BAB 31

1.1K 27 1
                                    

"So dia ada mental?" Tanya Zane serius.

Tia buka mata, dan pemandangan kabur beransur jelas. Dia pandang seorang doktor dan suaminya sedang berbincang sesuatu.

"Ye, Tengku Tia Hanari. Dia pernah buat appointment 9 tahun yang lepas." Balas doktor Aryana. Seorang pakar psychology di dalam hospital itu.

"Tak masuk akal. Selama dia dengan saya, tak ada pulak dia buat hal." Balas Zane pula.

"Iya, mentalnya beransur pulih. Tetapi disebabkan kejadian tadi, mentalnya kembali teruk. Sebab kejadian tadi lebih kurang dengan situasi berlaku 9 tahun lepas, jadi dia trauma." Jelas doktor Aryana.

Wajah Zane diraup kasar. Dia pandang Tia, Tia balas pandangan itu.

Membulat mata Zane apabila melihat Tia sudah sedar.

"Ehem. Mental I dah tak ada doktor. Wrong information ke?"

"Tia..."

"Tak payah percayalah apa doktor Aryana cakap." Ujar Tia dingin.

"Habis tu kau nak cakap doktor ni salah, kau betul?"soal Zane.

"I tak ada masalah mental lah!" Bentak Tia.

"Apa yang menyebabkan Tia menghidap penyakit mental ni doktor?" Tanya Zane serius, dia benar-benar ingin tahu.

"Errr disebabkan..."

"Doktor nak kena saman ke?" Tanya Tia. Dia beri renungan tajam pada doktor Aryana.

"It's okay, saya suami dia."

"Zane!"

Kebetulan seorang jururawat baru saja masuk ke dalam bilik itu.

"Errr maaf doktor, saya lupa nak ketuk pintu. Saya pergi dulu."

"Korang? Kahwin?" Tanya doktor Aryana yang masih terkejut.

Jururawat itu setia mendengar dibalik pintu.

"I suruh rahsiakan, kenapa you bagitahu?!" Marah Tia.

"Disebabkan aku suami kau, aku layak untuk tahu semua maklumat tentang kau." Balas Zane selamba.

"Kejap! Bukan ke korang 18 tahun?" Tanya doktor Aryana. Pening terus kepalanya, macam nak tumbang. Memang tak sangka langsung!

Disebalik pintu...

"Anak tengku Hadi tu, dah kahwin rupanya." Beritahu jururawat itu pada beberapa lagi jururawat lain yag turut serta. Melayukan? Memang kaki gosip!

"Serius? Dia baru umur 18! Aku pun tak kahwin lagi!"

"Shhhh diamlah..."

______________

"Memandangkan awak suami tengku Tia, jadi saya serahkan rekod ni pada kamu. Ini membuktikan Tia masih lagi menghidap penyakit mental. Dan sebab kenapa dia boleh menghidap penyakit ni."

Zane ambil rekod di tangan doktor Aryana, lalu ditelitinya. Dibaca satu persatu.

"Tia dan Ika kena culik, Ika dibunuh depan mata pesakit sendiri..." Membulat matanya membaca pernyataan itu.

Dibunuh? Depan Tia??

"Stop it! You siapa nak tahu tentang personal I?!" Marah Tia, rasa marahnya dah tahap maksimum. Tak ada siapa pun tahu tentang sakitnya kecuali keluarganya sendiri.

"Kejadian tadi tu memang sama... Adira nak bunuh aku, kau..."

__________________

"Tia..."

SUAMI PALING ANNOYING!Where stories live. Discover now