البارت الاول

26.8K 227 10
                                    

البارت الاول
#المشكله _والعنيد
بقلم منه محمد
حست بفرو ناعم بيلمس دراعها..لفت متضايقه للناحيه التانيه وبنبرة تهديد..
:لولا ابعدي عني احسن لك....
لكن لولا رجعت ولزقت فيها وتتمسح فيها بكل حنيه...
فتحت عيونها الي رايحه في النوم..وابتسمت بخبث.......وفجأأأأأه لفت عليها بسرعه وصرخت فيها..
:لولا قلت لك ابعدي عني...
وبسرعه رهيبــــه نطت لولا وهي بتصرخ بنبرة خوف"كيييييييييوك" واتخبت تحت السرير..
ضحكت عليها من كل قلبها بضحكتها اللي كلها رقه ونعومه ::ههههههههه يا حلوه ولولا بتترعش..
بعدها سمعت خبط على الباب..
.....:نسمه يلا قووومي عشان المدرسه..
ضحكت نسمه:طالما عشان المدرسه ..صحيـــت خلاص ..
حسناء الخدامه وبلهجه عربيه مكسره: انتي واجد كويس يالا..
قامت نسمه من السرير ومددت ايديها شوي رفعت الملايا ..وبعدها ااعدت على الارض وبصت من تحته
:لولا حبي فزعتك معلش تعالي حبي بهزر معاك..
لولا اتعلقت اكتر بزاويه من السرير..
نسمه ابتسمت: خلاص لولا come here...i'm sorry come..
قربت لولا بحذر بأتجاه نسمه...ونسمه تشجعها...
نسمه :يلا coman....
وصلت لولا بفروها الابيض الثلجي وعيونها الخضره المولعه مع شريطه تلف حوالين رقبتها فيها جرس يدي موسيقى مع كل حركه منها...
نسمه شالتها بكل رقه على ايديها وقربتها لصدرها وهي تمسح عليها بحنان:والله انتي طلعتي خوافه ههههه..
وبعدها حطتها على السرير ودخلت الحمام تاخد لها شور صباحي منعش...
.......منه محمد.........
بعـــد دقـــايق.
حطت نسمه اللماسات الاخيره من الميك اب الصباحي ..اللي هو واقي شمس ..كحل خفيف..ماسكرا وشوية روج على شافيفها الورديه الصغيره.. والخدود ورديه طبيعة مش محتاجه لبلوشر..
لبست تيشرت اصفر فاقع ظهر بياض بشرتها وعليه قيمص المدرسه المخطط ابيض ورمادي مع الجيب الرماديه ..والشوز اصفر فاقع مع لمعه.. مع شوية اساور في ايدها اليمين..وساعه شيك في الايد الشمال وكام تعليقه على رقبتها باطوال متعدده..
حركة شويه شعرها اللي خليته كيرلي بعد جهد جهيد لان شعرها ناعم ومستحيل يتعمل فيه شي ومع حركتها زادت مساحته وطلع احلى واجمل
ومع رشة برفن بالفواكه ختمت مشوار التجهيزي للمدرسه واخدت شنطتها ونزلت..
في الصاله
في مكان اكبر مما يقال عنه اسم صالون بأثاث احدث الموديلات ومصنوع مخصوص ليناسب الذوق العام للبيت..بفخامة اللوحات والتراث..وحتى مفارش التربيزات..وكل شئ يدل على ان مالكه يملك من الخير الوفير والثراء الفاحش اللا منتهي
يتوسط المكان هيبه وشخصيه..صنعت نفسها بنفسها ..لها اهميتها في القصر ..اقدر اقول عنه القصر وفرضت كامل سيطرتها جواه واتعدت حدوده الى خارج القصر .
اتربعت في القصر سنوات فكانت سيده عرشه الاولي والآمر والناهي الاول والاخير وبكل صرامه..
وبصوتها الراقي المغنج: حسناء.....الفطار جاهز؟؟
ونزلت رجليها عن الرجل التانيه ..مع اجابه حسناء عليها
......:yes'madame..

وقفت بنفس الهيبه متجهه للمكان المنشود عنه ..واللي يعتبر عاده يوميه تتكرر بشكل روتيني..نفس السؤال وتقريبا كل يوم نفس الاجابه ..لا جديد..ولا يوجد مجال للتجديد..
أأعدت على جهه اليمين في مقدمه السفره..تقديرا ظاهريا فقط للي هيقعد علي راس السفره العظيمه ..اللي تاخدنا للعصر الروماني .
نزلت نسمه وهي بتغني اغنيه تعبترها جزء من صباحها اليومي:جوايآ ليك احساس بيكبر كل يوم..العين تنام ووالقلب عمره ماجاله نوووم..من كتر شوقي ولهفتي شايل هموم.."وختمتها بجمله"...صباحو mame..
ردت امها بابتسامه: صباحو يا احلى احساس..
ضحكت نسمه :اموت علي الروقان انا..
امها بسرعه: دايما انا رايقه...فين اختك هبه؟؟
نزلت نسخه تانيه ما تبعدش عن اللي أأعده قصاد امها الا من ناحية الستايل بس:انا هنا مامي..
مشت وبكل دلع وميوعه وباست امها :صباح الخير مامي..عامله ايه ؟؟
امها بنفس الابتسامه: صباح النور حبيبتي..لما شوفتك بقيت احسن..
وااعدت هبه بمكانها الدايم جنب
نسمه..مافيش فرق كبير بينهم زي ما قلت الا بالستايل والروح..
نسمه شخصيه برئيه طيبه..ويبان عليها من لبسها وحركاتها العفويه..
عكس هبه اللي كل شئ فيها اوفر حتى بقصة شعرها القصيره ومقصوصه بشكل غريب وحاد..
بصت الام في ساعتها: فين البقيه؟؟؟ اتاخروا !!
لمحت نسمه الاسانسير فتح وطلع منه تلاته..
وبسرعه قالت بفرح ممزوج بالخوف قبل ما يحصل أي مشاكل: وصلوا البقيه..
الشخص الاول قعد علي راس السفره ..اللي يشوفه لاول وهله يحس بطيبة قلبه..لكن الظروف وحكم القدر عليه اجبرته يغير كتيـر من طبعه ..
اختصر عليهم لحظات الانتظار بكلمه: صبــاح الخير ..
الام بعدم اهتمام: صباح النور..
التوأم بابتسامه: صباح الخير dadi..
قعد جنب ابوه على الشمال شخص يبرز شخصيته اكتر من الكل له كلمه مستحيل تتني ..حضور طاغي ..شخصيه مهيبه..تجبر الكل انه يتكلم معاه بكل ادب وأحتراااام..
والاحساس ده تقريبا عنده معدوم...واحب اطلق عليه الراجل الفولاذي..
قال بصوته الضخم والرزين :صباح الخير جميعا..
هبه بميوعه :هاي كرم فينك من زمان .
لف عليها كرم بدون أي تعبير مرسومه على وشه ولا حتى ابتسامه: الشغل واخد كل وقتي..
وبكدا الحوار انتهى ولا يمكن يطول لانه مستحيل مع كرم..
وقعد بالاخير..الطرف التالت الاهدي والاضعف واللي مغلوب على امره بين الكل..سبحان الله بعض الاحيان الطيبه تاخد مجرى غير مجرها الطبيعي احيانا تتحول لضعف في بعض الاحيان وخصوصا في وقتنا الحالي!!!!!.
سالي الام: ريهام..اقعدي ..خلينا نفطر ..أتاخرنا..
قعدت ريهام ورجعت نظاراتها الطبيه لوراه بطريقه معتاده: صباح الخير ..
الكل باصوات مختلفه: صباح النور..
بصتلها هبه بقرف من فوق لتحت بنظره احتقار وهمست لتوأمها: نسمه شوفي لابسه ايه والله فضحتنا .
نسمه عاوزه الفطار يعدي على خير:هبه الله يخليك اسكتي لا يسمعك كرم ولا امي والله انا ما ناقصه مشاكل على الصبح
رفعت ريهام راسها وبصتلهم..حست انها المقصوده بالكلام بس ما اهتمتش..
ريهام كانت لابسه بلوزه عاديه جدا جدا وبنطلون جينز وبدون أي لمحه من الميك اب وشعرها الناعم رابطته ديل حصان..وده هو ستايل ريهام المعتادعلى قد جمالها..الا انها اخر اهتمامها لبس ولا ميك اب..وهي في قمة الرضا عن نفسها..
وقف كرم بسرعه وبص في ساعته من جهه ويشرب من كاس الشاي من جهه تانيه :الحمدلله ...بابا انا رايح على الشركه ..اشوفك هناك
ابو كرم هز راسه لدلاله على انه وصلته المعلومه..
سالي عيونها ع كرم وهو ماشي لحد ما اختفي تماما
بعدها لفت على بناتها بصرامه: يالا انتوا كمان على المدرسه..لا تتاخرو ركزو انتوا اخر سنه ليكم وعاوزه نسبه تشرف و ترفع الراس..
نسمه : من عيوني ماما.."وقامت"
هبه بملل: ياربي على المدرسه والله دي هم..
سالي ما عجبهاش الكلام لانو هيأثر على برستيجها العام قدام الناس وقالت بنبره حازمه:هبه كفايه اهمال ..وخليك منضبطه قلت اهم شئ نسبه تشرف وترفع الراس يعني ترفع الراس مفهوم
هبه عدلت وقفتها وبربكه: اوك مفهوم...يالا باي
واخدوا الاتنين شناطهم وركبوا العربيه مع السواق
هبه :ياربي الدنيا حر لازم مدرسه ..
نسمه ما ردتش عليها لانها مالهاش علاقه باختها وهي حره بتصرفاتها..
طلعت هبه موبايها وابتسمت بمكر واتصلت..
هبه بدلع بايخ: الو بيبي..
....:اهلا بيبي صباح الخير
هبه: هههههههه اياد فينك؟؟
اياد: انا قريب منكم...لفي يمين..
هبه بابتسامه خبيثه: اوه بيبي ايه المفاجاه دي.
اياد بضحكه خبيثه وهو يشوف جمال هبه اللي مستحيل حد يشوفه ويخليه يعبر بدون لو حتى تعليق:هههههه مش انا بحب المفاجات..
وكملت هبه كلامها مع اياد..وهي متاكده وتثق مليوون بالميه انه كله كلام في كلام طاير في الهوا..
لفت نسمه وشها عن اختها مستائه لانها بترفض النوع ده من الاختلاط ولا بيعجبها ابدا وغير شخصيتها بالمره..
....
في عربيه كرم نزل المرايه يظبط شعره..ولبس النظاره اللي تحكي عن فخمتها بدون أي تشكيك..
وفتح الدرج واخد البرفن الماركه واتبرفن وبعدها حرك العربيه باتجاه الشركه..دخل الشركه بيصبح على الكل والكل يصبح عليه..والكل وقف له بكل احترام بما انه اكتر احترام منهم ومع الجميع..
على انو فولاذي الا انه مش متغطرس ولا قليل الذوق..كان في قمه الذوق والاحترام والادب..
فتح السكيورتي الاسانسير..دخل كرم ودخل معاه الحارس الشخصي
ضغط على الدور الرابع ...وصل الاسانسير طلع منه اتجه يمين اخر المكتب على الشمال دخل معاه..
وقف له السكرتير باحترام: صباح الخير يابيه..
كرم وقف للحظه: اهلا ياسر صباح النور..جهز كل البريد وجدول اليوم وجيبهولي من فضلك .
ياسر: امر جنابك..
وبعدها دخل كرم مكتبه وأأعد على كرسيه
.......

المشكله والعنيدحيث تعيش القصص. اكتشف الآن