BAB 20

4.1K 83 1
                                    

Kitaorang sampai kelas lewat 10 minit TAPI madam fatin macam rileks je. Aik? Dah tak marah ke ape..

"alex, lepas ni kamu dengan kawan kawan kamu datang pejabat saya. Saya ade hal nak beritahu." madam fatin senyum pandang aku dan keluar dari kelas.

Aku pandang Alex, alex pandang aku. Macam pelik je.. Asal lak nak jumpa kitaorang berlima?

Lepas semua orang keluar kelas, baru aku, alex, zoey, adam dengan aman keluar. Aku tarik bahu adam kat depan aku.

"asal madam nak jumpa kita weh"

Adam pusing tengok aku. Dia peluk tubuh. "yang kau tanya aku ni, aku tahu ke masalahnya" adam angkat kening.

Aah la.. Aku sengih. Aman tolak kepala aku.

"bodoh" aman geleng kepala. Aku jeling muka aman. Suka hati je cakap aku bodoh!

"ala tak payah la marah. Kau ni cepat sentap la. Jom la pegi bilik madam kang memekak perempuan tu" aman tarik hoodie aku ikut dia.

"korang ni asyik gaduh je" alex geleng kepala jalan sebelah aku.

Ni ha! Aku tunjuk aman. Dia la punca kitaorang gaduh.. Alex senyum sambil tolak pelan pipi aku.
_____________

Tuk tuk..

"come in"

Kitaorang berlima masuk. Aku pandang madam yang tengah khusyuk menaip kat laptop.

"semua ade kat sini ke" madam pandang kitaorang. Serentak aku dengan alex angguk.

"ok, biar saya berterus terang je. Sebenarnya saya nak minta maaf" madam berdiri depan aku. Aku dah pelik. Minta maaf?

"and jai. Saya dah fikirkan ape yang kamu beritahu saya sebelum ni. Thanks sebab sedarkan saya. Selama ni tak pernah ade orang yang cakap macam tu dekat saya" madam fatin pegang tangan aku. Mata dia pandang muka aku.

Maigod! Aku senyum hambar sambil jeling alex kat sebelah. Mamat tu just angkat kening pandang aku. Tak, dah kenapa madam tetiba pegang aku ni..

"saya dah buat keputusan. Saya nak kawin minggu depan"

Serentak kitaorang tercengang pandang madam fatin. Ini prank ke?

Madam gelak. "look, I'm serious okay. So saya panggil you guys datang sini sebab saya nak jemput korang datang kenduri saya. Saya jemput officially ni tau tak"

Aku pandang kawan kawan aku. Semua masih kaku. Terkejut sangat tu..

"wow, tahniah madam" aku senyum sambil tepuk kuat bahu alex. Takkan dah jadi kayu kot.

Alex tersentak. "er..madam kawin dengan siapa"

"nanti minggu depan datang majlis kawin saya. Baru kamu tahu. Saya akan wasap alamat kat kamu nanti okay" madam senyum pandang Alex.

Adam, aman dengan zoey dah tak boleh bersuara aku rasa. Itu pun terkejut sangat ke, biasalah tu orang nak kawin..

"okay. Make sure semua datang tau. Terima kasih"

"konfirm. Kami keluar dulu madam" aku pusing dan tarik tangan aman dengan adam keluar. Alex pulak tolak bahu zoey keluar.
_____

Kitaorang singgah kafe kejap untuk lunch sebelum balik.

"asal korang diam je tadi" aku angkat kening sambil minum ice blended aku.

"kau tak rasa pelik ke adam" aman tepuk pelan bahu adam yang duduk depan aku. Mamat ni bolayan aku pulak. Aku tengok muka adam macam tengah fikir sesuatu.

"pelik la jugak. Asal tetiba je madam nak kawin" adam pandang aku. "ape yang kau cakap kat madam fatin sebelum ni jai"

Aku angkat bahu. Tak de, aku tak cakap ape ape pun. Lagipun aku malas nak throwback ape aku cakap.

LARI❗Where stories live. Discover now