Deel 19:"Het verleden."

170 5 4
                                    

"Nou? Waarom zitten jullie hier zo gezellig?" Fabian kijkt nieuwsgierig. Iedereen verstopt de tasjes, alsof ze Nienke haar gedachte kunnen lezen. Nienke kijkt moeilijk. "Euh... wij hadden behoefte om gezellig met elkaar te kletsen. Ik heb Nienke met Valentijnsdag verrast met een weekendje Ibiza. Daarover waren we aan het vertellen." Redt Jeroen haar. Nienke glimlacht. "Ja. Het was zo romantisch!" Glimlacht Nienke naar Jeroen. "Dankje." Fluistert ze dan naar hem. Fabian krijgt een jaloerse steek maar negeert het. "Ow. Dan ga ik maar."  Fabian loopt naar de voordeur. En in de gezamelijke ruimte horen ze de voordeur dichtgaan. Dan kijkt iedereen verbaasd naar Nienke.  "Ik wil het hem alleen vertellen. Ik vond dit te confronterend voor hem." Nienke gaat zitten. Jeroen ziet aan haar dat ze het er moeilijk mee heeft.  "Wanneer ga je het hem dan vertellen?" Vraagt Amber.  "Als ik alleen met hem ben."  "Heeft dit met...."  Nienke knikt.  "Maar hij zal toch blij voor je moeten zijn dat je weer gelukkig bent?" Appie klinkt een beetje verontwaardigt. Mick denkt na.  "Wat nou als ik het zeg?" Vraagt hij dan. Nienke kijkt hem verrast aan.  "Waarom?"   "Misschien komt het dan minder hard aan, en weet hij dat hij gesteund wordt door zijn beste vriend." Legt Mick uit.  "Mick, ik moet het hem zelf vertellen." Nienke zucht. Maar wanneer zou ze het Fabian vertellen? Ze vind het steeds moeilijker worden. Het verleden kruipt telkens weer omhoog.  "Nien? Gaat het?" Amber ziet dat Nienke piekert. "Ik ga even weg." Nienke pakt haar jas en tas en rijdt naar Fabian. Als ze eenmaal bij Fabian is, belt ze bij hem aan. "Hey. Wat doe jij hier?" Vraagt Fabian.  "Ik...euh...ik moet je iets vertellen. Mag ik even binnen komen?" Fabian laat haar binnen. Nienke kijkt rond in zijn nieuwe huis. Alles ziet er zo netjes uit. Maarja, ze is dan ook niet anders gewend van Fabian.  "Wil je koffie?" Vraagt Fabian. "Nee, dankje." Nienke en Fabian gaan zitten.  "Wat wil je mij vertellen?" Fabian kijkt haar nieuwsgierig aan.  "Jeroen vertelde toch dat we met Valentijnsdag naar Ibiza zijn geweest,he?"  Fabian knikt.  "Nou, hij heeft me op Ibiza ten huwelijk gevraagt. En ik heb ja gezegt." Vertelt Nienke. Fabian weet even niet wat hij moet zeggen. Hij is ook even een tijdje stil. "Faab?" Nienke kijkt hem onderzoekend aan.  "Faab? Gaat het?"  "He? Ja, nou gefeliciteerd." Fabian geeft haar drie kussen. "Dankje." Zegt Nienke. "W..wanneer gaan jullie trouwen?" Vraagt Fabian.  "Dat weten we nog niet precies. Maar Fabian? Ben je wel blij voor me?" Vraagt Nienke betwijfelend.  "Eerlijk?"  Nienke knikt.  "Nee." Fabian's stem trilt. Nienke slikt en schrikt hier van. Maar eigenlijk had ze het ergens verwacht.  "Hoezo?" Vraagt Nienke teleurgesteld.  "Nien, ik houd nog zoveel van je! Ik gun je mij, niet Jeroen." Biecht Fabian dan op. Nienke is sprakeloos.  "Nienke, laten we opnieuw beginnen? Laten we het verleden achter ons laten?" Fabian pakt haar hand vast.  "Fabian, er is teveel gebeurd tussen ons. Dat weet jij ook net zo goed, als ik."  Zegt Nienke, ze trekt haar hand los.  "Nienke, ik heb er zo'n spijt van! Ik...ik had jou nooit mogen slaan! Maar ik voelde me zo kut over de dood van Sterre...."  "ALSOF IK ME NIET KUT HEB GEVOELD! Maar nee! Meneer dacht alleen maar aan z'n eigen verdriet! En zoop je verdriet weg met alcohol! MAAR JE DACHT NIET AAN MIJ, EN MIJN VERDRIET!" Nienke breekt. Fabian schrikt en is stil. "Nien, ik....ik.. waarom heb je me dit nooit vertelt? Ik wou niet aan mezelf denken. Sorry." Fabian pakt haar armen vast. Nienke snikt.  "we konden elkaar niet helpen. We hebben ook niet samen gerouwt. Hadden we dat nou maar wel gedaan."  Zegt Nienke.  "Waren we dan nu steeds bij elkaar?" Vraagt Fabian.  "Ja." Antwoord Nienke. Ze glimlachen naar elkaar. Nienke krijgt een tissue van Fabian. "Stomme hormonen!"  "Wat? Ben je weer zwanger?"  "Owja, dat wilde ik je ook nog vertellen." Antwoord Nienke.  "Hoelang ben je al zwanger?" Vraagt Fabian.  "9 weken." Antwoord Nienke.  "En gaat alles goed?"  "Ja. Gelukkig wel."  Fabian legt zijn hand op haar been.  "Ik ben blij voor je." Nienke omhelst hem. "Je maakt me hier zo blij mee." Zegt ze dan.

'S middags:
"Waar kom jij vandaan?" Vraagt Jeroen.  "Fabian." Antwoord Nienke.  "Hoe reageerde hij?"  "Goed. Hij is blij voor ons." Nienke legt zijn handen op haar heupen. "Daar ben ik blij mee." Jeroen zoent haar. "Ik ben ook opgelucht dat hij blij voor ons is." Antwoord ze dan.  "Nien? Wat was dat gisterenavond nou tussen jou en Mick?" Vraagt Jeroen opeens. "Hoezo? Is meneertje een beetje jaloers?"  Nienke begint te lachen. "Nienke?"  Jeroen kijkt haar doordringend aan.  "Er is niks gebeurd. Mick en ik hebben gisteren gewoon een goed gesprek gehad over mij en Fabian." Verdedigt Nienke zich. Jeroen kijkt haar ongelovig aan. "Oke." Jeroen zoent haar. Nienke zoent terug.

Fabian:
Fabian ligt op bed en denkt aan Nienke. "Jeroen heeft me ten huwelijk gevraagt, en ik heb "ja" gezegt. Ik heb "ja" gezegt."  Het zinnetje spookt door zijn hoofd. Hij draait zich gefrusteerd om en huilt zachtjes. Dan valt hij inslaap. Maar 's nachts is hij weer wakker. Hij denkt alleen nog maar aan Nienke. Ooit waren ze zo gelukkig. Alleen door die ene gebeurtenis, waar ze eigenlijk elkaar moesten steunen, zijn ze uit elkaar gegroeit. Hij stuurt Nienke een app:"Lieve Nienke, ik wil heel graag blij voor je zijn. Maar dat kan ik niet..... omdat... omdat ik het alleen maar ons gun. Jij verdiend mij en niemand anders. Jij hoort bij mij en ik bij jou! En als ik jou niet meer krijg, dan krijgt niemand jou nog."  Hij verstuurt het bericht en neemt een slok van zijn whisky.

De volgende ochtend word Nienke wakker en zoent Jeroen wakker. "Schatje? Word jij wakker?" Fluistert ze hem in zijn oor. "Hmmm. Jij fluistert zo sexy." Jeroen slaat zijn armen om haar nek heen en zoent haar.  "Ik ga ontbijt voor ons maken."  Nienke staat op en dekt de tafel.  "Moet jij vandaag werken?" Vraagt Nienke.  "Ja. Ik heb een lastige zaak. Ik moet iemand verdedigen met een ingewikkelde zaak." Jeroen staat op en gaat aan tafel zitten. Nienke kijkt op haar mobiel of ze berichten heeft. Dan leest ze het bericht van Fabian. Dan trekt ze wit weg. "Schat? Gaat het?"  Nienke word misselijk en rent naar de w.c. Jeroen hoort haar dan braken. "Liefje?!"  "Het gaat!" Roept Nienke vanuit de w.c . Nienke veegt haar mond af en loopt terug naar de tafel. Ze kijkt nog een keer goed naar het berichtje.  "Liefje? Wat is er?" Vraagt Jeroen.  "Euh...niks." liegt Nienke. Ze is een beetje van haar melk.  "Weet je het zeker?"  "Ja. Wil jij een eitje?"  "Schat?" Jeroen pakt haar hand vast.  "Ik zeg toch dat er niks is!" Roept Nienke een beetje geprikkelt. "Oke,oke." Zegt Jeroen. Hij eet zijn boterham op en vertrekt naar zijn werk. Nienke pakt een briefje en schrijft:"Ik ben even een dagje weg. Zoek me niet. Ik moet iets oplossen. X Nienke."   Dan pakt ze haar jas en tas en vertrekt. Ze gaat naar Fabian.

Het huis Anubis (Feestje loopt uit de hand.)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu