BAB 18

3.9K 88 1
                                    

Malam.

Aku tersentak bangun dari tidur sebab dengar bunyi telefon aku berdering kuat. Laju aku capai fon tepi aku. Bodoh la sape yang kacau aku tido ni..

Nombor yang tak dikenali lagi. Siapa yang asyik call aku ni sebenarnya.. Nak angkat ke tak? Ok aku angkat.

"hello"

"mel.. Ni mel ke?" aku dengar suara lelaki.

Berkerut dahi aku. Siapa ni? Siap tahu nama aku..
"ni sape ni"

"uncle zaid la.. Tak save nombor uncle ke"

Laju aku tutup mulut. For the first time, uncle call aku?! Mimpi ape do orang tua ni?

"mel save la. Saje je nak kacau uncle. Hahah"
Aku gelak. Hambar betul..

"kalau macam tu. Nanti uncle call lagi. Bye" tut...
Panggilan dimatikan. Aik? Tu je sebab nak call aku? Buang tabiat ke ape..

Aku tengok jam kat telefon. Dah pukul 8 tepat malam. Lapar la pulak, aku pakai balik bengkung aku. Kang tak pasal2 jadi apa apa.

Perlahan2 aku turun dari katil. Badan aku rasa masih rasa sengal..

Aku berhenti sekejap kat tangga. Asal bunyi macam ramai sangat orang ni? Aku tundukkan kepala sikit ke bawah.

Em.. Patutlah ramai. Ade Adam, aman, dengan zoey tengah bersembang kat ruang tamu dengan Alex. Haih.. So aku kena naik balik ke cane? Tapi aku lapar.

"jai?"

Alamak! Nampak ke kaki aku? Aku senyum paksa. "eh ade korang semua..buat ape kat sini.. "

Alex gelak. "sinilah. Malam ni Dorang tidur sini. Kitaorang ade berita gembira tau tak. Sini la cepat" alex lambai tangan suruh aku turun.

Terpaksa la aku turun bawah. Aku duduk sebelah zoey. "berita gembira ape?"

"pasal kem disiplin tu. Madam fatin dah cancel sebab dia nampak kau luka teruk, terus dia wasap grup kelas kata kem dibatalkan." alex tepuk pelan bahu aku.

Aku senyum. Bagusla tak sia sia aku kena belasah. Aku pandang adam dengan aman yang duduk berhadapan dengan aku. Masing-masing senyap.

"kau dah okey ke belum" zoey peluk bahu aku.
Aku just angguk je.

"zamri yang pukul kau kan" adam tayang muka ketat pandang aku. Terus aku diam.

Seriously? Mana dia tahu..

"kau biar betul adam? Bukan kita dah ajar ke budak tu haritu" aman tolak bahu adam.

Aduh.. Aku garu kepala. Kalau aman masuk campur memang masak la si zamri tu.

"bukanlah" aku geleng.

Aman tenung muka aku lama. "kau tak nak mengaku sebab takut aku belasah dia ke jai" aman bangun dan duduk sebelah aku. Dia pegang peha aku yang terdedah sikit.

Aku pura2 gelak. "mana ade. Memang bukan dia la" tangan aman aku tepis. Ei mamat ni! Aku pun satu, boleh pulak lupa tukar seluar tadi.

Aman gelak sinis pandang aku. "kau nak tipu aku ke? Tak pe biar aku siasat sendiri" aman keluarkan rokok dari poket.

"dah la tu. Aku dah masak jom ah makan sekali semua" alex hulur tangan kat aku. Laju aku sambut. Yeay makan!

Aku bangun perlahan2. Ui.. Berdesup rasa sengat dia. Berkerut muka aku tahan sakit.

"alex, biar aku tolong dia" adam tolak pelan tangan alex dan pegang tangan aku. Terus aku jadi kayu. Asal tetiba baik mamat ni..

"aku tahu zamri yang pukul kau. Fatty yang bagitahu" adam bisik kat telinga aku sambil peluk bahu aku. Muka mamat tu selamba pandang depan.

LARI❗Where stories live. Discover now