menghabiskan ayatnya, aku terus menekup mulut Umi menggunakan tangan kanan. Umi terus tolak aku dan ketawa.

"Umi jangan nak mula eh" Umi sengih.

"Tak ada lah. Terkejut juga Umi tengok tiba-tiba balik siap boleh bergurau dengan Thor macam 10 tahun kenal" makin lah masam muka aku. Jatuh saham aku.

"We have a talk and decided to forgive and forget. So we're good" aku menggumam perlahan. Tapi tetap didengari Umi.

"Bagusnya anak Umi ni. Baru lah betul macam ni" aku mencebik.

"Umi tolonglah. I'm begging you Umi. Zaman minat dia dah tamat lah Umi. Stop teasing me" I groan annoyingly.

"Alah... this is a miracle. Salah ke Umi nak excited on behalf of you" Umi ni memang drama queen betul. Patut lah Almir Hamzah kuat berdrama. Aku putuskan untuk tidak menghiraukan Umi lalu fokus memotong bawang.

"Aunty Mira and Uncle Amir mana?" Aku menyoal cuba mengubah topik.

"Diorang beli barang Umayr nak masuk Uni. Ada yang still tak cukup. They will be back after maghrib" aku mengangguk kecil.

"Aunty Dina bagi tahu yang Dani balik lusa. Katanya nak pi Sunway Lagoon. Nak enjoy release stress" aku mengangguk kecil.

"Haah. Han and Fitri dah hantar gambar diorang dekat Maika. Saja nak buat Maika jealous" kawan aku memang taguna betul. And I hate to admit this, aku memang jealous pun tengok semua orang boleh pergi jalan-jalan.

"Maika... Umi and Walid nak minta maaf sebab tak dapat bawa Maika and Ba'an pergi jalan-jalan cuti sekolah ni" aku hanya tersenyum nipis. Wajah muram Umi dipandang.

"Alah Maika tak kisah pun Umi. Maika dah besar and faham yang Umi and Walid busy. Macam kami tak pernah pergi bercuti. Umi tak perlu minta maaf. Kami okay" Umi dipeluk sayang. Disebabkan aku jauh lebih tinggi daripada Umi, Umi nampak comel sangat.

"Thank you sayang. Maika sangat memahami" aku tersengih.

"Eh sekejap, Umi lupa nak ambil kuih seri muka yang tempah dengan Aunty Rina. Maika masak lah apa yang patut dulu okay? I count on you dear" Umi terus berlari hilang entah kemana. Tinggal lah aku berseorangan di dapur. Nice.

Nasi sudah siap dimasak. Nak masak apa? So aku decided untuk buat sayur campur goreng, ikan sambal berlada, udang sweet and sour, kailam ikan masin and telur dadar. Aku keluarkan semua barang basah.

1 jam 30 minit kemudian...

Mangkuk terakhir diletakkan di atas meja sebelum aku duduk kepenatan. Mak ai.. penat juga memasak ni eh. Complicated. Umi ni pun satu, pergi ambil kuih or tolong Aunty Rina buat kuih? Macam saja aja nak biarkan aku seorang diri. Nasib juga ada Ba'an yang menjadi juri secara tidak rasmi untuk memberi comment tentang masakan aku.

Ba'an tu cerewet lah juga bab makan ni. So kalau Ba'an cakap sedap, maknanya sedap lah makanan tu. Tak ada maknanya dia nak cover kalau makanan tu tak sedap. Walid pun baru aja balik. Makanan ditutup dengan tudung saji sebelum aku ke ruang tamu untuk sejukkan badan.

"Umi kamu mana Maika?" Walid bertanya.

"Umi pergi ambil kuih dekat rumah Aunty Rina" Walid memandang aku.

"Tak balik lagi?" Aku hanya menggelengkan kepala tanda 'tidak'.

"Habistu dinner dah siap ke belum?" Aku angguk pula.

OH MY CRUSHWhere stories live. Discover now