Deel 44

122 5 7
                                    

Vanuit Ilse
Inmiddels is het half 3 's nachts en zit ik met Matthew in de woonkamer. Matt heeft mij net verteld dat hij een vriendin heeft en dat ik haar heel goed ken. Even is het stil en dan begint Matthew te praten. 'I didn't want to tell anyone yet, but you always find out about everything, so...' zegt hij lachend. Ik grinnik. 'Tell me, i'm so curious.' Zeg ik ongeduldig. 'Judith and I, we're in a relationship.' Zegt Matt in één adem. Ik kijk hem verbaasd aan en houd mijn hand secondenlang voor mijn mond. 'Judith?! Judith as in..?' Vraag ik en hij knikt bevestigend. Ik sta op van de bank, Matthew doet hetzelfde en ik omarm hem stevig. Nogsteeds stomverbaasd. Judith is al jaren mijn visagiste, eigenlijk meer dan alleen een visagiste, ze is een goede vriendin voor me geworden. Judith kent de band ook erg goed, is er bijna altijd bij als we spelen of een shoot hebben, maar nooit heb ik iets gemerkt tussen haar en Matt. 'Wow. I never expected this. But i'm so happy for you two!' 'Tell me all the ins and outs, I didn't see this coming.' Zeg ik enthousiast. 'I will, but maybe we need to sleep first, it's late Ils.' Zegt hij waarop ik knik en hem nog een schouderklopje geef. 'Tomorrow I will tell te band too, with champagne ofcourse.' Zegt hij trots. Op dat moment hoor ik gehuil uit de slaapkamer komen. 'I think i need to feed someone.' Zeg ik. 'Yes, go to your little girl.' Matt staat op en geeft me een knuffel. 'Sleep well, see you tomorrow.' Zegt hij. 'You too man, sweet dreams.' Zeg ik knipogend.

Vanuit Bart
Nog half duf van de gebroken nacht loop ik samen met Ilse en Matthew naar de lokale Franse supermarkt om ontbijt te halen. Vandaag staat er weer een schrijfsessie op de planning, en voor de verandering verkassen we daarvoor lekker naar het strand. 'Croissantjes?' Vraagt Ilse terwijl ze een karretje pakt en hem vollaadt met lekkere dingen. 'Musicians need good food.' Zegt Matthew lachend terwijl hij zakken chips in de kar gooit. 'What are we eating tonight?' Vraag ik als we voor de groeteafdeling staan. Ik zie Ilse en Matthew naar elkaar kijken. 'Oké we can order some pizza.' Zeg ik lachend. 'Deal.' Zegt Matthew. 'I need something before we checkout.' Zegt Matthew en even later komt hij terug met een fles champagne. Ik zie dat Ilse haar lach in moet houden en begrijp er weinig van. 'Champagne for breakfast or...? Is there something to celebrate?' Vraag ik. Matt glimlacht en kijkt geheimzinnig. 'You will find out today.'

Vanuit Yori
Het was weer een heerlijk dagje vandaag. We zitten aan de pizza en hebben de kindjes in bed gelegd, nadat we hen wel gezond eten hebben gegeven, haha. We hadden een hele leuke schrijfsessie gehad vandaag, en eigenlijk zouden we met de liedjes die we hier geschreven hebben al een hele plaat kunnen vullen. Morgen beginnen we met het maken van een selectie voor de nieuwe plaat. Ook vertelde Matthew vandaag dat hij een relatie heeft met Judith. Die had ik echt never nooit zien aankomen. Maar ik ben wel super blij voor ze, ik gun het ze allebei zo erg. Én we hebben er meteen een song over geschreven vandaag. Ik zit buiten met de band, met mijn gezicht in de avondzon en voel licht getrappel in mijn buik. Ik leg mijn hand er even op en geniet van dit bijzondere moment. 'Schopt ie?' Vraagt Ilse meteen. 'Kom eens met je hand?' Zeg ik terwijl ik haar hand op mijn buikje leg. 'Jeeetje Yoor, dit wordt me dr een hoor.' Zegt Ilse lachend. 'Echt een jongetje ja.' Zeg ik lachend.

Een week later
Vanuit Ilse
We zijn hier al weer ruim anderhalve week. We hebben prachtig weer, iedereen is happy, we gaan iedere dag naar het strand en zijn allemaal al super bruin (nouja, ik niet. Ik ben beige zoals altijd.) We hebben onszelf de laatste paar dagen hier 'echt' vakantie gegeven, want we hebben meer dan genoeg songs geschreven voor een nieuwe plaat van The Linnets, die we misschien dit jaar nog wel uit kunnen brengen. Dit writerscamp deed boven verwachting veel goeds voor de inspiratie. We hebben besloten vandaag wat cultuur op te snuiven en wat stadjes te bezoeken in de buurt. Ik zet de kids in hun autostoeltjes nadat ik ze in gesmeerd heb met zonnebrandcreme, prop samen met Yori de auto vol en dan kunnen we gaan. We rijden een toeristische route langs de zee. 'I could live here, would you?' Vraagt Matthew die naast mij in de auto zit. 'It's beautiful. But too far away from my mom and brothers.' Zeg ik lachend. 'Oh yeah, it is.' Antwoordt hij. 'I'm sure Judith will live here with you, she loves France.' Zeg ik plagend en Matthew steekt zijn tong naar me uit. 'Love u too.' Zeg ik lachend.

Vanuit Bart
We lopen met zijn allen door Abbeville, een prachtige stad in Noord-Frankrijk. Overal klinkt muziek en spelen straatmuzikanten. Ilse is helemaal in haar element. 'Moeten wij niet even de Sandro in Ils?' Vraagt Yori als ze voor de kledingwinkel staan. 'Shall we wait and order something across the street?' Vraag ik wijzend naar de lunchroom aan de overkant. 'Wij komen er ook zo aan! Even de nieuwe collectie bekijken.' Zegt Ilse, terwijl ze samen met Yori de winkel in gaat. 'I know you two, it might take a while.' Zegt Jake lachend.

Na de lunch lopen we verder de stad in. June is in slaap gevallen bij Ilse in de draagzak en Mare en Jenae zitten samen in de buggy liedjes te zingen. 'Leuk voorprogramma voor tijdens de tour dit.' Zegt Yori lachend. Als we doorlopen komen we bij een prachtige kerk. Ilse komt naast mij lopen en ik zie aan haar dat ze alweer een idee heeft. 'Hoe leuk is het om een soort theatertour te doen, maar dan op dit soort plekken in plaats van theaters. Super mooi voor de acoustiek.' Ik moet lachen om haar spontane idee en knik. 'Dat zou wel echt mooi zijn! Maar wil je touren in Frankrijk dan?' Vraag ik. 'Als dat kan, lijkt me vet. Als we toch in België zijn de volgende tour, kunnen we zo doorrijden toch?' Antwoordt ze. 'Leuke uitdaging lijkt me dat.' De rest reageert ook meteen enthousiast op het idee en zijn al aan het fantaseren. 'Als we thuis zijn ga ik meteen even met Karim om de tafel om het over de tour te hebben.' Zegt ze enthousiast.

Vanuit Jake
De vakantie is voorbij gevlogen en vandaag rijden we weer naar Nederland. We hebben het ontzettend leuk en gezellig gehad met elkaar en heel veel nieuwe liedjes geschreven. Als we terug zijn in Nederland gaan we ze opnemen en hopelijk dit jaar nog uitbrengen. Ik rol de koffers naar de bus en Matthew tilt ze er in. Ilse en Yori maken de kindjes klaar voor vertrek en Bart haalt nog wat lekkere dingen voor de terugreis. 'I enjoyed it so much.' Zeg ik tegen Ilse als we even later samen tegen de bus aan staan in het zonnetje, kijkend naar de zonsondergang. Ilse slaat haar arm om me heen. 'Same for me. It feels like we're family.' Antwoordt ze. 'And I kinda like that.' Zeg ik terug. Rond 19:00 uur stappen we in de auto. We hebben besloten 's avonds te gaan rijden omdat het dan minder druk is op de weg en de kindjes lekker kunnen slapen. En misschien doen wij dan ook nog wel een dutje.

Vanuit Matthew
We zijn over de Franse grens en rijden nu België in. Ik heb net plaatsgenomen achter het stuur, want we hebben afgesproken dat we allemaal een uurtje rijden. Ik zet de radio even uit omdat bijna iedereen in slaap is gevallen. Als we even later een kruispunt in Antwerpen passeren wordt het ineens wat drukker op de weg. Ik besluit extra goed op te letten, omdat de auto voor ons nogal vreemd rijdt. En dan ineens gebeurt het. Ik moet vol op de rem trappen om niet op de spookrijder te botsen. Nog geen seconde later hoor ik een harde klap achterop onze bus. Ik wist meteen al wat dit betekende. We zijn aangereden.

New Beginning Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu