UMAYR POV
Hari kedua berada di rumah Aunty Mar dan Uncle Mal. Memang aku mengakui bahawa keluarga diorang ni memang something.
Kami sedang bersarapan dengan selesa. Sedap nasi lemak yang Aunty Mar buatkan. Kena dengan selera aku. Amra Malaika pula sudah selesa dengan family aku. I repeat. She's only confortable with my family. Not me.
"Nanti boleh lah Maika jadi tourist guard kami" Kak Umai berkata.
"Ouh no hal. Tapi hari ni tak boleh. Maika kerja" kening aku sedikit berkerut.
"Kerja? Maika kerja apa?" Mummy dulu-dulu lagi bertanya.
"Kerja dekat cafe cousin Maika aja. Alah jaga counter, ambil order, hantar pesanan, lap meja. Kerja jadi kuli" kami semua ketawa kecil.
"Tak apa Maika, asalkan kerja halal. Bagus lah macam ni. Muda-muda dah struggle cari duit sendiri" Daddy mula memuji. Maika senyum. Pipinya mula berona merah.
"Tak ada maknanya Amir. Dia kerja dengan cousin dia tu sebab dia bosan. Lagi-lagi bila kawan-kawan dia tak ada" Uncle Mal mencelah. Maika mencebik.
"Way to support your daughter Walid" she reply with sarcams.
"Maika pergi siapa hantar ni?" Uncle Mal menyisip tea dengan perlahan.
"Lah dengan Shark lah. Siapa lagi" balas Malaika.
"Maika! Shark call Umi. Dia call Maika tapi Maika tak jawab. Shark tak boleh ambil Maika hari ni sebab nak hantar Arissa balik rumah Mak tok" Aunty Mar tiba-tiba sahaja muncul.
"Kalau macam tu nanti suruh Dani yang hantar" Uncle Mal geleng kepala.
"Haaa.. dah lupa lah tu. Dani and the boys tak ada pi tengok bola" dan senyuman gadis itu terus lenyap diganti dengan wajah monyok. Entah mengapa, melihat wajah sedihnya membuatkan hati aku tak senang.
"Biar Umayr tolong hantarkan" aku pun terkejut dengan tindakan spontan itu. Amra Malaika memandang aku dengan muka yang terkejut yang tidak disorok. Bulat matanya memandang aku. Aku hanya senyum nipis.
"Haaaa... good idea. Sambil tu boleh kenal jalan dekat sini" Aunty Mar sengih.
"Tadi caka dah lambat, cepat lah pergi sana" aku sudah bangun. Kak Umai, Ummar dan Ummu tidak ketinggalan untuk mengikut bersama.
Yang lagi aku geram bila semua adik beradik aku duduk tempat duduk belakang meninggalkan the only vacant seat iaitu disebelah aku. Mereka semua tersengih tidak bersalah. Amra Malaika muncuk di tepi kereta.
"Maika duduk sebelah Umayr. Nanti senang kalau sesat boleh tunjuk jalan. Lagipun dekat seat belakang dah penuh" ujar Kak Umai. Nak tak nak Malaika tetap duduk di sebelah aku. Kereta mula bergerak.
"So nak guna waze or saya patut tunjuk arah?" After a long deadly silence, she's finally speaking.
"Tak apa. Waze pun okay" aku mula memandu keluar daripada kawasan perumahan.
"Okay. But sometimes Waze ni tak boleh dipercayai tau. Kalau kita masuk dalam laut, jangan salahkan saya" kami semua sudah ketawa.
"Don't worry Maika. Nanti kalau rasa-rasa kita sesat, you can show the way" Kak Umai mencelah. Amra Malaika tersengih.
"Dah lama ke kau kerja dekat cafe tu?" Ummar menjongket kening.
"Tak lama pun. Aku start masa cuti hari tu. Kerja dengan family, macam tak kerja lah" aku hanya tersenyum kecil.
"Menu apa yang best dekat sana? Boleh Ummu try" adik aku tidak ketinggalan untuk beramah mesra dengan gadis disebelah aku.
"Hmm.. Ummu suka coffee or suka juice? Kalau suka coffee boleh try diorang punya Prince Charming. Tapi kalau suka buah-buahan you can try Mango Mania" ralit aku mendengar celoteh gadis itu. Memang friendly tahap abadi ni.
YOU ARE READING
OH MY CRUSH
Teen FictionHidup seorang Amra Malaika amatlah sederhana. Mempunyai keluarga yang bahagia dan sahabat yang setia sudah cukup menyempurnai hari-harinya. Oh dan ditambah pula dengan kehadiran si 'Crush' membuatkan harinya menjadi lebih menarik. Siapa sangka, 'Cr...