Zane celikkan mata. Dia terasa badannya seperti dibalut sesuatu. Apabila pandangannya lebih jelas, terlihat satu selimut berada di badannya.
Dia mencari kelibat Tia, namun tiada. Dia melihat jam di tangan, baru pukul 7 pagi. Kemana pula gadis itu pergi?
Setelah merayau–rayau mencari isterinya, akhirnya jumpa juga.
Terlihat isterinya sedang menghayati pemandangan serta menghirup udara segar.
"Ehem..."
Suara itu membuatkan Tia menoleh ke belakang, kali ini wajahnya dengan Zane hampir berlaga. Terlalu dekat.
"You... you..." tergagap–gagap untuk dia mulakan bicara. Terkejut mungkin.
Secara automatik, lelaki itu mengukir senyuman. Wajah Tia berona merah, terus dia menjarakkan dirinya.
"Sorry." ujar Tia.
"Asal pulak? kau buat apa dekat sini?" hairan pula apabila gadis itu meminta maaf.
"Saja menikmati keindahan alam."
Tia berpeluk tubuh sambil kepalanya didongakkan. Dia tersenyum, rasa tenang saja.
Zane melihat kelakuan Tia, serta merta dia menyebut perkataan yang tidak sepatutnya disebut.
"I love you." perkataan itu terlepas dari mulutnya.
Tia membulatkan mata. Dia dengar, sangat jelas lelaki itu sedang menyatakan perasaanya.
"Ap... apa dia?" soal Tia. Dia ingin memastikan apa yang didengarnya adalah betul.
"Tak ada apalah. Kenapa tak pakai baju sejuk? nanti kau demam. Udara dekat sini bukannya sejuk biasa tau."
Itu dia, Zane sudah mula membebel. Tapi kali ini kedengarannya seperti mengambil berat tentang Tia.
"Rileks Zane, kita bukan dekat negara orang putih. Angin dekat sini masih normal." ujar Tia tenang.
Angin sepoi–sepoi itu terlalu mengasyikkan. Susah untuk timbul rasa marah dan apa–apa perasaan negatif.
"Kalau diberi pilihan, kau nak kahwin dengan siapa?" Soal Zane tiba–tiba.
"No one." jawabnya ringkas.
"Kenapa?" soal Zane lagi.
"Cause my heart is a rock. I cuba untuk hadirkan perasaan cinta. Tapi tak boleh. Susah. That's why, orang tengok I keluar dengan macam–macam lelaki. I nak test hati I, malangnya hati I tetap tak ada ruang untuk diorang." balas Tia panjang lebar.
"Bukan sebab kau player?"
"Nope. I kekurangan satu, perasaan yang patut ada pada semua orang. Tapi I tak ada rasa cinta tu."
Zane terangguk–angguk mendengar penjelasan Tia.
"You pulak? kalau diberi pilihan, you nak kahwin dengan siapa?" soal Tia pula.
"No one too."
Tia tersenyum. Kalau soal hati, mereka terlalu sama. Tapi kalau soal perangai? sangat–sangat berbeza.
"Kenapa?" Tia tetap bertanya.
"Aku tak percaya pada cinta. Bagi aku, ada banyak lagi benda lain yang boleh buat aku bahagia."
Tia mengangguk perlahan. Tapi adakah perkahwinan mereka akan kekal dan bahagia tanpa cinta? boleh ke begitu?
"Bukan ke bila isteri tu cintakan seorang suami akan buatkan lelaki tu lebih bahagia?"
YOU ARE READING
SUAMI PALING ANNOYING!
Romance"Walaupun telah banyak hati yang I tawan. Tak ada siapa yang mampu tawan hati ini. Hanya I, I saja yang layak menawan hati jejaka-jejaka." Bicara Tia. Bagaikan api yang marak, akhirnya tumpas apabila bertemu dengan 'AIR' "Kau akan jatuh pada aku s...