Šiandienos "Man nepatinka dalykas internete, einu pasiskųsti internetui" rubrikoje - fanfiction. Apturėjau genijaus momentą ir nusprendžiau, kad geriausia vieta sakyti, kad daugelis ffs tave verčia jaustis baisiai nepatogiai, yra būtent tame tinklapyje, kurio kasdienė duona yra fanfiction. Va taip.
Nesakau, kad fanfiction kaip konceptas yra blogai. Priešingai, manau, kad tai yra nuostabi priemonė tobulėti kaip rašytojui, nes išmoksti ir geriau skaityti veikėjus, ir juos valdyti, ir kurti istoriją, kai patys veikėjai jau egzistuoja. Fanfiction labai efektyviai išmoko kūrybingumo, jei žinai, kaip ją pažaboti. Tai mano akyse nėra jokia problema.
Man nepatinka ne pačios fanfiction egzistavimas. Man nepatinka tai, kaip ir ką žmonės su ja daro ir kam ją taiko.
FFs apie tikrus žmones. Apie grupių narius, apie aktorius, o ne jų vaidinamus veikėjus, apie vaizdotinklaraštinikaujančius asmenis. Nemanau, kad rašyti istorijas apie tikrus žmones be jų žinios yra moralu. Tai nėra kažkokie personažai, tai tikri žmonės su tikrais gyvenimais, tikrais jausmais, bet fanfiction pasaulis, regis, tai pamiršta. Negaliu sakyti, kad labai kaltinu, daugeliui berniukų/mergaičių grupių, ypač k-pop'e, asmenybės kultai ir yra pagrindinė reklamos taktika, bet tikiuosi daugiau iš jų fanų. Tikėčiausi, kad juos taip "mylintys ir dievinantys" žmonės bent gerbtų juos kaip, na, žmones. Taip, suprantu norą gyventi fantastinį gyvenimą, leisti vaizduotei nunešti tave į pasaulį, kuriame gyveni tarp idealizuojamų asmenybių. Tačiau matydamas, kad fanfiction paverčia tikrus žmones kažkokiais daiktais, dažnai tampančiais seksualinės fantazijos objektais, negaliu nepurtyti galvos. Buvusi draugė apie mane irgi buvo parašiusi istorijų, tokios pačios kokybės ir turinio kaip nešvanki fanfiction, neatsiklaususi manęs. Tai nėra geras jausmas, žmonės. Tai nėra kažkas mielo. Tai yra tiesiog koktu.
Širdį graužia matyti, kad visuomet, kai istorijoje yra Zaynas, jis charakterizuojamas kaip absoliutus mėšlo gabalas. Kad jis visados būna blogietis. Kad jis niekados nebūna geras žmogus, nes grupėje buvo "tas blogas berniukas". Man įdomu, ar kas nors iš fanfiction rašančių žmonių kada nors yra pagalvojęs, kodėl jis gavo tokią etiketę. Kodėl tai buvo kaip tik jis, nors charakteriu jis tikrai nebuvo toks, kodėl kaip tik vienintelis musulmoniškos kilmės vaikinukas, vienintelis, kurį Anglijos gatvėje galėtum palaikyti imigrantu, kodėl būtent jis buvo tas "kitoks"? Manau, kad atsakymas yra pakankamai aiškus. Nekaltinu žmonių tyčine diskriminacija. Daugelis net nesuvokia, tai darantys, nes visa fanfiction kultūra tai nutyli. Ir tai nėra problema, išskirtinė 1D fanfiction: apie POC asmenis kuriama ženkliai mažiau arba labiau kvestionuotino turinio. Dažnai jie būna persmelkti stereotipų ar jiems suteikiama daugiau neigiamų charakterio savybių. Skaudu tai matyti. Skaudu, kad sritis, kuri turėtų būti atvira visiems, dar vis yra nustelbiama eurocentriškumo.
Tęsiant representacijos temą, man asmeniškai šlykščiausias dalykas - ką fanfiction daro su LGBT reprezentacija. Iš tikro, scratch that, su LG reprezentacija, o dar labiau G, nes visi žinom, kad apie viską kitą rašo tik saujelė, kuriai iš tikro rūpi ši bendruomenė. Mane siutina tai, kad absoliuti dauguma istorijų su homoseksualiais veikėjais, ypač su gėjais vyrais, yra rašomos dėl fetišistinio požiūrio į jų santykius. Kad tai yra rašoma heteroseksualių mergaičių ir merginų, kurios seka tuo pačiu "du geriau nei vienas UwU" požiūriu, kad joms giliai dzin, kad savo pasitenkinimui sudaiktina jau ir taip diskriminuojamą bendruomenę. Mačiau komentarus, parašytus jų ant istorijų. "I see boyXboy, I click :000" ir "ohmygerd so hot". Mačiau ir jų istorijas, kurios tariasi esančios labai progresyvios, bet vieninteliai santykiai homoseksualioje poroje yra seksas, kol heteroseksualūs žmonės gauna emocinį ryšį ir tikrą artumą. Visa tai yra daroma tyčia. Jei merginos, rašančios tai, iš tiesų norėtų "patyrinėti netradicinį pasaulį", kaip dažnai sako darančios, safiškų istorijų būtų tiek pat, kiek apie vyrus. Aš ir mano orientacija nėra žaisliukas heteroseksualios merginos masturbacijai. Aš nesu kažkoks daiktas, ant kurio galima išlieti seksualines fantazijas, nes du vaikinai geriau nei vienas. Jei visi jūs, rašantys tokias istorijas, nesuprantat, ką darot pažeidžiamai bendruomenei, nesuprantat, kad dar labiau prisidedat prie "ištvirkėlio gėjaus" stereotipo, jei net ir perskaitę šimtus tokių istorijų savo pačių sumautam malonumui nesuprantat, kad jūsų taip mylimos istorijos daro žalą, aš neturiu ką jums pasakyti. Sėkmės auginant smegenis iš nieko.
Kalbant apie žalingas idėjas ir stumiamus naratyvus, fanfiction yra šventasis gralis tiek vidinei mizoginijai, tiek smurto ir prievanžrtos romanizavimui, apie pedofilinį turinį net nekalbėsiu. Žiūrėkit. Iš principo tyrinėti tokias temas nėra blogai, bet tyrinėti sunkų turinį reikia patirties ir atsargos. Reikia aiškiai išreikšti, jog toks elgesys yra nepriimtinas. Tuo tarpu ką daro fanfiction, tai paima vaikiną, pasako, kad jis liūdnas ir nekaltas pasiklydęs avinėlis, ir tada ima karksėti, kaip karštai jis atrodo prievartaudamas ar mušdamas pagrindinę heroję. Kad pagrindinė veikėją "jį pataiso" ir kad "meilė gelbėja" ir kad tai jos pareiga sutvarkyti jo nestabilumą. BULLSHIT. Viskas, ką tai padaro, tai sako paauglėms mergaitėms, kurios nori paskaityti istoriją apie savo bias oppa, kad jei jos yra išnaudojamos, su tuo viskas yra gerai. Tai transliuoja aiškią žinutę: "kad ir ką jis darytų, tu jį pakeisi, nes tu moteris". Visa tai suverčia kaltę dėl vaikino nežmoniškų veiksmų merginai. Tai skatina moters žeminimą. Tai propaguoja tą pačią idėją, dėl kurios Jurbarke įvykę veiksmai liko nenubausti.
Tai nėra problema, kuri baigiasi palikus FF pasaulį. Daugelis dabar kylančių rašytojų, ypač tų, kurie orientuojasi į jaunimo literatūrą, yra kilę iš fanfiction aplinkos. Tokį šlykštų mentalitetą jie pasiima su savimi. Ima kišti jį į literatūrą, skirtą visam pasauliui. Kodėl gi mes matome krūvą YA romanų, kuriuose XXI-ajame amžiuje moterys dar vis yra praktiškai ne veikėjos? Taip, jos nebėra skalbimo mašinos tiesiogine prasme, bet jų funkcija išlieka ta pati - išskalbti visas vyro nuodėmes ir leisti jam gyventi iš naujo, nes rašytojui svarbiau jo gerovė. Tai pykina. Tai labai pykina. Tai verčia vemti.
Ne be reikalo "fanfiction" ir "for fuck's sake" trumpinasi taip pat.
2020.03.16
YOU ARE READING
Žmogaus Estetika
RandomMintys ir jausmų parodijos, ūžiančios galvoje žmogaus, gyvenančio su pakirptais emociniais sparnais. Mano asmeninis pusiau dienoraštis, pusiau eseistinių kartais kontraversiškų minčių kratinys apie gyvenimą, savo būsenas ir patį Wattpad'ą. Dalys ke...