البارت الخامس
#المشكله_والعنيد
منه محمد
كرم واقف قصاد البيت وبدء الشك ينزرع فيه "مستحيل عمي يسكن هنا وبابا ساكت..على الاقل كان اشترى لاخوه بيت احسن..شكل الوسواس لعب جوايا صح.."
قرر يتراجع.
كرم رجع وقف تاني:اوووووف..لالا اما أتأكد..مش هيضرني حاجه..
ضرب الباب بقوووه..
ابتهال افتحي الباب..
ابتهال: مشغوله انا..هنام عندي خروجه الليله ..
وقفت فوق راسها: على فين العزم؟؟
ابتهال بغرور: معزومه عزومه خاصه..
فتون بقرف: طب سد مش لايق عليك الدلع..بس فين معزومه اكيد عند شهوده.هو عندك غيرها..
ابتهال بثقه: لا مش عندها..
فتون: هتفاهم معاك بعدين الي بيخبط بيكسر الباب.."وصرخت"...طيـــب جايه
سمع كرم الصرخه ووقف عن الخبط وميز الصوت وابتسم جواه..
وقفت ورا الباب: مين؟؟
كرم: افتحي..
ضحكت فتون: ههههه ليه هو علي كيفك افتح..سامح مش موجود..
كرم: لا انا مش عاوز سامح..عاوز ابو سامح نفسه..
استغربت فتون ..اول هام الصوت ده فات عليها او شبهت عليه..تاني هام مين ده اللي جاي مخصوص لابوها..
فتون: عيزاه في ايه؟..
كرم انزعج: انتي افتحي الباب الأول بعدين نتفاهم..
وقفت فتون نظرتها موزعه ع الباب وازاي تفتحلو وتدخله جوا بيتهم..
جه في نفس اللحظه سامح لقي واحد باين عليه انه ابن ناس من لبسه الاستايل الشيك والنظاره الشمسيه اللي بايده<<دليل انه ابن ناس جدا.
واستغرب وقرب منه..
سامح:اهلا اخويا أأمر..
لف عليه كرم: اهلا ..مين معايا..؟
سامح: معاك سامح.
مد كرم ايده يسلم: اهلا وسهلا سامح.."بصلو شوي ..حس انه فيه ملامح تشبه ابوه"..انا كنت عاوز ابوك ممكن...
طلع سامح المفتاح بايد وسلم عليه بالايد التانيه : اهلا وسهلا..اتفضل..."وفتح الباب"..
فتون كانت حاطه ودنها على الباب عشان تسمع بيقوله ايه ..ما حستش الا ان المفتاح دخل والباب اتفتح..بعدت عنه كام خطوه عشان مايخبطهاش وهي مش عارفه تعمل ايه او حتي تجري تروح فين وده بيدخل ووممكن يشوفها واقفه بشعرها طبعا والبطل من التحفه الي عليها!
اتفتح الباب قدام كرم الي قرب خطوه..لقاها نفسها..نفس الطول والعيون...طير عيونه..ما توقعهاش ابدا بالجمال ده..شئ مستحيل..قمة البرائه والصفاء..الوش المدور كانه البدر ومنور..العيون واسعه سوده ..الانف الصغير..الشفايف الصغيره المليانه والورديه..والشعر صحيح مكنش متسرح لكن سواااده جذاااب مع الخصل الي نازله منه بعشوائيه..
وبيجامة البيت..عباره عن قميص قصير لنص الركبه ونااعم جدا عطيها اصغر مما هي عليه..
فتون حطت ايدها على بؤها:"ده...ده كرم..والله استاذ كرم..ايه الي جابه.؟؟؟"
سامح بعصبيه: فتون مالك واقفه كدا ادخلي يله ع جوه..؟؟
فتون فاقت من اللي هي فيه وجريت دخلت جوه..
ودخلت الغرفه وقفلت الباب..
ابتهال اتخضت وفزت من نومتها اللي ما كانش ابتدي: مالك يا هبله..وكأن حرامي جاي لبيتنا..
فتون حاطه ايدها على قلبها وبتتنفس بسرعه..
ابتهال: فتون فتون فيه ايه؟؟
فتون بلعت ريقها وتلاحق انفاسها: كرم...
ابتهال تردد وراها بتعجب: كرم!!!!! مين كرم.؟؟
فتون من غير شعور: كرم هو فيه غيره كرم.
ابتهال باستغراب: فتون انهبلتي ولا انهبلتي..مين كرم؟
فتون ضربت خدودها: مديري فالشركه...ابن صاحب الشركه..
ابتهال قامت من مكانها وراحت لها بسرعه: هنااااااااااااا؟؟؟؟
فتون هزت راسها...
ابتهال دفعت فتون:خليني اشوفه اكيد شيك..
طارت فتون ع السرير اللي جنبها وما قامت منه لان افكارها رافضه تقف ولا لحظه..والاسئله تنهال عليها..
فتحت ابتهال الباب وهو بيطل على الصاله من على جنب..
شافت الطول الفارع..والكتاف العريضه والجسم المتناسق..والنظاره الشمسيه
ابتهال باعجاب:هههههههههههه فتون شيك ابن الابلسه والله ومعاه نظاره زي ما سامح بيقول عليهم ولاد ناس.
شافت اخوها سامح جنبه ما كانش اقل منه لا طول وعرض بس الصحه تختلف اكيد..فكأن سامح اصغر منه بكتييير
لفت على فتون بعد ما قفلت الباب: فتون اعترفي ليه جاي عندنا ..لا يكون بيخطب..؟
فتون سمعت ابتهال ولا كأنها سمعتها وهي داخله في جو من الضحك المتواصل من كثر التوتر اللي جالها وانها تخيلت انه جاي يخطبها..
...........
دخل كرم البيت وعمال يوزع نظراته جواه من فوق لتحت..والشك زاد عنده اكتر ..والتردد كبر في قلبه..
دخله سامح الصاله بما ان مافيش مكان يستقبل الضيوف..وقعدوه..
أأعد كرم على الارض وفي باله انه ممكن يغير الكلام ويغير الموضوع لانه مستحيل عمه يسكن هنا متسحيــــل..
دخل سامح على ابوه في غرفته توقعه فاقد عقله زي كل يوم وانه هيحتاج وقت لحد ما يخليه يصحى شويه بس.
لكن لقاه صاحي وبكامل قواه العقليه استغربه..بس قال في نفسه احسن..لكنه شايل هم اللي قاعد برا وشكله ابن ناس اكابر...وتفكيره منصب ده عاوز ايه من ابوه..لا يكون بيتبلا عليه بمصيبه..ولا ابوه عمل معاه فصل ناقص..
سامح قرب بهدوء:يبه..ابو سامح..
فتحي ما نامش لكن لسانه تقيل شوي:هااااااااااااه..
سامح:يبه في واحد شكله من عيال الاكابر عاوزك..
فتحي انتفض من السيره: ما قالكش عاوز ايه..؟
سامح: لا..
قعد فتحي على حيله..وساعده سامح على الوقفه بس ابوه رمى ايده رافض منه مساعده..
مشى سامح ورا ابوه اللي دخلوا على الصاله..
كرم حس انهم جم..رفع راسه..طير عيونه مش معقوووله الشبه ده..لا مستحيل..الشبه كبير ..نسخه مصغره من ابوه جسما لكن شكلا كانه جده ابو ابوه مش اخوه سَيار..لو كان فعلا اخوه...
فتحي بص شويه لكرم ملامحه مش غريبه بس لانه ما كانش يشبه ابوه فما كان كتير واضح انه ابنه..
قعد فتحي وجنبه سامح..مستنين كرم يقول اللي عنده..
سلطانه كانت فالمطبخ تنظف اللامسات الاخيره من الغسيل والمواعين.
طلت على الصاله وشافت كرم نغزها قلبها..لكن متجهله السبب..مين الغريب ده اللي في بيتهم..وعاوز ايه منهم..وكانت اغلب احتمالاتها انه وراه مصيبه او كارثه..
كرم اختفى الكلام من على لسانه..ازاي يبدا وبأي طريقه...هيقول ايه طيب ..لو كان بينه وبين ابووه مشاكل ممكن ساعتها يحصل ايه؟؟ لو انه كشف السر هل ممكن ابوه ينضر..؟؟
لعن نفسه الف مره لما فكر انه يكشف الماضي ويفضح المستور....
ابتهال: بجد فتون كلميني..قوليلي عاوز ايه منك؟؟
فتون بدء الخوف والتوتر يتسلل لقلبها: وانا ايشعرفني بيه..
ابتهال: يعني ما سألكيش عن عنوان بيتكم..رقم تليفونكم..او لمح لك بأي حاجه..
فتون طنشت: ابتهال مالك ..لاما قالش حاجه ..مفتكريش يعني جاي عشاني..اعتقد عنده حكايه..
ابتهال بنص عين: طيب عشان مين؟؟..لا يكون لمحني في الباص واعجب بيا وغمزتها..
فتون باحتقار: طيب ما تقومي تحطي ودنك على الباب يمكن تسمعي حاجه تبرد فضولك..
ابتهال قامت وحطت ودنها: ساكتين..او بيتكلمو بصوت واطي.."وقربت ودنها اكتر"..لالا شكلهم ساكتين..