Hari ini dia pergi ke sekolah seperti biasa.
Basikalnya sudah dibaiki. Pukul 12 tengah malam baru siap."Okay, tak ada apa-apa yang tertinggal?" Izaty memeriksa barang-barangnya. Sebaik sahaja semuanya cukup, dia pun berlalu pergi. Cermin matanya diangkat sedikit agar lebih selesa dipakai.
Izaty menyanyi lagi love story - taylor swift perlahan sambil kakinya mengayuh basikal.
We were both young when I first saw you.
I close my eyes and the flashback starts:
I'm standing there on a balcony in summer air.
See the lights, see the party, the ball gowns.
See you make your way through the crowd
And say, "Hello."
Little did I know...
That you were Romeo, you were throwing pebbles,
And my daddy said, "Stay away from Juliet."
And I was crying on the staircase
Begging you, "Please don't go."
And I said...
Romeo, take me somewhere we can be alone.
I'll be waiting; all that's left to do is run.
You'll be the prince and I'll be the princess,
It's a love story, baby, just say "Yes".
So I sneak out to the garden to see you.
We keep quiet 'cause we're dead if they knew
So close your eyes,
Escape this town for a little while.
Oh, oh.Dia menyanyikan lagu itu berulang-ulang kali sampailah kakinya menjejak ke kawasan sekolah. Hanya lagu inggeris itu sahaja yang dia hafal.
****
Izaty memakirkan basikalnya di tempat biasa, harap tak adalah setan-setan yang akan pecahkan tayar basikalnya itu lagi.
Kakinya mula melangkah ke kelasnya. Satu per satu anak tangga dinaikinya.
'Hmm, Asmida tak ada pulak hari ni. Tak datang ke?' Kata Izaty dalam hati.
Sebaik sahaja waktu pertama, dia belajar seperti biasa. Apa yang cikgu kata dia cuba untuk faham walaupun otaknya susah untuk mencerna.
Kring...
Bunyi loceng menandakan waktu pertama habis. Semua murid di dalam kelas itu kalut mengemas buku-buku sains untuk turun ke makmal sains. Mereka hanya diberikan masa lima minit. Jika lebih lima minit satu kelas akan di denda oleh cikgu sains mereka.
"Weh, cepatlah Izaty. Lembabnya." Kata Tasha.
"Sekejaplah. Aku cari nota sains warna biru tu. Hilanglah. Semalam aku letak bawah meja Tasha."
"Alah, mesti kau tinggal kat rumah tu. Alah, cakap jelah tak ada nanti."
"Hmm, matilah aku." Dengan wajah hampa dia terus pergi ke makmal sains.
****
Sebaik sahaja dia masuk ke dalam kelasnya semula...
"Ya Allah." Itu sahaja mampu dia katakan.
Mejanya habis patah dua! Kerusinya juga sudah patah dua.
Izaty mengetap gigi kuat. Buku sains di tangannya itu di lempar!
"Setan mana pulak yang buat meja aku macam ni!" Jerit izaty sekuat hati. Satu kelas bergaung dengan suaranya.
Nafasnya turun naik. Geramnya rasa.
'Ni dah takde orang lain. Mesti Raja Azreen?'
"Sabar zaty sabar." Kata Tasha cuba menenangkan Izaty.
"Aku memang dah tak boleh sabar dah ni Tasha! Dia dah melampau!" Rasa cinta dulu yang mekar semakin layu dimakan oleh rasa kebencian!
Izaty dengan segera belari menuju ke kelas Raja Azreen itu. Memandangkan sekarang waktu rehat. Dia kena segera sebelum Raja Azreen turun ke kantin.
Sebaik sahaja dia nampak kelibat Raja Azreen dengan kawan-kawannya berjalan menuruni anak tangga, dia terus menerpa ke arah Raja Azreen, lantas bahu Raja Azreen ditolak kuat olehnya!
Nafas izaty sekarang ini turun naik! Rasa marah memang tak dapat dikawal lagi.
YOU ARE READING
KATAKAN SAYANG (COMPLETED)
Lãng mạn(COMPLETED) Nurul Izaty seorang gadis gempal yang selalu di hina oleh orang ramai semasa zaman remajanya. Setelah beberapa tahun berlalu dia kini menjadi Nurul Izaty yang baharu, dia cuba untuk mencari dan mengenali erti cinta sebenar! "Kak Nabila...