59 : The little Zana

20 8 1
                                    

"Bang, mari beli kuih ni. Harga dia 20 sen satu." seorang kanak-kanak yang cacat dari segi fizikal itu menghampirinya perlahan-lahan.

Mael menundukkan kepalanya agar menyamai ketinggian kanak-kanak itu. Tangannya mengusap rambut ikal dengan wajah comot dipenuhi kotoran.

"Baiklah, bungkus semua ni abang beli semuanya. Ambil duit ni. Siapa nama kamu?"
simpati terhadap nasib yang menimpa kanak-kanak itu, Mael menghulurkan dua helai not bernilai RM50 ke arah budak itu.

"Nama saya Zana. Terima kasih, abang." langkah diatur perlahan menuju ke arah jalan raya.

Entah dari mana, sebuah kereta yang dipandu laju bergerak hendak melanggar Zana. Mael pun menurut kata hatinya, lalu berlari pantas bagi menyelamatkan insan kecil yang tak berdosa itu.

DUMMM!!!

Zana hanya memerhati kereta itu menembusi tubuhnya, tanpa ada niat untuk membantu. Suasana mulai kecoh dengan ramai mata-mata yang memerhatikan sudah bergerak mengeluarkan telefon pintar masing-masing. Mungkin ini dapat menjadi content yang menarik untuk dirakamkan. Isi perut Mael terburai dengan matanya yang sudah terbuka seluas-luasnya. Sinisnya senyuman Zana menggambarkan isi hatinya yang bahagia pada ketika itu.



Zana...

Dialah si kecil yang terkenal nakal.

Dipenuhi dendam dan tipu muslihat yang bijak.

Dialah arwah yang dibunuh kejam.

Demi mememenuhi tuntutan manusia.

Dia menjadi mangsa keadaan.

Zana pernah melafazkan sumpah,

jika dia dapat kembali,

Dia akan membunuh orang lain

Bagi melunasi dendamnya,

Itulah dendam Zana yang tidak berpenghujung.

ALONE (COMPLETE)Where stories live. Discover now