Nenek Iyan yang sudah dimamah usia ituterbongkok-bongkok menyapu dedaun kering yang gugur di halaman rumah. Iyan hanya memerhati tanpa ada sekelumit niat pun untuk membantu orang tua itu.
"Nenek, kali ini Iyan mohon, baliklah ke sana. Sini bukan lagi tempat nenek." intonasi dan nada tegas terselit dalam ucapan remaja dalam lingkungan umur 19 tahun itu.
Orang yang dipanggil nenek itu memusingkan badannya lalu menampakkan separuh badan itu hancur dengan usus yang terjatuh menyentuh tanah.
Perlahan senyum diukir lalu tangan dilambai ke arah Iyan. Azan Maghrib mulai berkumandang dari surau yang berdekatan, nenek memberikan tanda dengan menunjukkan simbol "jaga diri, nenek sayang Iyan" lalu hilang di sebalik pohon mangga yang merimbun itu.
Iyan duduk diam mengesat air mata yang mulai jatuh setitik demi setitik. Iyan sayang nenek juga.
Waktu nenek dibunuh, dia gagal mempertahankan nenek daripada disepak oleh lelaki durjana itu. Sungguh, dia gagal. Hijab yang terbuka juga bukan menjadi pintanya.
FLASHBACK
"Iyan, dengar cakap nenek. Iyan, jangan selalu salahkan diri. Setiap yang berlaku dalam kehidupan kita, Tuhan dah susun cantik start A to Z means Tuhan dah atur semua apa yang akan berlaku sebelum kita lahir sampai kita dijemput kembali. Ada hikmah semua tu." tangan tua itu naik menyentuh bahu Iyan.
"Wahh, mantap betul ni. Nenek dah pandai speaking. Baiklah, Iyan janji yang Iyan akan sentiasa kuat dan tak akan menyalahkan takdir."
Nenek senyum seolah-olah tahu yang itu hari terakhir senyuman itu akan terlihat di mata Iyan.
"Nenek, tak pernah luput rasa rindu Iyan dekat nenek, tenanglah dekat sana Iyan ikhlaskan semuanya." Al-Quran dibuka perlahan lalu surah Al-Fatihah dibaca dengan khusyuk.
YOU ARE READING
ALONE (COMPLETE)
Horror⚛ SECOND STORY BY THEgiant_bears Dihuni perasaan bercampur baur untuk meninjau misteri alam lain. Hanya lebih suka mendengar rumor dibanding dengan pengalaman sendiri yang tak kalah menakutkan. Kadang-kadang bukan semua yang dikatakan orang itu t...