Bab 25: Date 2.0

364 26 1
                                    

UMAYR ATHAR POV

"So Umayr, where are we going next? Or are we doing home?" suasana sunyi yang terbina diantara kami terus terpadam apabila gadis peramah di sebelah aku ini membuka mulut. Haih.. memang tak sangkal lagi, she's the sunshine ball! Aku tahu dia cuba untuk ubah suasana canggung ini.

"Hmmm.. actually no, we're not going home. Let's go and have some fun. Btw, I already have your Umi's and Walid's permission to take you out today" aku sudah membuat perancangan sedari pagi tadi sebenarnya. 

"What?" daripada ekor mata aku dapat melihat reaksi gadis itu. Bulat metanya memandang aku. Aku cuma senyum kecil.

"Yes Cik Malaika. Saya minta izin Walid and Umi awak. Diorang cakap paling lewat pukul 6 petang saya wajib hantar awak balik" jujur aku menjawab. Mata fokus memandang jalan raya. 

"Bila awak minta izin Walid and Umi saya?" Amra Malaika masih her usual self, the loud and friendly her. Even lepas my confession to her, dia masih layan aku seperti biasa. Sesetengah perempuan mesti akan jadi awkward as hell. Tapi dia ni chill aja. That make me like her even more.

"Pagi tadi lah. Lepas drop awak from school" Amra Malaika masih tak lepas pandang sisi wajah aku. Naik segan pun ada. Haih.. telinga aku ni sedari tadi lagi rasa hangat. Boleh buat malu kaum ni. 

"Erm.. Walid and Umi saya ada cakap apa-apa tak?" dengan suara yang sedikit perlahan dia bertanya. 

"No. Cuma Walid awak tanya saya nak bawa awak ke mana. Dia pesan jangan buat benda pelik-pelik" aku masih terbayang kejadian pagi tadi.

Aku tak pernah rasa nervous macam tu. This is first time aku minta izin nak bawa anak dara orang keluar. Selama ni aku boleh chill-chill dengan Uncle Mal tapi pagi tadi lain. Walaupun Uncle Mal nampak tenang ada tegasnya. 

"Ugh!!! Walid! Way to embarrass me" Maika menutup muka dengan kedua belah telapak tangannya. Aku ketawa melihat reaksi gadis itu. Alahai.. comel..

"Betul lah apa yang Walid awak pesan tu. Awak kan anak dara kesayangan dia" aku membalas.

"But still, saya still Walid cakap straight foward sangat. Thanks by the way sebab being so considerate. Patut laa Umi saya hantar emoji sengih-sengih masa saya cakap awak ajak saya makan" Aku ketawa halus. Aunty Mar memang awesome. Sporting gila. Selamba aja Aunty Mar membahan Malaika. Now I know where she get the friendly side of hers.

"Nah.. don't thanks me. Well mesti lah saya kena jadi considerat sebab saya nak bawa anak dara orang keluar, bukan anak kucing" Amra Malaika ketawa besar.

"Fine I get it" suasana di dalam kereta kembali sunyi selepas itu. Well it's not the awkward silence but more too the comfortable silence.

"Saya tak faham lah dengan Umi sebenarnya. Di saat mak orang lain menjerit-jerit tak nak anak perempuan mereka ada pakwe tapi Umi sebaliknya. Susah hati sangat bila sampai sekarang I still didn't have any boyfriend or even ex boyfriend" aku memandang sekilas wajah gadis itu sebelum focus memandu. Entah kenapa, mulut gadis itu ringan bercerita.

"Really? Wow.. Uni awak memang cool" aku memang tabik laa dengan Aunty Mar. Serious, jarang kut dapat mak macam Umi kepada Malaika.

"Cool memang cool. Sebenarnya Umi bimbang kalau saya ni tak laku-laku. Bimbang kalau saya tak kahwin sampai bila-bila" nada suara gadis itu sudah cukup menunjukkan yang dia rasa annoying.

"Maybe Umi awak just excited. Awak tu anak perempuan bongsu dia. Mestilah Umi nak tengok awak lalui zaman remaja macam gadis-gadis lain" aku cuba menolong Malaika agar dia dapat melihat benda ni from sisi yang positive.

OH MY CRUSHWhere stories live. Discover now