voteandcomment👻
bintang lebih bersinar malam ini. Adrien dan Maira memanjat bumbung rumah orang sambil tangan membawa berbungkus packet makanan ringan."kau ajak aku naik atas bumbung rumah tah sape sape
tah ni. asal ?" tanya Maira kepada Adrien sebelum baring di atas bumbung itu dengan berlapikkan lengan."luang masa" Adrien menjungkitkan kening. dia turut baring di sebelah Maira dengan jarak sedikit jauh. snack disuap ke dalam mulut.
"err okay. hm baring macamni teringat dulu, i miss my childhood." keluh Maira apabila teringat sewaktu kecil dia selalu melihat bulan dan bintang pada waktu malam.
"dulu kalau aku tengok bulan, all my secrets i'll tell to the moon." kata gadis itu sebelum tersenyum.
"so now can you tell me the secret ? you're no longer alone." bisik Adrien sambil matanya merenung wajah Maira.
giliran Maira melihat renungan Adrien. wajahnya yang sempurna tak mampu dinafikan. Maira cuba mengalih pandangan dan menampar pipi sendiri. waa i hate this !
"the sun watches what I do while the moon knows all my secrets but sorry, you are not my moon." balas Maira bersahaja. angin malam yang menyinggah di kulit Maira membuatkan gadis itu kesejukan. Adrien ketawa. dia tahu dia belum cukup sempurna di mata gadis itu.
"nah" balas lelaki itu sambil tangan menghulurkan hoodie sebagai selimut. Maira menyambut endah tak endah.
"i'm sleepy" ujar Maira sebelum menguap besar. Adrien menutup mulut gadis itu dengan satu jari. wajah gadis itu masih serius.
"as the light goes dim and the world goes silent let your eyes and body take some rest. make sure to make it sweet and sound. goodnight." ucap Adrien perlahan tetapi didengari Maira.
dengan perlahan-lahan, mata gadis itu tertutup sambil fikirannya melayang. bulan dan bintang menjadi saksi mereka berdua.cam nak mampos je ayat hm
***
"woii Jiha !"
kedengaran suara Haikal seperti memanggilnya dari jarak jauh. kenderaan yang lalu-lalang menghalang pendengarannya.
rambut Jiha yang sedikit basah akibat hujan gerimis itu diraupkan ke belakang. Jiha masih berdiri menadah hujan. satu tubuh yang mendekati dia mengejutkan gadis itu.
"kau buat apa kat sini ?" Jiha berkerut memandang Haikal atas bawah.
"kau tu yang buat apa kat sini ? jakgi hujan macamana ?" balas Haikal berupa soalan. jaket setia di tangan.
"kalau hujan, aku takkan bagi kau jaket. sebab, kalau aku sakit siapa yang nak jaga aku ?" Haikal menyuarakan keberanian. Jiha mengetap bibir. siapa pulak yang mintak jaket dia ? perasan gila.
"dahtu kalau aku yang sakit ?" tanya Jiha pula.
"tu maksudnya kau sengaja nak perhatian aku." balas Haikal mendatar. dia menarik lengan Jiha pergi ke bawah bumbung untuk berteduh.
"tak sekolah ke harini ?" tanya Haikal. takde soalan lain nak tanya pun.
"kau tu lah. tak sekolah ke ? aku takpe, denda gantung sekolah tak boleh tarik balik. so this is what we called freedom" balas Jiha dengan senyuman puas hati.
"oh macamtu pulak. Encik Hadi told me to break off to take care of you tapi aku taknak" kening Haikal dijungkitkan.
'sengaja je ayahanda ni' detus hati Jiha. dia memusing bebola mata melihat Haikal.
sedang leka mereka berborak kencang, kereta yang meluncur laju melanggar lopak air di depan mereka berdua menyebabkan air kotor terpercik ke arah Jiha.
mata Jiha terpejam. tapi bajunya tak basah pula. dia hairan. sebaik sahaja mata dibuka, matanya membulat besar. mulut dia ternganga melihat baju putih Haikal yang basah lencun menampakkan badannya.
"H-Haikal ?" Jiha tergagap. Haikal menoleh dengan muka gerunnya.
mata Jiha berkedip beberapa kali."kau. hutang. aku." balas Haikal satu persatu sebelum meletakkan jaketnya atas kepala Jiha. dia menyapu air pada bajunya yang basah tersebut sebelum berlalu pergi menaiki kereta.
Jiha masih keras di situ tanpa ada niat mahu membuka mulut. orang ramai memandangnya sambil tersenyum.
***
Daniel mengajar Far cara berlawan paling cekap di International Field.
"aku tahu kau dah pandai. tapi ni cara atuk aku ajar, lain sikit. ikut tradisi." ujar Daniel kepada Far.
"okay. nanti aku ajar kau archery pulak." balas Far bersahaja. rambutnya yang ke depan di usir ke belakang telinga.
"let's start." sorak gadis itu sebelum memulakan gusti dengan punch bag.
Daniel yang dari tadi mengarah akhirnya berehat di kerusi sambil memerhati tingkah laku gadis itu. dia tersenyum sendiri."pakai penutup mata. and punctual whenever enemy comes !" beritahu Daniel sebelum Far bersedia dengan tangan dan kakinya untuk memukul.
PAP !
PAP !
PAP !Daniel tepuk mengelilingi Far membuatkan gadis itu pening mana satu arah tentangan musuh sehingga kepalanya berpusing-pusing.
Hyahh !
Far menumbuk angin. dia pun hairan. tadi bunyi tu kat depan dia.
"trust what you feel, not what you hear" kata Daniel tegas.
Far menarik nafas dalam. dia kemudian mengamati bunyi tersebut dengan lebih peka.
yes ! tepat terkena bahu Daniel.
"bapak syakit syal" balas Daniel perlahan. tumbukan sekuat itu tak pernah dirasainya sebelum ini. nahasla siapa yang dah kena tu.
"stop stop. aku rasa satu badan dah lebam weyh" Daniel undur diri. beberapa kali dia ditumbuk dan disepak begitu kejam bagai mahu balas dendam.
"ha ?" Far membuka topeng mata sebelum dia melihat Daniel sudah duduk di kerusi. gadis itu mendekatinya.
"hebat lah skill atuk kau. aku tak pernah lagi macamtu" puji Far. Daniel hanya mengangguk menuang air ke dalam cawan Far.
Far pula memerhati lengan Daniel yang lebam sana sini. erk !
"we rise and we fall and we break and we make our mistakes." Daniel menayangkan senyuman.
"aku okay. sikit je ni" balas Daniel sebelum menggosok ubun kepala Far dengan lembut.
"why ? is my eyes stole your words away ?" tanya Daniel lagi setelah gadis itu tidak bersuara. kelihatan peluh yang mengalir di jawline Daniel membuatkan Far berdehem. Far memandang ke arah lain sambil mengikat rambutnya lebih ketat.
"kau yang nak ajar aku sangat kan humph !" rengek gadis itu. Daniel menggeleng-gelengkan kepalanya.
"by the way takyah la ajar aku archery. aku dah pandai. tak pro lah kalau lelaki tak main archery ni en" sinis Daniel seraya memakai topinya.
"tumbuk lagi taula." balas gadis bertocang itu mendatar.
"dah jom makan. kau belanja." sambung Daniel sebelum bingkas bangun.
"huh ? tak gentle lah kalau perempuan yang belanja lelaki kan ?" giliran Far menganjing Daniel.
Daniel mengetap bibir. kau memang tambi !
YOU ARE READING
lāst mïssïon
Romance[ C O M P L E T E D ] are you dare enough to break the rules ? sweet as sugar, cold as ice, hurt us once, we'll break you twice. ___________________________________ jangan harap 'benda' tu jatuh kat tangan korang - TD warn : a mafia, they can take...