BAB 8

1K 39 1
                                    

"Haish!" Tia mengeluh.

Kalau ikutkan, dia sudah raikan hari penceraiannya dengan Zane. Tapi disebabkan satu punca ni, Zane terus tak jadi lafaz!

__________________

"Betul ke kau nak aku ceraikan kau?"

"Yup. You ceraikan je I, tak rugi apa-apa pun." Tia mula berlemah lembut.

"Aku..."

Tiba-tiba telefonnya berbunyi. Pantas dia melihat pada skrin.

'Video call from Bonda'

Eh? dah kenapa pulak buat video call tu? Zane mengangkat panggilan itu.

"Hello bonda..."

Kelihatan skrin bondanya sedikit bergoyang. Seperti ada seseorang yang ingin turut serta.

"Hello! Bakal menantu bonda mana?" soal Tengku Aulia senang hati. Senyumnya lain macam.

"Ni dekat sebelah." Zane menjauhkan sedikit skrin telefon supaya mereka berdua muat di dalam skrin itu.

"Haaa ni mama kamu, tengku Aida. Bonda ada dekat rumah mama kamu sekarang!"

Tia terkejut. Dah kenapa pula Tengku Aulia datang ke rumah mamanya? ada party yang mereka tidak tahu ke?

"Bonda buat apa dekat situ?" soal Zane. Dia cuba melihat sekeliling, kelihatan bukan hanya mereka berdua, malah dua buah keluarga ini sedang berjumpa di rumah tengku Aida.

"Amboi sejak kahwin ni, taknak datang rumah kami ya? seronok sangat ke berdua?" perli tengku Aulia. Tengku Aida yang berada disebelahnya turut melayan.

"Bu... bukan bonda..." baru saja Zane ingin menafikan, Tengku Aulia menyampuk lagi.

"Cepat-cepat dapat anak ya? bonda tak sabar nak timang cucu, kan Aida kan?"

Tergamam Tia mendengarnya. Nak dapat cucu? amboi-amboi, ini dah lebih!

"Eh korang ni, tunggulah budak-budak tu habis belajar dulu." sampuk tengku Arman.

Tia tersenyum nipis, ada juga yang memahami situasi mereka.

Setelah 1 jam bervideo call, akhirnya tengku Aulia menamatkan panggilan.

"Haih." Tia mengeluh.

"Tia?" panggil Zane.

"Kita tak payah cerai. Lagipun ini yang diorang nak. Hanya dengan perkahwinan kita, diorang akan bahagia." ujar Zane.

"Ouh kebahagiaan diorang je lah? kita ni? yang tak akan bahagia ni pulak macam mana?" Soal Tia tak puas hati.

"Lagipun, selagi suami tu tak seksa kau, mana boleh minta cerai. Aku ni masih bertanggungjawab dalam perkahwinan ni. Bukannya aku sambil lewa."

Eh eh nak gaduh nampak? tak apa, tak apa. Meh sini Tia berbicara pulak ya?

"Ouh tak seksa eh? habis tu semalam? lepas tu selama hari ni, pernah ke you layan I elok-elok? cakap dengan I pun macam musuh. This is not the type of husband! you're not meant to be a husband!"

Zane terdiam. Nampaknya dia juga sudah buntu. Tapi begitulah layanannya kepada insan yang bergelar 'wanita' melainkan mereka sudah pangkat makcik dan nenek.

"See, you're not a real husband to me!" ujar Tia lagi.

"Real husband mean, kena adil dalam zahir dan batin. Kau nak ke?"

Tia terdiam. Dia faham maksud itu. BILIK.

"Ooooo itu aje lah yang you fikir eh?" soal Tia curiga.

SUAMI PALING ANNOYING!Where stories live. Discover now