"Nek Mah. Kami pergi dulu tau." Panggil Zane di ruang tamu.
"Nek Mah risaulah kamu pergi dah petang ni. Tangguh esok tak boleh ke?" Ujar nek Mah risau.
Zane tersenyum nipis sambil gelengkan kepala.
"Apalah nek Mah ni. Kami pergi ni, nek Mah pun boleh balik kampung, jumpa keluarga. Tak payah risau pasal kami. Kami akan bermadu semanis-manisnya. Kan sayang?" Saja suaranya dilembutkan di hujung ayat.
"Iyalah, Zane, Tia. Nek Mah minta maaf kalau ada salah silap ye."
Berkerut dahi Tia apabila nek Mah tiba-tiba minta maaf. Besar sangat ke salahnya? Lain macam aje cara nek Mah bercakap.
"Nek Mah ni, macam takkan jumpa kami lagi pulak. Dah, jaga diri nek Mah tau. Kami pergi dulu." Ujar Zane. Dia hadiahkan senyuman sebelum mereka masuk ke dalam kereta.
1 JAM KEMUDIAN
"Zane, I rasa tak sedap hatilah."
Zane menoleh memandang isterinya. Dia tatap wajah yang sedang gusar itu.
"Kenapa ni? Apa yang sayang fikir?" Tanya Zane.
"Hmm, tak ada apalah. I mengantuk. Nak tidur kejap." Balas Tia. Kemudian dia lelapkan mata.
"Eh dia ni. Asyik nak tidur je. Temanlah cik abang yang kesunyian ni." Sindir Zane.
"You should take a nap too." Balas Tia. Lalu dia kembali pejamkan mata.
"Hmm yelah."
Dia menarik lembut kepala isterinya, supaya terletak dibahunya.
Zane menikmati suasana di dalam kapal terbang. Dia buang pandang ke luar tingkap. Nampaklah awan-awan yang sedang terapung, dan langit yang biru.
___________________
"Jangan, jangan!" Tia celikkan mata. Dahinya berpeluh. Zane yang berada di sebelahnya turut terkejut.
"Kenapa ni sayang?" Tanya Zane gusar.
"I mimpikan nek Mah. Dia kena langgar..."
"Dah-dah, itu mimpi je. Kita dah nak sampai ni. Jangan fikir bukan-bukan ya?" Pujuk Zane. Belakang Tia di usap lembut. Dia cuba menenangkan isterinya.
"You sure ke ni hanya mimpi? Hati I rasa tak sedap."
"Ya. Mimpi je tu sayang." Pujuk Zane lagi.
Tia memeluk lengan Zane, sambil kepalanya dilentokkan ke bahu.
"Kenapa ni?" Tanya Zane. Tiba-tiba aje isterinya berkelakuan begitu.
"You je dapat buat I rasa tenang."
Tia pejamkan mata. Dia cuba tenangkan diri. Zane tersenyum kecil. Dahi isterinya dikucup lembut.
"Ambil kesempatan eh?" Tia bersuara.
"Eh, suka hatilah. Cium isteri tak dosa pun." Balas Zane selamba.
"Eleh tak menyempat. Tak sangka suami I ni jenis miang."
Membulat mata Zane mendengar perkataan 'miang' itu. Dia? Miang? Amboi Tia!
"Aku tak miang okay."
"Ehem!"
Serentak itu pergerakan Tia dan Zane terhenti apabila terdengar bunyi orang berdehem.
Tia menoleh ke belakang. Terlihat seorang pak ustaz sedang tersenyum ke arahnya.
"Maafkan saya ya cik. Tapi se elok-eloknya jagalah batas pada yang bukan muhrim. Berdosa cik." Tegur ustaz itu.
Tia mengeluh berat. Dah muhrimlah ni!
YOU ARE READING
SUAMI PALING ANNOYING!
Romance"Walaupun telah banyak hati yang I tawan. Tak ada siapa yang mampu tawan hati ini. Hanya I, I saja yang layak menawan hati jejaka-jejaka." Bicara Tia. Bagaikan api yang marak, akhirnya tumpas apabila bertemu dengan 'AIR' "Kau akan jatuh pada aku s...