BAB 49

3.5K 70 0
                                    

Genap 9 bulan.

"TAHNIAH jai" aman tepuk perlahan bahu aku.

Aku cuma tersenyum tipis. Hari ni aku dah selamat melahirkan seorang bayi lelaki yang sihat. Baby afiq dah ade membe, haha..

Gila ah, aku still tak sangka aku dah jadi mommy.

Alex tengah seronok dukung baby aku. Ramai orang dalam wad aku. Ade aman, Alex, zoey, uncle zaid, madam fatin, baby afiq, mama dengan papa Adam. Cuma.. Adam.. Adam yang tak ada kat situ..

Aku gelak. Walaupun aku rasa nak nangis sebenarnya.. Adam hilangkan diri seminggu sebelum aku bersalin. Entah mana mamat tu pergi. Telefon pun dia matikan.

Aku cuba tanya aman, zoey dengan alex. Masing-masing geleng kepala tak tahu. Shet! Nasib baik aman ade tolong bawak aku pergi hospital. Kalau tak.. Em,

Habis kecoh jugak wad aku sebab adam tak ade. Semua orang tau tak semua orang cuba call Adam. Tapi harem tak dapat. Aku bengang do sebenarnya..

Argh!! Aku tak boleh ikutkan emosi sangat kang meroyan lagi susah..

Semua ahli keluarga aku ade kat sini kecuali suami aku dan faid. Aku bersyukur faid hilangkan diri. Sama macam ada Adam. Bodoh! Kenapa hilangkan diri waktu aku tengah sarat? Ergh!

"mel.. Aku dah azankan baby kau. Dah ade nama ke?" aman hulur anak aku.

Aku tercengang. Aman.. Pandai azan ke? Wow.. Patutnya Adam yang azankan. Em.. Sebak do..

Aku tenung muka anak lelaki aku yang aku tengah peluk sekarang ni. Hensem.. Sama macam ayah dia.. Herm..

"nama dia firdaus." aku cium lembut dahi firdaus. Nama tu nama yang Adam bagi kat aku waktu kitaorang tahu yang aku mengandung baby boy.

Sesak we nafas aku.. Aku tengah tahan sedih dan rasa nak menangis sekarang ni sebab aku nak tunjuk yang aku tak kesah sedangkan hati aku sebaliknya.

Fak!

"mel.. Are you ok?" mama Adam pegang tangan aku.

Aku cuma angguk. I'm fine.. Totally fine.. Ya..

"are you sure" madam fatin pulak datang peluk bahu aku.

Maigod.. Don't cry, don't cry. Aku gelak kecil.
"kenapa? Mel nampak sedih ke?"

"aah. Muka kau nampak fake. Pura pura happy sedang kan kau nak menangis sebenarnya, kan?" aman jeling muka aku.

Aku tahan sabar. Lancang betul mulut mamat ni.
Nasib baik aku tengah dukung firdaus. Aku kecilkan mata pandang tajam muka aman.

"aman, don't say that!" mama Adam besarkan mata pandang anak bujang dia.

"shira, jom kita balik dulu. Kita ade benda nak setel ni" papa Adam senyum pandang aku.

"mel, I'm sorry sebab papa dengan mama tak dapat stay lama. Kami kena uruskan sesuatu. Mel tinggal dengan uncle zaid dulu ok, nanti papa datang jenguk kamu dengan baby fir" papa Adam cium pipi firdaus. Mama Adam pun ikut kiss sekali.

Aku senyum sambil angguk kan kepala. Ape ape jela.. Aku penat ni.

"jai. Aku teman kau sampai kau keluar kejap lagi. Aku boleh hantar kau balik" aman mencelah.

"balik? Rumah mel ke? Mel kan baru bersalin. Tinggal la dengan kami dulu." madam fatin dah mula risau tengok aku. Uncle zaid angguk.

"em. Uncle dengan madam pergilah balik dulu. Mel okay. Nanti mel datang rumah uncle."

"balik je la dengan kitaorang" uncle zaid pegang tangan aku. Aku hulur baby fir kat Alex yang tengah berdiri sebelah aku.

"tak ape. Mel ade benda nak cakap dengan dorang" aku tunjuk aman, alex dengan zoey.

Uncle zaid cuma mengeluh. Nak buat apa, aku memang degil. Last2 uncle dengan madam balik dulu. Muka dorang nampak risau tapi aku kata aku okay. Ade aman, ade alex, ade zoey. So rileks la. Huhu..

"ape yang kau nak bincang dengan kitaorang ni?" aman duduk kat hujung kaki aku. Zoey cuma berdiri kat tepi aku. Alex duduk kat atas kerusi sebelah katil sambil dukung firdaus.

Aku tarik nafas dalam. "jujur dengan aku. Korang tahu kan Adam kat Mana?"

"hah?!" serentak dorang bertiga pandang aku.

"sumpah kami bertiga tak tahu jai" zoey geleng kepala.

"aku tak kejam sampai nak sorok Adam dari kau la jai. Takkan aku nak buat macam tu dekat anak buah aku sendiri" riak wajah aman macam tengah marah.

"okay okay.. Cuma aku nak tahu kenapa Adam hilangkan diri sedangkan dia tahu aku bila bila masa boleh bersalin. Atau pun.." nafas aku mula turun naik.

"dia kawin lain?" fikiran negatif mula menerjah kepala otak aku. Shet!

"ape kau cakap ni? Jangan merepek." alex geleng.

Sepanjang tempoh aku mengandung, adam selalu teman aku cuma dia jarang jarang ade kat rumah dalam seminggu. Dia akan hilang selama dua tiga hari. Tapi sekarang dia hilang dah seminggu lebih. Dia tak nak tengok anak dia ke?

"jap! Alex! Adam sakit kan?! Dia sakit ape do" aku tarik baju alex.

Alex pandang muka aku tak berkelip. Aku nampak anak mata dia pandang aman dengan zoey.

Baik kau jangan cuba nak sembunyikan dari aku lagi..

"cakaplah!" aku pukul kuat Peha alex. Geram bodo!

"auch! Sakitlah mel" alex muncung kan bibir.

"em.. Aku keluar dulu nak jumpa doktor. Mana tahu kau boleh keluar dah sekarang" aman terus bangun dan keluar.

"err, aku teman aman" zoey ikut blah sekali.

Aku jeling muka alex kat sebelah. Nak lari jugak? Memang tak ah.

"siot do dorang" alex dah tak senang duduk. Aku masih peluk tubuh tengok dia.

"mel.. Adam tak sakit. Kau jangan risau, aku yakin dia ade sebab kenapa dia buat macam ni"

"kau ingat aku bodoh? Dia yang nak anak ni sangat. Asal dia lenyap waktu aku nak bersalin? Patutnya dia yang teman aku masuk dalam Labour room tau, tapi aku pergi sorang! Aku sorang sorang dalam tu. Kau tau tak betapa takutnya aku? Tau tak perasan aku time tu macam mana? Perasan yang sama waktu aku kena humban dalam penjara dulu. Nobody cares. Aku alone. Aku penat la macam ni, Kau tau tak alex.. " mata aku mula merah. No. Jangan nangis. Erm.. aku pegang perut aku. Rasa tegang sangat..

Alex diam. Dia tak bercakap sepatah pun. Firdaus masih nyenyak tidur. Nasib baik tu anak aku.

"mel.. Aku minta maaf" alex bangun dan berdiri rapat dengan aku.

Aku cuba tenangkan diri. Perut aku senak.. Makin aku stress, makin sakit perut aku. Sabar mel. Sabar..

"guys. Mel dah boleh keluar sekarang" aman
muncul dari depan pintu.

"ok. Aku kemas barang jap" aku cuba turun dari katil tapi perut aku masih rasa sakit. Bende do..

"stay. Biar aku tolong" aman tahan bahu aku. Dia ambil beg dan kemas semua barang barang aku. Thanks beb.

"mel" zoey masuk sambil tolak kerusi roda. Huh? Aku bersalin je tau bukan lumpuh tapi ok gak. Tak payah jalan.

Zoey berhentikan kerusi roda sebelah katil aku. Jap..

Macam mana nak turun ni? Weh! Aku pandang muka aman yang tengah dukung aku. Perlahan-lahan dia letak badan aku atas kerusi roda.

"makin mantap siot badan kau" aman bisik perlahan kat telinga aku. Terus aku tolak badan aman jauh dari aku. Gile!

Aman gelak kuat. Zoey dengan alex cuma pandang pelik. Urgh! Gile betul. Beraninya mamat ni.

"jom gerak" aman keluar dari wad sambil bawak beg aku.

Alex tahan tangan aku. Muka dia serba salah. Kesiah pulak..
"Alex, sori tau" aku senyum. Sory wei, emosi aku masih tak tenteram..

"Korang berdua okay ke?" zoey kat belakang dah bersuara. Laju aku angguk.

"alex, kau tolong pegang fir. Aku sakit perut"

"boleh" alex cium pipi baby fir dan bergerak keluar. Zoey tolak kerusi roda aku bergerak ikut Langkah alex dengan aman.
_____________

LARI❗Where stories live. Discover now