الفصل الرابع

3K 94 22
                                    

بسم الله الرحمن الرحيم ❤️

قد لا يُزعجنا القول ولكن يؤلمنا القائل، وقد لا يؤثّر فينا الفعل ولكن يصدمنا الفاعل.....
_جبران خليل جبران

نبدأ 💓

==========================================================================================

كانت جنه جالسه مشدوده على الكرسي ، تبتلع ريقها بصعوبه و تحاول إخراج الكلام من بين شفتيها بنبره عاديه و تهز قدميها بتوتر و تضغط على يديها و ترمش عده مرات، تحاول أن لا تضعف و بام لا تسمح لدموعها بالهطول، تحاول أن تتماسك و الظهور بأن ليس هناك شيء يزعجها او يضايقها.......
لكن السيد شقيق كان له رائي آخر، فهو يعلم جيدا بأن هناك أمرا ما يجعل تلك الجنه حزينه ، مع رفضها المستمر في للاعلان عن سبب فقدانها الشغف و الطاقه ، هذا يزيد من صدق حدسه من ان هناك شيء هام قد حدث معها ، يجعل ابنته الصغيره التي تشبه الزهره في جمالها و عفويتها ، محبطه و حزينه و قد حصل كلاتي.......

جنه بتوتر : يا بابا أرجوك إسمعني قبل ما تحكم عليا و تزعل مني و تغير طريقتك معايا.....

السيد شفيق بنبره جاده : اتفضلي......

جنه بتوتر : أنا مش عايزه اشغل بال حضرتك ولا بنات بمشاكلي و همي و بصرآحه خصوصا حضرتك يعني ، قولت كفايه إللي عند حضرتك من هم و شغل و قضايا......

شفيق بنظرة ثاقبه : بس أنا مشتكتش من مشاكلك آنتي و اخواتك و لا عمري هشتكي يا جنه و أساسا حياتكم ملهاش علاقة بشغلي و قضايا إللي عندي ، لزم تفهمي اني معنديش اغلي منك آنتي و أخواتك و يهمني راحتكم و سعادتكم قبل أي حاجه حتي من شغلي...

جنه بتوتر : يا بابا افهمني ، انااااا

قاطعها السيد شفيق بنبره جاده : افهميني آنتي يا بنتي ، أنا اب و مش هينفع أشوف بنتي بحالتك ديه و أسكت و أعمل نفسي مش شايف و لا حاسس ، فاتكلمي معايا و احكيلي مالك و فيكي إيه.........

جنه بتوتر : يا بابا أرجوك إسمعني قبل ما تحكم عليا و تزعل مني و تغير طريقتك معايا.....

السيد شفيق بنبره جاده : اتفضلي......

جنه بتوتر : أنا مش عايزه اشغل بال حضرتك ولا بنات بمشاكلي و همي و بصرآحه خصوصا حضرتك يعني ، قولت كفايه إللي عند حضرتك من هم و شغل و قضايا......

السيد شفيق بنظرة ثاقبه : بس أنا مشتكتش من مشاكلك آنتي و اخواتك و لا عمري هشتكي يا جنه و أساسا حياتكم ملهاش علاقة بشغلي و قضايا إللي عندي ، لزم تفهمي اني معنديش اغلي منك آنتي و أخواتك و يهمني راحتكم و سعادتكم قبل أي حاجه حتي من شغلي...

 الحب الدائم ❤️ / بقلم بسنت طه حيث تعيش القصص. اكتشف الآن