bab 13

512 34 0
                                    

SUDAH tiga minggu Daniel Amriza di Kuala Lumpur dan pada hujung minggu depan dia akan balik ke Singapura. Dahlia Arissa sudah berura-ura untuk mengikut abangnya ke Singapura.

"Abang cakap lah dekat papa dengan mama yang Lia nak holiday dekat sana. Lama dah Lia tak pergi sana!" Pujuk Dahlia Arissa.

"Abang rasa papa tak akan bagi punya Lia ikut abang. Lia pun tahu kan yang Lia baru je balik sini. Daripada Lia holiday, lebih baik tolong papa jaga company. Kalau tak pun, tolong mama jaga spa. Ada jugak hasilnya."

"Abang macam tak suka je Lia ikut abang." Dahlia mula serkap jarang. Novel di tangannya diletakkan di atas meja. Daniel Amriza yang sedang membuat kertas kerja memandang tepat ke wajah adiknya itu.

"Jangan nak fikir yang bukan-bukan pulak. Lia pun tahu kan yang bulan depan Kalisha kahwin. Takkan Lia tak pergi kut kenduri dia? Dah lah masa Abang Khalil kahwin dulu Lia tak pergi. Sibuk dengan hati dia yang luka parah tu," kata Daniel Amriza dengan nada yang mendatar.

"Kalisha? Anak Uncle Kamal tu?"

"Dah tak kenal ke dengan sepupu Lia yang sorang tu? Walaupun kita tak rapat dengan adik-beradik sebelah papa, tapi nampak macam tak elok je Lia tak datang kenduri yang dia orang buat. Masa kahwin Abang Khalil dulu, Uncle Kamal siap nak belikan tiket untuk Lia balik sini lagi, tapi Lia tak nak jugak balik. Sedangkan time tu Lia kan tengah cuti semester."

"Masa tu Lia dah janji dengan kawan Lia nak pergi Jepun. Lagipun, takkan abang tak ingat yang Abang Khalil tu sanggup nak gantikan Adam bila majlis pertunangan kita orang tak jadi? Masa tu jugak dia cakap yang dia dah lama cintakan Lia. Ikan betullah orang macam tu!" Rungut Dahlia Arissa sambil mencapai mug air teh hijau yang sudah sejuk itu.

"Ikan ke, ayam ke, yang abang pelik sekarang ni, sejak bila kita ni kongsi air? Pandai-pandai je dia ni minum air abang?" Tegur Daniel Amriza apabila melihat Dahlia Arissa meneguk air teh hijaunya.

"Err... Air ni air abang ke? Lia tak bawak air eiyh tadi? Isy, isy... Ada pulak minum air abang. Tak patut betullah Dahlia ni." Katanya sambil tersengih. Dia benar-benar tidak perasan yang dia sudah pun terminum air kepunyaan Daniel Amriza. Hari tu air Amir Haikal yang disapu.

"Dahlah, abaikan. So sekarang abang nak tahu ni, apa plan Lia sebenarnya? Maksud abang, Dahlia nak kerja mana? Study pun dah habis," tanya Daniel Amriza ingin tahu.

"Dahlia nak tunggu orang masuk meminang je kut," gurau Dahlia Arissa. Daniel Amriza sudah pun tersenyum.

"Adam nak masuk minang lagi sekali ke?"

Muka Dahlia Arissa terus berona merah. Baru semalam dia berjumpa dengan Tengku Syed Adam walaupun puas ditegah oleh Daniel Amriza.

"Lia tak ada apa-apa lah dengan dia. Semalam kan nak teman dia pergi hospital je. Tak ada pergi mana-mana pun," jawab Dahlia Arissa. Debaran di dada mula terasa saat nama Tengku Syed Adam disebut oleh abangnya.

"Abang tak kisah Dahlia nak keluar dengan dia ke apa, tapi kalau boleh abang tak nak Lia jalinkan apa-apa hubungan pun dengan dia lagi. Abang tak nak pisang berbuah dua kali. Lia sorang je adik abang, jadi abang tak nak adik abang ni dipermainkan oleh orang lain," nasihat Daniel Amriza. Dia sememangnya masih belum dapat memaafkan Tengku Syed Adam walaupun sudah beberapa kali pemuda itu memohon maaf daripadanya.

"Lia tahu. Lia masih terasa lagi sakit dia. Tapi buat masa ni, Lia nak semuanya back to normal. Lagipun sampai bila Lia nak mengelak daripada dia, kan? Dah lah parents dia baik dengan kita."

C | BAD LIAR [✔] + COMPLETEDWhere stories live. Discover now