الفصل السادس عشر

336 26 2
                                    

روايه الإرث الملعون

( الفصل السادس عشر)


يجلس مالك فى الصيديله؛يفكر فى والده؛ ويفتكر حديثهُ؛ ووصيته على اختهُ ووالدتهُ ، شارد الذهن لا يعلم الى أي منقلب يتجه به تفكيره ،تاره يذكر تلك التي احتلت قلبه فيفرح معها ، تاره يتذكر والده ليحزن على فراقه ...

****** فلاش باك ********

الشيخ عبد الرحمن:أوعدني يا مالك؛إنك هتخلى بالك من أختك وأمك ......هما مالهومش حد غيرك من بعدي.
مالك:يا بابا إحنا عايشين بحسك انت وماما؛وإن شاء الله هتخف وهتبقا كويس؛ وهتقوم بالسلامه وانت ال هتخلي بالك منهم اي رائيك بقا.
الشيخ عبد الرحمن:يا حبيبي قريب أو بعيد أنا ليها ، الموت على الكل ، أنا دلوقت وانتم بعدين ، كلنا راجعين لربنا ......بس محدش عارف عمره هيبقا قد ايه؛فعشان كده أنا بقولك خلي بالك من أختك وأمك.
مالك:حاضر يا بابا ....حاضر .

******عوده ******

تنهد مالك تنهيده مُليئه بالتعب وإلارهاق.
ثم قال: الله يرحمك يا بابا ، يعلم الله أن فراقك صعب ، يعلم الله أن أنت اللي كنت شايلنا ، ربنا يجعلك من سكان الجنه مرضي عنك يا حبيبي .

تاره أخرى ذهب عقله إلى تلك الهاجر .. وحديثها معهُ فقد اشتاق إليها كثيرا، فقد مر اسبوع كامل دون أن يراها ، تذكر إبتسامتها التي تخفف عنه كثير وحديثها الذي يريح قلبه؛ فهو أقنع نفسهُ وأقنع قلبهُ إنها هى الفتاه الوحيده التي سرقت قلبه وعقله.....ياترا إنتي فين يا هاجر ومش بشوفك ليه؟!
فكر عندما يذهب إلي البيت يسأل عنها أخته ، يعلم أين هي وما سر اختفاءهاأ أو عدم ظهورها ... ي ولو أن يعود إلى بيته فيجدها هناك .


لاحظ حازم شروده فقرر أن يمازحه حتى يخرجه من هذا المود السيئ ......لإنه يعلم إن وفاة والدهُ....محزنه بالنسبه لمالك.

حازم:اي يا عم اللى واخد عقلك.
أفاق مالك من شروده ، تنهد ثم تحدث : مين اللي أمه داعيه عليها دي اللي هتاخد عقلي يا حازم .

حازم: أي يا عم الإحباط دا ، هي تطول ، حد بالجمال والقمر دا ، يختي قمر يخواتي ..
مالك بضحكه : ومين غيرك يهون عليا ي صاح ، ومين غيرك يحفزني ، بس انا هنا اهو محدش واخد بالي .
حازم:والله...أومال كنت سرحان فى ايه؛وهيماااااااان وانت باصص فى السقف.....ده انا قولت الواد مات.

مالك بضحك من صاحبه المجنون: مُت....ربنا يسامحك يعم ؛هو بس أنا افتكرت بابا شويه ووصيته على ضحى وماما .
تنهد حازم هو الآخر فور ذكر ذاك الاسم الذي صار يهبط على قلبه كا الثلج البارد ، شئ ما من أنهار الجنه يحوله إلى حياه اخرى وزمان اخر : الله يرحمه يا صاحبي ، كلنا لها ، المهم أنك ترضيه. وتاخد بالك من امك وأختك ، وتنفذ وصيتك ، وان شاء الله تتقابلو في الجنه ، المهم بقى أي حكايه البنت اللي كانت معاك من فتره دي ، أنت قولت هتحكيلي يلا احكي سامعك .

الإرث الملعون حيث تعيش القصص. اكتشف الآن