"Hello Osen, ada apa ni?"
"Hello, maaf mengganggu. Meeting cik dengan Dato Azhari pukul 2 nanti." Jawab Osen, PA nya itu.
" Ouh, 15 minit lagi saya sampai."
" Baik." Osen meletakkan panggilan.
Terus dia memecut keluar dari rumah dan menuju ke pejabatnya.
Meeting yang memenatkan otak! Huh.
. . . . . . . . . . . . .
Jauh dia berjalan. Pulang dari sekolah terus dia ke sini. Tenang saja dia rasa. Tengok kerenah kanak kanak di sini buat dia senang hati. Rindu pada umi dan abah terasa.
5 tahun lalu...
"Abah!! Abah!! Mina dapat ni!!" Ketika itu umurnya baru 12 tahun. Seronok bila keputusan upsr nya, dia mendapat keputusan cemerlang. 5A! straight A!!
"Wah!!! Anak abah pandai lah!!! " Encik Zaff Lim menggosok lembut kepala Qismina.
" Mestilah!! Mina ikut umi lah. Umi kan pandai." Kening di jungkit ke arah uminya di sebelah abahnya itu.
" Hah, betul tu, betul. Umi memang pandai. Abah je tak tahu." Puan Aini menunjukkan muka bangganya. Tersenyum Encik Zaff Lim dengan perangan anak dan isterinya itu.
" Erm, yang lain tak datang ke? " Soal Qismina. Kepala di pusingkan ke kiri dan ke kanan. Mencari kelibat adik adik, kakak dan abangnya.
" Acik!!! Tahniah! Ni hadiah. Abang ngah bagi untuk acik. " Aizat menghulurkan patung teddy bear 'gergasi' untuk Qismina yang berwarna biru laut. Comel!
" Wah!!!! Cantiknya!! Comel!! Terima kasih abang ngah!." Terus di peluknya tubuh Aizat.
"Sama sama kasih.." Hanya senyuman di beri sambil membalas pelukan Qismina.
Ketika itu, Aizat baru berumur 17 tahun. Muda? Mestilah.
" Erm, kak long mana?" Masih mencari cari sumber inspirasi nya tu. Kak long pandai. Dia nak jadi macam kak long.
Tiba tiba leher dia rasa seperti di rangkul. Terkejut bukan main dia bila seseorang yang tidak di kenalinya membuatnya begitu.
" Lepas lah!!" Qismina pantas menjerit. Aizat, abah dan uminya pun sudah kalut. Dia masih meronta ronta. Semua mengkerumun dia. Ada yang menjerit jerit.
" Abang ngah!! Tolong acik!!" Jerit nya. Dia takut. Air mata mengalir laju.
" Hey! Lepas kan adik aku." Aizat mula mendekati dengan perlahan-lahan.
"Untuk apa?" Soal orang itu perlahan. Tika itu, Qismina mula teringat tentang apa yang kak long ya ajar.
Dia menyiku perut orang itu lalu tangan yang merangkul lehernya di tolak. Terus dia berlari laju ke arah Aizat. Tapi belum sempat dia berbuat begitu, orang itu memegang tangannya.
" Adik kak long dah pandai..." Setelah berkata, kepala di angkat. Membulat matanya, Aizat, umi dan abah juga terkejut.
" Kak long!!"
" Happy birthday to you...
Happy birthday to you...
Happy birthday to Qismina sayang..
Happy birthday.. to you.."Nyanyian seseorang kedengaran. Qismina terharu. Muncullah seorang budak perempuan yang berumur 11 tahun berserta seorang budak lelaki yang baru berumur 1 tahun. Bayi kecil itu di dukungnya, mana kala muncul pula seorang budak perempuan sebayanya membawa kek dan belon hari jadi bersama.
YOU ARE READING
Miss Hoodie , Mr Captain (COMPLETED)
RomantizmMenjadi seorang polis adalah cita cita serta tanggungjawab yang besar dan keseronokan bagi Akma. Tapi, tidak pada umi dan abah Akma yang sering risau akan dirinya. Jadi, abah mengambil keputusan untuk mengajar Akma seni mempertahankan diri sebelum m...