Aku melilau di sekitar kawasan sekolah cuba mencari kelibat Jennie. Aku mengeluh berat. Sudah dua hari dia tidak hadir ke sekolah.
Mana dia ? Dia sakit ke ?
Kali terakhir aku jumpa dia betul-betul masa aku hantar dia di perhentian bas lama tu. Dia ucap bye pada aku dan lepas tu aku tak jumpa dia dah.
Ah ! Dia buat aku risaulah. Aku telefon dia pun tak angkat. Aku mesej pun dia tak balas. Mana dia ni ?
Aku nak pergi rumah dia pun aku tak tau dia tinggal dekat mana. Sebab selama ni memang aku hantar dia dekat perhentian bas tu je pastu dia pun menghilang.
Dekat mana je yang aku boleh cari dia ? Aku tak sedap hatilah sekarang.
" Hyung... Chim nak cakap something dengan hyung. Boleh ? "
Aku menoleh ke belakang memandang Jimin yang sedang menundukkan wajahnya memandang tanah. Aku melepaskan keluhan kecil. Apa pula manusia ni nak ?
" Cakap mende ? " soalku dingin sambil berpeluk tubuh memandang manusia di hadapan aku itu.
Jimin perlahan-lahan mengangkat wajahnya memandang aku dan aku agak terkejut melihatkan matanya yang sembap bagaikan baru saja lepas menangis air terjun.
Apa pula masalah dia kali ni ?
" Hyung.. sebenarnya Jimin sukakan Jennie. Suka sangat dekat dia. 8 tahun kot Jimin kawan dengan dia. Mustahil tak ada perasaan suka tu muncul. "
Jimin terdiam seketika kemudian dia berdehem. Aku setia menunggu kata-kata seterusnya yang akan keluar dari mulutnya.
" Tapi Jimin tahu yang sebenarnya Jennie sukakan hyung. Dah lama, dari first year kami masuk sekolah ni. Dia sukakan hyung dari pandang pertama dan dia selalu cerita dekat Chim pasal hyung. Jujur Chim katakan, Chim cemburu. "
Aku tergamam. Di-dia sukakan aku ? Seriuslah ? Dari first year masuk sekolah ni ?
" Ma-masa Jisoo bagitahu Jimin yang dia sakit, dia minta tolong something dari Jimin. Jimin tak nak buat tapi Jimin rasa tu je pilihan yang terbaik untuk buat Jennie gembira. "
Air mata Jimin mula jatuh mencurah-curah membasahi wajahnya. Dadaku mula berdebar menunggukan kata-kata seterusnya dari Jimin.
Apa yang Jisoo minta tolong dari Jimin sampaikan dia tidak sanggup untuk buat ?
" Disebabkan Jisoo dah tak lama.. Dia minta Jimin tolong satukan hyung dengan Jennie. Dia rasa bersalah sebab rampas hyung dari Jennie dulu dan dia rasa itu saja pilihan yang ada untuk buat kedua-dua hyung dan Jennie gembira. "
Semakin tidak keruan aku tatkala Jimin meneruskan ceritanya dengan semakin mendalam. Agenda apa sebenarnya yang mereka cuba mainkan ?
" Dan Jisoo ada buat plan. Dia minta Jimin putuskan persahabatan dengan Jennie dan perlahan-lahan jauhkan diri dari dia supaya dia dapat bersama dengan hyung. Jimin memang bantah gila plan Jisoo tu tapi bila mengingatkan senyuman manis Jennie masa Jimin bercerita tentang hyung... Jimin ikutkan juga plan Jisoo. "
Mata aku sudah mula berkaca mendengarkan cerita Jimin. Jangan cakap semua yang berlaku ni merupakan rancangan dorang. Tolonglah jangan cakap macam tu.
" Dalam masa yang sama, Rosè muncul dan Jimin rasa Jimin boleh gunakan Rosè untuk jayakan plan Jimin dan Jisoo. Dan nampaknya memang plan tu berjaya. Tapi hyung Jimin tak boleh tahan sehari pun hidup tanpa kewujudan Jennie.
Senyuman dia bila dia gembira. Gelak tawa dia bila Jimin buat lawak. Usikkan gurauan dia. Jimin rindu semua tu setiap hari. Tapi Jimin tak boleh nak buat apa-apa.
YOU ARE READING
#5 your smile [ C ]
FanfictionHe's my crush. My first love. My senior. But.. Does he ever know my existence ? Am I even visible to him ? His smile is just enough for me Since I knew he already had a girlfriend But.. I still love him Start [ 4 . 8 . 2019 ] End [ 11 . 8 . 20...