BAB 22

3.7K 79 1
                                    

Awal pagi aku bangun sebab aku kena herdik dengan tokey kedai kat situ. Siot la, tumpang tido pun tak boleh.

Aku takde tujuan sekarang ni. Terpaksa aku balik rumah pakcik aku. Aku harap faid dengan auntie zara tak de la kat rumah. Kang tak habis2 nak cari gaduh dengan aku.
__________

Aku berdiri depan pintu pagar. Aku tarik nafas dalam2 sebelum aku tekan loceng. Kumpul kekuatan dulu..

Ting tong...

Pintu pagar terbuka. Aku nampak mak tom kelam kabut keluar. Hehe panjang umur mak tom eh.

"mak tom"

Bulat mata orang tua tu pandang aku. "Melissa! Ya allah! Mel" tubuh aku di dakap erat. Em, rindu sangat orang tua ni dengan aku..

"mak tom sihat?" aku sengih. Laju mak tom angguk. Dia usap rambut aku.

"dah 2 tahun lebih mel tak jumpa mak tom. Mak tom rindu sangat dengan kamu" aku tengok mata orang tua tu berair. Alamak.. Sedih la pulak dah..

"ala, sekejap je 2 tahun tu. Kan mel dah balik? Jom masuk" aku pulak yang ajak mak tom masuk. Aku nak masuk bilik aku dan mandi.

"ha yela jom." mak tom tarik tangan aku masuk rumah.
_______
Nasib baik auntie zara dengan faid awal2 pagi buta dah keluar rumah. Lega hati dengan mata aku. Hahaha

Aku pandang setiap inci ruang bilik aku. Aku dah siap mandi dan dah siap berkemas. Beg bagasi aku, aku dah bungkus semua barang2 aku nak blah dari rumah ni.

Aku jumpa kad bank yang aku simpan selama ni. Kira macam menabung la.. Boleh tahan la banyak. Aku dah ready nak blah dan mulakan hidup baru.

"mak tom, Saya pergi dulu la. Terima kasih sebab selalu baik dengan mel" tubuh orang tua tu aku pulak yang peluk.

Mak tom angguk. "mel, jaga diri. Pasal uncle, mak tom tak tahu sangat tapi ni.." mak tom hulur kat aku kertas kecik. Ape pulak ni? Surat cinta ke?

Alamat? "ni sape punya alamat?"

"uncle kamu la. Rumah baru dia dengan isteri baru dia. Kamu pegi jumpa dia harini tau mel" beria ria mak tom cakap kat aku. Aku garu kepala. Ala.. Asal lak..

"oh ya. faid dengan mak dia dah tahu ke uncle kawin lain?"

Mak tom geleng. "lagi satu, mak tom nak minta maaf sebab tak dapat melawat kamu selama ni.. Auntie kamu ugut nak buang mak tom kalau mak tom berdegil nak jumpa kamu" sedih aku tengok muka mak tom. Bahu orang tua tu aku tepuk perlahan.

"rileks ah mak tom. Mel dah biasa. Lagipun selama ni mel selalu sorang sorang kan?" aku gelak. Hambarnya kamu..

"amboi! Ape pulak banduan sial ni buat dalam rumah aku?!"

Serentak aku dengan mak tom pusing pandang pintu utama ruang tamu. Alamak.. Asal pulak Singa ni dah balik. Bukan masih awal pagi ke?

"hoi mel! Ape yang kau buat kat sini hah?! Bodo bekas banduan! Nasib baik tak mati anak orang kau kerjakan" auntie zara menyinga pandang aku. Buk! Dia campak beg tangan dia kat muka aku.

Sakit do. Dahlah keras beg dia. Jenama crocodile dasar manusia tak de hati perut! Aku pandang bengang.

"saya ambik barang saya nak blah dari rumah ni la. Panas!" sengaja aku kuatkan suara aku. Biar terbakar hati singa tu.

"aku tak paham betullah manusia macam kau ni! Tak tahu malu betul. Beraninya kau datang sini kan? Hah! Mak tom! Mak tom yang bagi dia masuk kan?!" tinggi suara auntie zara menjerit. Adui, boleh runtuh rumah banglo ni la..

Aku tutup telinga. "tak penat ke memekak je" selamba aku cakap depan auntie zara. Sori ah, rasa hormat aku dah hilang lama sejak dia tuduh aku goda anak dia. Sial.

LARI❗Where stories live. Discover now