Deel 14:"Ongeluk."

197 5 3
                                    

Amber kijkt tv in de gezamelijke ruimte, als Nienke en Jeroen giechelend naar binnen komen. "Ik ga naar boven. Tot morgen, schat." Jeroen geeft haar een nachtzoen en loopt naar zijn verdieping. Nienke giechelt nog even verliefd na, en ziet dan Amber in de gezamelijke ruimte zitten. "Hey." Zegt ze dan tegen Amber. "Blijkbaar was het gezellig?" Merkt Amber op. "Echt wel!" Nienke gaat op de stoel schuin tegenover haar zitten. Dan pas merkt Nienke dat Amber ergens mee zit.  "Am? Wat is er?"  "Nien, het is Fabian... hij.. hij heeft een heel ernstig auto-ongeluk gehad."  Nienke toont geen enkele emotie. "Nienke? Zeg alsjeblieft iets?"  "Ik ga slapen." Nienke loopt naar boven. "Nienke!"  "Nee, Amber! JE HEBT HEEL ME AVOND WEER VERPEST!" met die woorden laat ze Amber moedeloos achter. Mick is net de gezamelijke keuken ingelopen en heeft alles gehoord. Hij was de eerste die wist dat Fabian een auto-ongeluk heeft gehad. Hij werd gebeld door een vriend van hem die in het ziekenhuis werkt. Hij kent Fabian ook. Mick had het meteen tegen Amber vertelt, en zij vond dat Nienke dit moest weten. Ookal was ze geen vrienden meer met Fabian.  "Dat liep totaal niet zoals jij had gehoopt." Hij loopt de gezamelijke ruimte in. "Nee. Geen enkele emotie! Totaal niks! Dat kan toch niet, Mick! Ze waren elkaars beste vrienden! Het kan toch niet zijn dat het niks met haar doet?!" Amber legt moedeloos haar hand op haar hoofd. "Hey! Je hebt je best gedaan. Meer kan je niet doen, Amber."  Mick en Amber kijken elkaar aan.  "Ik... Am, ik ."  Amber pakt met haar handen zijn hoofd vast, en plant haar lippen op de zijne. Mick zoent haar terug. 

Nienke:
Nienke ligt op bed en huilt. Ze is heel erg geschrokken door het ongeluk van Fabian. Maar op de een of andere manier kan ze niet naar hem toe. Als hij hun vriendschap niet had opgegeven, was ze wel gegaan. Ze blijft nog even huilen en huilt zichzelf dan inslaap.

De volgende ochtend:
De bewoners hebben afgesproken om deze ochtend samen te ontbijten. "Hey. Amber? Wat was dat nou vannacht met Nienke?" Vraagt Jeroen. "Fabian heeft gisterenavond een auto-ongeluk. Hij...hij is er niet best aan toe, Jeroen. Maar Nienke, ik ben bang dat ze niet naar hem toe gaat."  Jeroen staat perplex.  "Wat?! Maar? H...hoe is dat gebeurd?"  "Fabian is geschept door een vrachtwagen." Amber begint te huilen. Mick troost haar. Dan komt Nienke naar beneden.  "Wat is er?" Vraagt ze als ze Amber ziet huilen.  "Nien? Waarom ga je vanmiddag niet mee naar Fabian?" Vraagt Amber.  "Ik moet werken."  Nienke heeft snel haar antwoord klaar.  "Nien, waarom ga je niet mee? Wij zijn toch bij je." Mick kijkt haar verdrietig aan. "OM..OMDAT..OMDAT...IK KAN HET GEWOON NIET, OKE?! als hij onze vriendschap niet had opgegeven, was ik wel gegaan! Hij wil toch geen contact meer met mij?!" Roept Nienke boos en overstuur. Dan breekt ze. Het is dan stil in de gezamelijke ruimte. Jeroen troost haar.  Amber kijkt Mick aan. "Je moet eerlijk tegen d'r zijn."  Amber haalt even diep adem.  "Nienke, Fabian is er ernstig aan toe. Hij word in kunstmatige coma gehouden." Zegt ze dan. Nienke kijkt hen verontwaardigt aan. "JULLIE VERZINNEN DIT ALLEEN MAAR!" Ze rent huilend terug naar boven. Jeroen en de rest zuchten moedeloos.  "Wat moeten we nu? Ik bedoel, stel...stel dat Fabian het niet haalt? Dan vergeeft ze het zichzelf nooit dat ze niet naar hem toe is gegaan of afscheid van hen heeft genomen." Zegt Amber.  "Ik praat wel met haar." Zegt Jeroen. Jeroen loopt naar boven.  Als de rest aan tafel gaat zitten, krijgen ook zij te horen dat Fabian een ernstig auto-ongeluk heeft gehad en er ernstig aan toe. De sfeer is meteen ijzig stil. "Schatje? Mag ik binnen komen?" Jeroen staat bij Nienke in haar appertement.  Hij loopt naar haar toe en zoent haar. "Liefje? Waarom ga je nou niet? Fabian betekent zoveel voor je." Zegt Jeroen. Nienke kijkt hem aan.  "Jeroen, ik...ik kan het gewoon niet, oke?" Nienke's stem trilt als ze zucht. Jeroen krijgt een vermoeden. "Je bent echt boos op hem, he?" Merkt Jeroen als enigste op. Nienke knikt.  "Dat snap ik wel, hoor." Jeroen doet zijn arm om haar heen.   "Ik kan gewoon niet naar hem toe. Hij...hij heeft mij zo gekwetst. Ik kan gewoon niet naar hem toe." Nienke zucht.  "We kunnen je niet dwingen, schat." Jeroen geeft haar weer een zoen.  "Jeroen? Ik houd echt van jou, he?" Zegt Nienke.  "Dat weet ik toch, gekkie." Ze zoenen elkaar weer.

Ziekenhuis:
(Ondertussen kun je het nummer:"All I Want." Luisteren van Emma Bale.) Het is middag. De bewoners mogen bij Fabian. Iedereen schrikt als ze Fabian zien. Hij heeft overal diepe sneeën in zijn gezicht. En ook had hij een hoofdwond. Hij lag er zomaar stil bij. Iedereen zocht steun bij elkaar. Amber baalde echt dat Nienke er niet bij was. De belangrijkste persoon uit Fabians zijn leven. De dokter was eerlijk tegen hen geweest; ze moesten zich misschien voorbereiden op het ergste. Jeroen zucht en denkt aan Nienke. Dit ging ze niet aankunnen. Mick krijgt het moeilijk... zijn beste vriend ligt nota bene daar. Hij kan het niet aan en loopt naar de gang. "Mick!" Amber loopt hem van achterna. Mick begint te flippen. "Hey! Schat! Rustig!" Amber pakt hem vast en huilt dan ook. "Hij haalt het, Mick! Dat moet!" Zegt ze dan. Mick snikt hard. "Schat? Kijk me aan? Hij gaat het halen, oke?!" Amber zoent hem. Mick zoent haar terug.

Bij Nienke:
Nienke is in de gezamelijke keuken. Dan ziet ze opeens iedereen voor haar neus staan. "Hey, lieverdje!" Nienke geeft Jeroen een zoen,Maar Jeroen duwt haar al snel van zich af.  "Nienke, wij komen net van Fabian vandaan." Zegt Amber, terwijl Jeroen haar vasthoud en aankijkt. "Ja, dat weet ik. Maar ik heb geen tijd voor hoe het met hem gaat, want ik ga naar bed. Ik moet morgen vroeg op."  Nienke wil zich los maken van Jeroen, maar Jeroen blijft haar stevig vasthouden. Nienke beseft dan opeens dat iedereen het beste met haar voor heeft, maar dat ze moet luisteren. "Jeroen? Waar...waarom... wat is er?" Nienke raakt lichtelijk in paniek. Jeroen kijkt haar vol verslagenheid aan. Nienke kijkt hem angstig aan.

Het huis Anubis (Feestje loopt uit de hand.)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu