"Okey class,can we start our class?" Sir Syamsul memandang pelik pelajarnya yang diam membisu,kelas diperhatikan sehingga dia dapat meneka masih ada yang belum masuk kekelas. Dia melabuhkan punggungnya diatas kerusi sambil menanti seseorang.
***
"Ibu,ibu kene kuat tau,open your eyes ibu" Camelia membawa kereta sambil menepuk nepuk pipi ibunya yang berada disebelah. Mulut tidak henti membaca doa.
"Dok,doktor,nurse please help my mother please" rayuan dibuat sambil menangis tanpa henti. "Mana ibu awak?" tanya seorang nurse.
"Ada dekat dalam kereta" esakkan masih kedengaran
"riz ambil katil untuk pesakit kita please" dengan pantas mereka membuat kerja.
"cik,cik tak boleh masuk kedalam,nanti apa apa kami beri info kepada cik ya,diharap cik bersabar"
"Nurse,tolong selamatkan ibu saya,saya mohon sangat" tangan nurse ku genggam,biar saat ini aku kelihatan lemah didepan orang ramai asalkan ibuku sihat seperti dulu. Ye ibuku menghidap penyakit kanser , aku baru tahu beberapa minggu yang lalu,sedih sudah tentu kerana ibuku tidak memberitahu menyakitnya sehingga suatu hari waktu kami berbual hidung ibu keluar darah serta memegang dadanya,sakit katanya.
Aku masih diluar ICU menanti jawapan dari doktor yang merawat ibuku,sudah satu jam berlalu masih tiada tanda tanda doktor itu akan keluar,esakkan masih kedengaran dilaluan kosong tersebut. "Nah minum ni,dua tiga kali I lalu you still menangis" sebotol air mineral terhidang dihadapanku,terusku capai botol tersebut. "Thanks" ucapku. "Dah jangan sedih,kalau menangis macamni terus macam mana ibu you nak stabil,you kene pergi solat hajat berdoa bukannya macamni,ingat susah macam mana sekalipun,u tetap kene mohon pertolongan dari tuhan,okeylah I gerak dulu" langkah lelaki tersebut aku pandang sayu,ye aku terasa kerana aku tidak sama sekali berdoa diwaktu aku susah malahan aku terus menerus nangis tidak henti-henti seperti air mata yang tumpah itu dapat menyembukan ibuku sekelip mata.
Kaki melangkah menuju kearah surau yang tersedia di hospital ini,air wuduk diambil telekung dicapai,niat diungkap,solat dimulai. "Ya Allah Ya tuhanku,aku mohon kepadamu supaya menjaga ibuku,sembuhkanlah penyakitnya Ya Allah,hanya dia yang kupunya,jangan kau ambil kegembiraan terakhirku Ya Allah" air mata mengalir perlahan.
"Nak oo nak,bangun nak" mata dibuka perlahan-lahan,cahaya lampu yang menyelinap masuk agak memedihkan mata. "Oh ye makcik"sapaku lembut apabila sudah hilang dari mamai. "ni kamu dah tidur dekat sini lama dah dari makcik mula solat sampai habis solat,barang kamu pon makcik tengok terbiar je macamtu,takut nanti kene curi je tu yang makcik bangunkan" senyuman manis diberikan kepadaku.
"Oh terima kasih makcik,saya pon tak sedar saya tertidur" kepala digaru olehku. "Oh begitu,okeylah makcik gerak dulu ye nak" aku mencapai tangannya untuk menyalam,biar kelihatan hormat sedikit.
***
"Nur Camelia Farasya,what happen to you hah!tiga hari awak tak masuk kelas saya,tahu tak kawan-kawan awak yang lain semua tak dapat belajar sebab awak,awak ingat kerja awak dah siap awak tak payah masuk kelas lah hah!" suara tegas milik Sir Syamsul bergema satu kelas,aku hanya mampu menundukkan kepala. "Tapi saya tak sengaja sir"jawapku perlahan. "Apa!awak kata tak sengaja,awak boleh je kan whatsapp saya!" terhincut bahu aku apabila dijerkah sedemikian sekali. Malu tidak usah dicakap,tapi memang aku tak sengaja.
"Saya takde telefon" jawapku ringkas. "Aik laptop boleh ada takkan telefon tak boleh ada ha?" soalan yang diutarakan oleh rakan sekelas aku tidak sama sekali aku layan. Diam menunduk merupakan perkara paling bagus aku boleh buat.
"Kalau kamu taknak belajar tak payah belajar,membazir duit mak bapak kamu je,mesti diorang tak tahu kan,entah entah kamu pergi melencong tapi depan mak bapak kamu kamu cakap pergi kampus,kamu nak jadi apa ha Camelia!" tanpa disedari tubir mata sudah memanas tidak lama lagi pasti air mataku mengalir. Sakit. Tiada siapa yang fahami aku. "HEI!" pintu terhempas kuat,suara nyaring milik seseorang bergema,mahu menoleh tapi tidak mampu.
"How can you talk like that ha,you as lecturer can't say like that,kau ada tanya dia apa masalah dia,takdekan,tiba-tiba malukan dia,siap kutuk mak dia yang baru meninggal dua hari lepas! Sangat biadap!" terkejut. Dengan pantas aku menoleh. "Encik Rafael" bisikku perlahan.
"What do you mean?" soal Sir Syamsul kepadanya. "What I mean? tiga hari lepas Camelia tidak hadir kerana ibunya sakit dan terpaksa dihantar ke hospital,dua hari lepas ibunya meninggal dan semalam tahlil dilakukan,telefon? Dia sanggup jual telefon demi beli laptop untuk buat assigment,dan hari ini dia dikutuk dimaki" tidakku sangka Encik Rafeal akan menceritakan segalanya. Air mata makin deras apabila ada orang yang memahami aku,hidup susah aku selalu dipandang sepele,tapi kali ini aku dibela,rasa syukur yang teramat. Kepala mulai memberat dan tiba-tiba aku jatuh,sebelum mata ditutup sempat aku mendengar Encik Rafael memanggil namaku.
YOU ARE READING
Cinta Coffee
Любовные романыCamelia gadis yang selalu mengaitkan dirinya dengan kopi. Gadis yang tidak mempunyai sesiapa sejak ibunya meninggal dunia sehinggala ia bercinta dengan abangnya sendiri. "Kadangkala pahit kehidupan saya lagi pahit berbanding air coffea tanpa gula" C...