voteandcomment🌻
Sekali sekala Eyna berjalan lenggang kangkung menuju ke belakang sekolah untuk melepak. perkataan lepak sememangnya sudah sebati dalam diri 9 gadis itu. Eyna terserempak dengan pelajar form 1 yang baru melepasi kawasan itu. dia menyengetkan senyuman."hui !" panggil El yang muncul di sebelah Eyna. langkah budak itu terhenti, perutnya mengecut dek ketakutan.
"bagi lu punya wang lo" ujar Afia lalu melangkah ke hadapan budak itu. Bella dan Hanis ketawa besar di belakang.
"sesuai dah tu jadi apek cina mata sepet." bisik Far menahan gelak.
"bapak lapok siot gangster" terhambur tawa dari bibir Resy. mereka menjadikan dinding sebagai mangsa pukulan.
"kau pahal acah do. cikai punya gangster." Maira menepuk bahu El yang turut mengugut budak itu. sesaat mata killer El bertemu mata budak itu, El pun melepaskan cengkaman pada kolar baju sekolah mangsa. tak cukup nafas budak itu cabut lari. duit ditinggalkan seringgit.
"beria teruks. sape nak ambik duit dia doe ? dia fikir kita hamak ke doe ? cukupla aku dah terlanjur kaya" ujar Hanis riak.
"apa doe doe ? sepak kau tau la. cuba la bersyukur ada duit daripada takde." bebel Bella sambil mencekak pinggang. Jiha memerhati rakan-rakannya yang pokpek dari tadi. mulutnya masih mengunyah grape chewing gum. gadis-gadis kembali melepak di tepi mesin gedegang.
Bella menyedut air minuman di tepi pokok selepas menghack mesin tersebut sambil menghirup udara jerebu. matanya tertancap tubuh Hariez yang lalu di situ seorang diri. terus mata hazelnya melontar pandangan ke lain.
"memang nak aku yang ikatkan tali en ?" tegur suara itu.
"tali ?" Bella berfikir sejenak.
"tali kasut air max kau la. takkanlah tali gantung sesat mana." balas Hariez tak acuh. Bella tunduk melihat kasutnya.
"so what ? It doesn't matter tho." gadis itu menyelak rambut ke leher.
Bella laju berundur apabila Hariez mendekatinya. lelaki berbajukan lengan panjang dan cap berhuruf 'B' itu mencangkung lalu perbuatannya yang mengikat tali kasut Bella sangat tidak dijangka. tali ditarik ketat supaya ikatan tidak lagi terbuka."lama aku perati dari minggu lepas, memang sengaja nak aku ikatkan." dengus Hariez perlahan.
'kenapa.. topi tu macam aku kenal.' bisik Bella sebelum mata membulat.
"topi aku !!" jeritnya terkejut. jari ditudingkan kepada Hariez yang sedang mencangkung.
Hariez pantas berdiri dari cangkungan.
mata bertaut mata. muka serius Hariez memang takleh bawak bincang."kau ! kau dah lama curi topi kesayangan aku kan ! eeeee" Bella menghentak kaki berulang kali. dia tahu Hariez lebih tinggi darinya jadi pasti tangan gadis itu tidak boleh mencapai had ketinggian kepala Hariez untuk mengambil topinya.
"kau tak masuk kelas ?" Hariez menukar topik. Bella mendiamkan diri seketika.
"papehal roger. kitorang ada hal, macam biasa." kata Hariez lagi.
Bella membuat muka tanda menginginkan soalannya tadi dijawab."oh, topi. time kat pejabat tu eh ? aku tak curi, tapi aku simpan." jawab Hariez selamba sambil tersengih.
Bella memulau lelaki gila di hadapannya itu. baru setapak Bella berjalan pergi, tali kasut sebelah kanan pula terbuka. langkahnya terhenti.
"kau jangan buat hal la kasut. kau cabut lagi, aku tanak pakai dah." kata Bella ditujukan kepada kasutnya yang bersalah. dia mencangkung untuk mengikat tali kasut.
"kau ni memang tak reti pakai kasut tali." Hariez tiba-tiba muncul di depan Bella sebelum turut mencangkung. terus gadis itu terduduk akibat terkejut.
selesai Hariez mengikat tali kasut di kaki kanan Bella, Bella sengaja mencabut tali kasut di kaki kirinya pula supaya Hariez melakukan kerja itu berulang kali. Bella tersengih jahat. gadis itu berdiri dan selamba meletakkan kakinya di atas lutut Hariez yang separa duduk.
"sakai kau ikat sendiri lah. nah ambil ni" cemuh Hariez lalu menghulur sekotak kasut kepada Bella sebelum Bella pantas menolak.
"apahal ni, kau fikir aku budak kecik ke ?" marahnya.
"orang bagi ambik je la." Hariez meletakkan kotak itu di atas lantai lalu melangkah ke destinasinya. lelaki itu menyumbat semula earphone ke dalam lubang telinga yang tadinya tergantung pada poket seluar.
"hah ? kasut ? dia bagi kasut ???" tanya Afia separuh menjerit. Bella membalas dengan senyuman kelat.
"I don't think so that was a shoes." Resy menidakkan kenyataan tetapi disetejui Jiha dan El. Maira meneruskan perjalanan ke tandas bersama TM yang lain. Afia berdiri di depan cermin membetulkan tudungnya yang senget. semua pun pergi meninggalkan Afia keseorangan.
"ini la kawan. tinggal aku sesorang." omel Afia sebelum beberapa orang kenalannya lalu di situ.
"siapa yang keluar tandas lelaki nanti jodoh kau HAHAHAHAHA" tawa dilepaskan oleh pelajar perempuan yang kurang kasih sayang itu.
"apa jodoh-jodoh ni bodoh ? ups." Afia menampar mulutnya sendiri.
pintu tandas lelaki dibuka. terpapar wajah Zack yang membetulkan seluar di muka pintu. ternganga Afia melihat Zack apabila teringat akan kata-kata rakannya tadi. jodoh ?! jo.doh. ?! j.o.d.o.h ?!!
"tunggu lalat masuk baru nak tutup mulut ke ?" soal Zack lalu mendekati Afia. tangan masih membetulkan tali pinggang. Zack tersengih.
"tudung ni ha kena lipat cenggini baru comey. ha ambek kau ambekk" Zack melipat tudung Afia sebulat-bulatnya seperti makcik bawang. gadis itu menahan geram. dia menyepak kaki Zack supaya lelaki itu berganjak ke belakang.
"sakit la pempuan.. pempuan, sakit pempuan. kau pakai kasut apa do pempuan." raung Zack.
"heh ? kau nak carut, carut je lah. aku sedia tadah telinga. ni dari tadi pempuan pempuan. aku memang perempuan lah !" sinis Afia.
"baru kena sikit. dasar lopek." sambung gadis bertudung itu.
"setahu aku, kau lagi lopek la. fakta mengatakan kudrat wanita tak setanding lelaki. faham ? oh i mean you're weak." jujur Zack. Afia terus menjatuhkan beg yang digalasnya.
"ok jom lawan." ajak Afia sambil tangan mengepal penumbuk. Zack pantas menggenggam penumbuk Afia oleh kerana tangannya yang lebih besar. tiba-tiba telefon Zack berbunyi. panggilan diangkat.
"no no. this is not the right time." bisik lelaki itu lalu berlari ke arah lorong belakang tandas. Afia mengeluh, dia pun pergi ke arah TM tadi.
tiba di tempat yang dijanjikan, jauh kelihatan Zack turut melangkah ke situ sehingga akhirnya mereka bertembung.
Zack hairan melihat sekumpulan HP dan TM turut berada di situ.'tak lain tak bukan, mesti ada something.' detus hati Zack dan Afia.
YOU ARE READING
lāst mïssïon
Romance[ C O M P L E T E D ] are you dare enough to break the rules ? sweet as sugar, cold as ice, hurt us once, we'll break you twice. ___________________________________ jangan harap 'benda' tu jatuh kat tangan korang - TD warn : a mafia, they can take...