Deel 31

203 8 3
                                    

Vanuit Ilse
Ik word wakker en kijk uit het raam, we rijden net Keulen in. Vandaag zijn we vrij en hebben we wat stemrust, om morgen te kunnen knallen voor de laatste show. Ik voel me weer goed vandaag, maar had vannacht wel weer wat krampen. Ergens vind ik het toch een beetje spannend, ook al weet ik dat het niet gek is rond deze termijn. Ik kleed me aan en loop dan meteen door naar het koffiezetapparaat, waar ik onderweg Matthew tegenkom. Ik zet koffie voor ons twee en ga dan met hem op de bank zitten om een beetje te kletsen, aangezien de rest nog slaapt. 'Did you hear that last night?' Vraagt Matthew ineens serieus. Ik kijk hem vragend aan. 'Yori and Jake.' Vervolgt hij. 'I slept very deep.' Zeg ik grinnikend. 'What have you heard?' Vraag ik. 'They had an argument, very long. 'Oh? Here in the bus?' Matthew knikt. 'Ilse. I'm worried about Yori.' Zegt hij zachtjes. 'She's not herself.' Vervolgt hij. Ik ga iets dichter tegen hem aan zitten en sla mijn arm om hem heen. 'Same for me. But it'll be allright, I'm gonna talk with her.' Zeg ik lief. Matthew glimlacht. 'Maybe we have to take it slow today, I think that's the best for all of us.' Zegt Matthew wijzend naar mijn buik. 'Good idea Matt.' Zeg ik lachend.

Vanuit Jake
Die middag lopen we met zijn allen even in Keulen. We gaan lunchen bij een leuk eettentje en verkennen even de omgeving. Ik loop naast Yori en pak voorzichtig haar hand. Ik heb het er niet uit kunnen krijgen gisterenavond, en nadat ze boos werd heb ik niet meer doorgevraagd. We kunnen dit beter even bespreken wanneer we samen zijn, zo in zo'n tourbus met de band erbij is ook niet ideaal. Ondertussen pak ik mijn vlogcamera erbij en maak elke dag wat beelden van de tour, ook voor op de social media en als aftermovie. We lunchen met zijn allen even bij een leuk café en gaan daarna even terug naar de bus. Ilse en Mare doen even een middagdutje en ik ga met JB en Matthew even de stad in voor een leuk cadeautje voor Ilse, aangezien morgen haar laatste 'werkdag' is en ze daarna met verlof gaat. Of nouja, Ilse kennende werkt ze dan alsnog gewoon door. We gaan bij een juwelier naar binnen en zoeken een mooi kettinkje voor haar uit.

Vanuit Yori
De laatste show vanavond. Ik zit met Ilse in mijn kleedkamer. Ilse staat voor de spiegel grondig haar outfit te bekijken. 'Ja Ils dit is echt heel leuk!' Zeg ik terwijl ik opkijk van mijn telefoon. Ik plof weer neer op de bank en scroll door de foto's in mijn galerij. Bij een foto van Jenae veeg ik een traantje weg. 'Morgen ben je weer thuis Yoor.' Zegt Ilse lief terwijl ze naar me toe komt en haar hand op mijn schouder legt. Ik glimlach dankbaar. Maar er zit nog zo veel meer achter die paar tranen.

'Are y'all ready?' Vraagt Ilse terwijl ze naar ons toe komt lopen. Het is 5 minuten voor we op moeten en we staan met de hele band te wachten achter het podium. 'Laatste keertje knallen!' Zegt JB enthousiast. Ik glimlach. Ik ben blij dat ik zo veel mag spelen samen met de Linnets, het is zo'n leuk bandje. We doen nog een groepsknuffel, doen onze oortjes in, pakken de microfoons en dan is het tijd om voor de laatste keer de tent op de kop te zetten.

Vanuit Bart
Ik zit met een big smile achter mijn drumstel het publiek in te kijken. Het zit helemaal vol, iedereen is enthousiast en dat geeft ons ook weer meer energie. Ook Karim en Jazz staan de eerste helft in het publiek met Mare. Ze heeft haar koptelefoon op en draagt de merch van Ilse, te lief. De laatste show van de tour, en dat is maar goed ook want Ilse moet het echt rustiger aan gaan doen nu. Maar voor nu geniet ik van haar enthousiasme en zie ik hoe erg ze geniet van het spelen. Wanneer we aankomen bij het laatste nummer maakt Ilse oogcontact met mij. Ik glimlach en wijs naast me, als teken dat ze daar kan zitten als ze wil. De eerste klanken van Miracle galmen door de zaal, en Ilse zingt het nummer met meer gevoel dan ooit. Ook Yori zingt de tweede stem mee en het publiek is doodstil. Daarna klinkt een oorverdovend applaus en sluit Ilse de tour af met een emotioneel praatje. We gaan in een rij staan voor de buiging, en ik pak haar even stevig vast en wrijf over haar rug. Daarna lopen we af. 'Dat was 'm dan.' Zegt Ilse terwijl ze me een knuffel geeft. 'De laatste show en de mooiste. Ik ben zo trots op je.'

Vanuit Ilse
Terwijl de jongens de bus weer inruimen kleed ik mij nog even om voor wat interviews. Ik weet dat RTL Boulevard en Shownieuws er zijn vanavond en doe nog even extra mijn best om er - naast hoogzwanger en doodmoe - goed uit te zien. Karim klopt op de deur van mijn kleedkamer en komt naar me toe met een stapel cadeaus. 'Alsjeblieft, voor jou.' Zegt hij. 'Waar heb ik dit nou weer van?' Vraag ik. 'Er stonden wat fans te wachten buiten. Ik heb gezegd dat je moe was en na de interviews graag naar huis wilde. 'Wat lief, dank!' Zeg ik terwijl ik hem een knuffel geef. 'Sowieso bedankt voor alles wat je hebt gedaan deze tour.' Zeg ik dankbaar. 'Doe ik graag, dat weet je.' Antwoordt hij.

Na de interviews pak ik mijn spullen en loop samen met Karim terug naar de bus. In de bus zit iedereen al op ons te wachten met hapjes en drankjes. Dit doen we altijd na een laatste tourshow. Ik haal snel even mijn make-up eraf, trek een grote trui aan en kijk even bij Mare die heerlijk ligt te slapen in haar bedje. Ik ga dit leven op tour missen, maar kan niet wachten op ons nieuwe avontuur. Een gezin van vier. En Mare als grote zus. Ik kan niet wachten. Maar eerst nog even genieten van de band. Ik ga naast Bart zitten en hef mijn glas. De band doet hetzelfde. 'Cheers to a lovely tour!' Zegt Jake. 'And all these nice people.' Vult JB aan. And delicious German beer.' Zegt Matthew waarop we allemaal in lachen uitbarsten. 'Oh and cheers to the new album, Linnets 3 sounds very good live on stage.' Zegt Karim. Ik glimlach. Dat hebben we toch maar even gedaan met zijn allen. 'Cheers to 3 times a full house.' Zegt Yori doelend op de uitverkochte shows. Cheers to new adventures. I love y'all.' Zeg ik lief. 'And last but not least, cheers to new life.' Zegt Bart terwijl hij zachtjes zijn hand op mijn buik legt en mij stralend aankijkt.

New Beginning Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu