bab 21

871 56 0
                                    

" Syakir.. Syafi.. lepaskan aku pleaaassssee..." Muka kasihan di pamerkan. Dia memandang wajah kedua orang bawahannya itu.

" Tapi... Nanti..."

Kring! Kring!
Kring! Kring!

Bunyi nada telefon Syafi kedengaran. Dia menyeluk poket seluar dan mengeluarkan telefonnya. Melihat nama pemanggil membuatkan wajahnya pucat lesi.

"Ya.. hello. Waalaikumussalam... Baik."

"....."

"Baik, baik inspektor. "

Panggilan singkat itu membuatkan nafasnya juga terasa singkat.

" Sape call? Inspektor ke?" Soalan Farhan di balas dengan anggukan dari Syafi.

" Dia kasi bukak gari ni ke!?" Akhirnya ada sinar harapan untuk lari!

" Tak... Dia.. dia... Dia suruh... Jangan bukak gari tu. Kalau tak, kami berdua pulak kena gari. Dan... Sampai balai nanti, dia minta... Erm,, Aaa..." Sebersalah dia rasa sekarang. Nak cakap ke tak nak?

" Dia suruh apa?" Soal Farhan perlahan. Terasa murung sedikit.

Syafik di sebelah hanya mendiamkan diri. Tak nak masuk campur. Diri sendiri lagi penting.

" Dia suruh...."

. . . . . . . . . . . . . . .

"Sudah jatuh... Di timpa tangga... Huaaaa!!! Sayang!!baby!!!mydarling!!! Pleaaassssee!! " Rayuan dengan rayuan diberikan. Satu pun tidak di layan. Aiskrim perisa coklat kegemarannya di jilat rakus. Sedap siak!!

" Bising lah!! Banyak lah awak punya sayang baby! Diam! Ini denda! Tambah lagi 5 minit!" Akibat itu, jumlah keseluruhan dia terpaksa duduk di dalam ini adalah....

30 campur 10 campur lagi 10 dan kini... Campur lagi 5.. dan jumlahnya...

" Oh tidak!!! 55 minit!!!!" Tanpa sengaja dia terjerit lagi sekali.

" Tambah 5 minit lagi!!" Dengan selamba dia menambah. Padan muka..

" Satu.... Jam...." Akhirnya, dia tersandar lemah di jejari penjara.

Ya... Benar... Dia di kurung dalam penjara. Tangan masih di gari, duduk di dalam penjara, tak ubah seperti banduan baik. Nasib kau lah Farhan....

Sungguh dia menyesal. Menyesal tak tolong awal awal. Waktu dapat isyarat kecemasan tadi, dia sengaja lambatkan proses untuk ke destinasi. Dan bila hampir sampai, dia sengaja matikan sairen. Dan... Di juga sengaja meminta pegawai pegawai lain untuk menunggu sehingga Qashrina selesai.

Semuanya di buat dengan sengaja.

" Bukan waktu kat sana dia kena tembak ke??"

. . . . . . . . . . . . . . .

" Kak long, tak kesian ke kat abang Farhan?" Soal Lina Qatrina. Mereka berlima masih di balai. Perlu siapkan beberapa laporan. Bukan kerja mereka sebenarnya, tapi kerja kak long. Mereka berempat hanya menolong, untuk cepat siap.

" Biar saja. Kak long malas layan. Padan muka dia. " Tanpa perasaan dia menjawab. Dia melihat jam. Sudah lewat petang.

" Zat, bawak adik adik balik. Yang lain tinggal je, Along siapkan. Dah lewat dah ni." Kunci di hulurkan kepada Luqman Aizat.

" Nanti kak long nak naik apa?" Soal Luqman Aizat semula. Kalau dia naik kereta kak long? Kak long nak naik apa?

" Aku tahu lah nanti. Lagi pun, aku banyak lagi kerja. Aku balik lewat sikit. Tak pe, Farhan ada. Aku boleh susahkan dia." Kunci di hulurkan lagi, kali ini bersambut. Nak balik nanti senang saja. Farhan ada. Lagipun, dia ada tempat lain nak suruh Farhan bawak dia pergi.

Miss Hoodie , Mr Captain (COMPLETED)Where stories live. Discover now