37

4.5K 143 12
                                    

يا بنتي أتكلمي قولی أي حاجة بلاش هدوئك وسكوتك ده يا عبير .. طب عيطی حتي!

هتف بها عز الدين بعدما أخبروه بوضعها الصحي وأتي إلي المستشفي بُصحبة فاطمة،  وأخبرته عبير بطلاقها المفاجئ، وظلت عليّ صمتها بدون حديث الأخر من آثر الصدمة، لا تبكي ولا تتحدث بشئ..

رفعت فاطمة يدها عليّ كتف عز الدين تقول له بإطمئان :-أهدأ يا عز هي أكيد مصدومة من اللي حصل .. شوية وهتفوق لنفسها وهترجع الأحسن من الأول.

تنهد بتعب الأعصاب عليّ ما يجري مع عائلته ،والطلاق أصبح مفاجئ لكل، لم يعلم ماذا يفعل غير أنه ظل يستغفر ربه، لعلي وعسي تزيح الغمه من عليهم ..بعد تفكير قال بصوت جمهوري والأمر:- أسمعوا يا بنات الحناوي، واضح أني سيبت الحبل عليّ الرجالة وأنا اللي هعدلهم من الأول ..واللي هقوله مافيش واحدة تعارضه سامعين! لأن واضح أن محدش منهم عاملي أحترام ولا عامل أحترام لعيش والملح اللي بينا...عشان كل واحدة تجيلي مطلقة.

حول نظراته الصارمة لشباب (شادي، صقر) ،قائلاً بصرامة :- وأنتم عشان واضح أن عقلكم ضاع منكم وفاكرين أن الطلاق زي اللبانة وكل ما تتعصبوا تتطلقوا.

أعترض شادي :- وأحنا مالنا يا عمی، هو أحنا عملنا حاجة.

أشار له بسكوت، مستمكل بتريقة:- هو أنا لسه هستني! ما أنا أستنيت وأهي النتيجة سابها في عز تعبها وطلقها ليه؟ عشان طلعتوا بتحسوا وبتتوجعوا وبنات الناس تترمي مش مهم صح!  .. أسمعوا هتكلموني عمر ومحمود وهيثم اللي مسافر ينزل قريب وكل الشغل هيبق هنا مافيش سفر .. وعمر هيرجع الشركة تاني وهيجي يزور عياله ومحدش هيمنعه عن حقه حتي لو أم العيال.

رفض صقر ما يقوله والده :- بابا لو سمحت عمر بلاش يظهر في حياتنا تاني وياريت تقوله يطلق من سكات عشان منروحش محاكم.

وقف عز الدين علي ساقيه ،ينظر لصقر بإستفزاز :- وأنت إن شاء الله اللي هتقرر حياتهم كمان ..!

ليبتسم عز الدين ببرود  :- مش بقولكم الخيبه فيكم للأسف.. أسمع يا صقر أنا سيبتكم تتمسخروا عليّ راحتكم عشان متقولوش ديه حياتنا .. بس واضح أن اللي بتعملوه أسمه لعب عيال .. ومافيش طلاق لساره وعمر لأن هي نفسها مشت المحامي وقالت بما إن عمر مش هيطلق فخليني أعمل نفسي بزن عليه وأقول طلقني وهو مش هيطلق أصلاً ..مش كدا يا مدام ساره!!

نظرت لهم ساره بتوتر من كشف حقيقة تفكيرها، حاولت أن تقول بتلعثم :- لا مش كدا يا بابا أنا كنت هنادي لمحامي تاني بس قولت أصبر يمكن عمر يطلقني فعلاً.

أعلن عز الدين قراره النهائي ،ليصدمه من هذا القرار :- مافيش طلاق كان ليكي وقت وضيعتيه دلوقتي أنا اللي هبق صاحب كل قرار بما أنكم عيال طايشه معرفيش شايلين المسؤلية أزي للأسف وبقيتوا أبهات أزي ..من بكرا البنات هتنام في الدور اللي فوق والشباب في الدور اللي تخت لمدة 6 شهور وهتتقابلوا في لمة معايا وعلي الأكل ومش هتقعدوا لوحديكم لحد المدة ما تخلص .

جحود الصقر  «تحت التعديل من سرد وحوار » حيث تعيش القصص. اكتشف الآن