🦋🦋🦋
Sampai kat kampus pagi tu, aku berjalan dengan Jihah ke arah loker kat hallway. Pagi-pagi macam ni ramai melepak area situ sementara tunggu kelas start. Dari jauh, aku dah nampak Had dengan geng-geng dia bersandar kat loker. Nak kena lalu depan dia ni. Nervous pulak!
Teringat nasihat Jihah malam tadi.
"Minta maaf..."
"Tapi..."
"Cuba jangan ego, keras kepala. Kau dah buat salah, kenalah minta maaf."
"Nak ke dia maafkan?"
"Pujuklah"
"What? No way! Aku tak pandai, okay?"
"Yes, way! Kau tak pandai, kena belajar..." Jihah dah ketawa bertanduk. Dia suka sangatlah kenakan aku. Dia tahu aku jenis tak pandai bab-bab ni.
"Tapi kan, nanti Had ingat aku ada perasaan kat dia. Macam mana?"
Jihah menjeling. "Kau sure ke hati kau tu sikit pun tak terusik dengan layanan Had kat kau selama ni? Hei, Ra. Bukan senang lelaki nak kenalkan mana-mana perempuan sebagai girlfriend kat mak dia tau? Had tu nampak je sengal, sewel tapi siapa tahu bab-bab cinta ni dia serious?"
"Ish kau ni. Aku tak selesa nak cakap bab cinta. Rasa macam budak-budak lagi, tak sesuai.."
"Oit, umur kita ni dah logiklah nak lalui semua tu. Zaman mak-mak kita dulu siap ada yang dah beranak tau?"
"Ewah kau, bersembang macam kau tu ada boyfriend kan?"
"Ada..." jawabnya selamba.
"Eh, ada? Apasal aku tak tahu?"
"Sebab kau tak pernah tanya!" Kepalaku ditunjal Jihah. Kurang asam punya minah!
Menghampiri Azhad, aku lihat lelaki itu mengangkat wajahnya. Mata kami bertembung seketika sebelum Azhad mula melangkah pergi.
"Had!" Namanya aku laung namun tiada sebarang respon.
"Macam mana ni, Ji? Dia tak nak jumpa aku?"
"Pergi jelah!" Jihah menolak aku ke depan.
"Oi, Had! Yara panggil tu" sempat aku dengar salah seorang kawannya bersuara.
Azhad buat tak peduli.
Aku kerling jam di lengan. Masih ada masa sebelum kelas pertama bermula. Melihat Azhad terus melangkah, aku nekad. Sedikit berlari, aku mula memintasnya. Berdiri di hadapan lelaki itu, menghalang laluannya.
Mata helang Azhad menikam pandanganku.
"Kitorang blah dulu, Had..." rakan-rakannya yang lain memberi ruang.
"Nak apa?" Soalnya, dingin.
Aku terkulat-kulat. Apa patut aku cakap? Segala yang aku susun sejak malam tadi, satu apa pun aku tak ingat.
YOU ARE READING
SHORT STORY 🎬
Storie breviShort Story merupakan koleksi cerita² pendek yang bergenre romance.