Part 17

419 31 2
                                    

ANAK mata Yoongi memandang gerak-gerik Anna yang sedang memasak di dapur pada pagi itu. Dahinya berkerut hairan dengan tingkah isterinya itu. Sejak semalam lagi, isterinya berlakuan aneh.

"Kau masak?" tegur Yoongi. Anna yang sedang mengaul nasi goreng dikuali, menoleh ke arah Yoongi. Dia tersenyum manis.

"Ya. Kau dah lapar ke? Kejap lagi, masaklah nasi ni. Sabar eh?" katanya.

Kepala Yoongi terangguk perlahan, hatinya masih diserang rasa hairan dan panasaran dengan tingkah laku Anna. Kerusi ditarik lantas dia melabuhkan punggungnya di atas kerusi sambil menunggu isterinya memasak.

Anna mematikan dapur gas, dia mengambil dua biji pinggan yang berada di kabinet. Dia menyisi nasi goreng yang masih hangat ke atas pinggan.

"Nasi goreng special dah siap, jemput makan." Kata Anna sambil meletak dua pinggan nasi goreng di atas meja makan. Dua gelas susu berperisa yogurt turut terhidang.

Yoongi merenung nasi goreng buatan Anna, sesuap nasi goreng dimakannya perlahan. Dia terdiam bila nasi goreng tersebut menyentuh deria rasanya.

"Sedap tak?" soal Anna.

Pandangan mata Yoongi teralih pada Anna yang duduk di hadapannya. Seulas senyuman nipis terlakar diwajah Yoongi, anggukkan kecil diberikan.

"Sedap." jawab Yoongi sepatah, jujur. Anna tersenyum lebar.

"Tapi.."

Kening dijongket, Anna memandang suaminya hairan.

"Tapi?"

"Kau aneh." akui Yoongi, dengan apa yang dia rasa sejak semalam.

"Aneh? Aku aneh? Aneh macam mana?" soalnya bingung.

Yoongi menghembus nafas panjang.

"Hmm, semalam lagi kau berkelakuan aneh. Kau kenapa? Kau bukan tengah pura-pura rapat dengan aku kan?" kata Yoongi, terselit satu sindiran.

Bibir dikemam, dia memandang wajah Yoongi dalam-dalam.

"Kau rasa aku pura-pura ke? Aku pun tak tau kenapa aku jadi macam ni, aku rasa macam tak boleh kalau duduk jauh-jauh dari kau. Rasanya aneh." ujar Anna jujur. Kepala yang tidak gatal, digarunya perlahan.

Dahi Yoongi bertaut hairan dengan apa yang dia dengar barusan.

Aneh, tapi tak apa nanti aku siasat. Bisik hati Yoongi.

•••••

DI sebuah kafe yang agak lengang, terdapat dua orang lelaki sedang bertatap mata dengan aura tegang.

"So Yoongi? Ada apa kau minta aku jumpa kau ni? Adakah sebab rasa ingin tau kau tentang aku dan isteri kau tu?"

Persoalan Hoseok terjawab dengan anggukkan kecil daripada Yoongi, dia tersenyum sinis apabila tekaannya tepat pada sasaran.

"So, apa kau nak tau?"

Rengusan halus keluar dari mulut Yoongi, poket seluarnya diseluk. Sekeping kertas berwarna kuning dikeluarkan lalu dilempar ke atas meja. Kening Hoseok terjongket sebelah, dengan tangannya menggapai kertas tersebut.

Senyuman sumbing terukir dibibir Hoseok.

"Kau simpan lagi kertas yang aku bagi ni? Daripada semua yang tertulis di atas kertas ni, mana satu kau nak tau atau kau nak tau semuanya?"

Tanpa teragak-agak Yoongi menjawab. "Semuanya."

Senyuman Hoseok makin melebar, kepala diangguk acuh.

Lagenda Isteri Durjana (M.Y.G FF) [C]√Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang