Cikgu Suraya

4.4K 19 21
                                    

"Amir!" Jerit Cikgu Suraya dengan nada yang agak tinggi.

Aku lekas lekas mahu beredar dari pintu bilik Cikgu Suraya. Cikgu Suraya menarik bajuku, menghalang aku dari beredar. Tubuhku sedikit menggigil dan aku tunduk ke lantai, menantikan ayat yang akan keluar dari mulut kecil berbibir munggil itu.

"Dah lama Amir ada dekat pintu tu?" soal Cikgu Suraya.

"Minta maaf, cikgu," balasku lemah, tunduk mengakui kesalahan.

"Cikgu tanya, dah lama ke Amir tengok cikgu masa dalam bilik tadi?" Cikgu Suraya mengulangi semula soalan itu.

"Lama jugak, cikgu," balasku.

"Amir nampak apa yang cikgu buat?"

Aku mengangguk lemah. "Maafkan saya cikgu...."

"Amir... Amir... kenapalah Amir mengendap cikgu?" Nada suara Cikgu Suraya kembali lembut.

"Saya tak sengaja, bukan saya nak mengendap, tapi pintu tu yang tak rapat...."

"Salah cikgu juga sebab tak tutup pintu tadi," balas Cikgu Suraya.

Aku pandang wajah Cikgu Suraya yang ayu itu, terpancar kejernihan di wajahnya. Aku hanya mampu tersengih apabila dia senyum sambil menggelengkan kepalanya kepadaku.

"Kenapa Amir nampak pucat?" soal Cikgu Suraya lagi.

"Takut, takut cikgu marah," balasku.

"Tak adalah, cikgu tak marah. Cikgu yang salah, bukan Amir. Kalau siapapun dapat peluang macam tu, mesti tengok juga, kan?" jelasnya.

Aku menganggukkan kepala sambil tersenyum.

"Aaaa... seronok la tu," kata Cikgu Suraya seraya menjuihkan bibirnya. "Amir dah tengok cikgu punya, kan? Sekarang cikgu nak tengok yang Amir punya pulak. Cikgu dah ternampak tadi," sambung Cikgu Suraya sambil menjeling ke arah bonjolan dalam seluarku.

Aku menjadi sedikit malu dan tak senang duduk. Aku tak mampu lagi untuk berkata-kata apabila diperlakukan sebegitu. Agak lama suasana hening menyelubungi ruang tamu rumah teres setingkat yang dihias indah itu.

"Tak apa, Amir. Keluarkan je, jangan malu malu," desak Cikgu Suraya lagi.

Perlahan lahan aku keluarkan aku punya dan tunjuk kepada Cikgu Suraya.

"Ok, sekarang cikgu nak Amir hisap cikgu punya, cikgu hisap Amir punya, boleh?" Cikgu Suraya merenung tepat ke wajahku. Aku hanya mengangguk.

"Ermmm... best la cikgu punya." Perkataan pertama yang keluar dari mulutku.

"Amir punya pun sedap jugak. Flavour apa ni?" Tanya Cikgu Suraya sambil membuka penutup vape kepunyaan Amir.

"Watermelon bubblegum, cikgu," balasku.

Cerita PendekWhere stories live. Discover now