Vanuit JB
Ik heb lang getwijfeld of ik dit wel moest doen, maar ik kan dit niet aan mij voorbij laten gaan. En dus wacht ik nu op Karim, want we gaan zo naar Ilse om haar het nieuws te vertellen. Ik ben wel een beetje zenuwachtig, niet persé voor Ilse want ze staat toch wel achter me, maar meer voor de consequenties van dit besluit.Een half uurtje later staan Karim en ik voor Ilse's huis. Als we aanbellen doet Bart de deur open. 'Kom binnen!' Zegt hij vrolijk en we gaan aan tafel zitten. 'Ilse is de kleine nog even aan het voeden boven, ze komt zo wel denk ik. Willen jullie koffie?' Vraagt hij. 'Lekker.' Zegt Karim en ik knik ook. Ik merk aan Bart dat hij toch ook wel nieuwschierig is naar de reden dat we zo snel wilden komen. Niet veel later komt Ilse beneden met June op haar arm. 'Hee jongens!' Zegt ze opgewekt en we geven haar een knuffel. Ik kijk naar het kleine meisje en aai haar even over haar hoofdje. Ilse glimlacht en legt June even weg in de box en we praten even over de kleine en Ilse's verlof. 'Dus...' zegt Ilse nieuwsgierig als ze ook plaatsneemt aan tafel. Ik zucht even en lach om Ilse's nieuwsgierige blik. 'Waarom hadden jullie zo'n haast om, op afspraak, langs te komen?' Vraagt ze lachend, doelend op het feit dat we normaal eigenlijk vaker gewoon spontaan bij elkaar op de stoep staan voor een kop koffie. Ik kijk Karim even aan en hij knikt lachend. Dan begin ik alles uit te leggen.
Vanuit Ilse
'Ik heb een kans gekregen om te touren met Peter Maffay. Een tour van 2 jaar, in heel Europa.' Mijn ogen worden groot wanneer JB dit vertelt en ik sla van verbazing mijn hand voor mijn mond. 'En ik vind het heel vervelend om dit te moeten vertellen, want dit betekent dat ik voor nu afstand moet doen van de Linnets. Maar ik moet deze kans grijpen, dit is hèt moment. Ik hoop dat je het begrijpt...' Ik schuif mijn stoel iets naar JB toe en omhels hem. 'Wauw JB, wat gaaf! Natuurlijk begrijp ik dat! Ga ervoor!' Zeg ik enthousiast. JB glimlacht dankbaar. 'Maar hoe nu verder met de lin...' Vraagt JB. Ik laat hem zijn zin niet afmaken en zeg meteen: 'maak je daar niet druk om, dat komt goed joh.' 'Ik ga je ontzettend missen natuurlijk, maar je moet dit avontuur aangaan. En ga er onwijs van genieten, want dit maak je niet vaak mee.' Zeg ik lief. 'Met de Linnets komt het echt wel goed, daar verzinnen Ilse en ik wel wat op, toch?' Zegt Karim. 'En anders kom je over twee jaar, of wanneer je wilt, gewoon weer terug.' Zeg ik terwijl ik in zijn arm knijp. 'Vet joh!' Wauw.'De hele middag hebben Karim en ik zitten brainstormen over het vervolg van de Linnets. Moeten we JB tijdelijk vervangen voor een nieuw bandlid of laten we het zo? Gelukkig hadden we verder nog geen concrete plannen voor de Linnets dit jaar, dus we kunnen nog van alles aanpassen. Na heel wat ideeën uitgewerkt te hebben ging Karim weer naar huis en haalde ik Mare op van de opvang.
Inmiddels was het 23:00 uur en zaten Bart en ik even samen op de bank. Ik was kapot van vandaag, dus ging ik lekker tegen Bart aanliggen. Ik had hem net alles verteld wat we vanmiddag besproken hadden, toen Bart ineens een idee kreeg. 'Hee lieverd, waarom vervang je JB niet tijdelijk voor Yori?' Vroeg hij. Ik had hem een paar weken geleden verteld over Yori's zwangerschap en hoe het met haar ging. Ik wist toch dat hij het voor zich kon houden en hij zag dat ik er ook mee zat. Ik moest er met iemand over kunnen praten, en daar is Bart de meest geschikte persoon voor natuurlijk. 'Dat is misschien niet eens zo'n gek idee.' Zeg ik. 'Yori werkt nu toch niet aan solo materiaal, dus waarom niet? Is juist ook een kans voor haar én jullie kunnen het samen doen. Ook als vriendinnen, hoe mooi is dat?' Ik ging wat rechter op zitten en dacht even na. 'Ik ga het overleggen met Karim en daarna stel ik het Yori voor. Wat goed ja, hier had ik zo snel nog helemaal niet aan gedacht!' Bart lacht door mijn enthousiasme en geeft mij een kop thee aan. Ook gooit hij een zak chips naar me toe maar die gooi ik 3x zo hard weer terug, want ik wil nu echt die extra zwangerschapskilo's kwijtraken. 'Jullie gaan met de Linnets binnenkort toch niet touren, gezien de situatie ook hier met de kleintjes, dus het lijkt mij echt een goed plan.' Licht Bart toe. 'Je hebt gelijk. En aangezien Jake ook bij de Linnets zit, is het super handig eigenlijk.' Geef ik toe. 'Wat heb je toch altijd een goede ideeën.' Zeg ik lachend op mijn beste Limburgs. Bart geeft me lachend een kus. 'En nu is het een goed idee dat wij gaan slapen.' Zegt hij grappend.
Vanuit Yori
Twee dagen later. Ik parkeerde mijn auto bij Wisseloord en liep het pand binnen, richting Ilse's studio. Ik had met Ilse afgesproken om even samen bij te kletsen, zónder kindjes en mannen erbij. Gewoon even wij samen. Ik klopte op de deur en Ilse deed vrolijk open. 'Je bent toch niet alweer aan het werk hè?' Vroeg ik toen ik haar omhelsde. 'Nee joh, ben je gek. Maar het heeft wel iets met werk te maken.' Zei ze geheimzinnig. Ik besloot maar niet door te vragen en ging naast haar zitten op de bank. 'Hoe voel je je?' Vroeg Ilse geïnteresseerd. 'Beetje misselijk nog, maar verder goed.' Zei ik terwijl Ilse koffie zette voor ons. 'Trouwens, ik heb volgende week de eerste echo en ik zou het heel fijn vinden als je misschien mee zou willen gaan...' Zei ik zachtjes. Ilse glimlachte en gaf me mijn koffie. 'Tuurlijk ga ik mee schat! Wat lief dat je dat vraagt! Maar wil Jake niet?' Vroeg ze voorzichtig. 'Jake weet het nog niet... Ik kan het hem nog niet vertellen als ik niet zeker weet of ik dit kan Ils.' Zei ik. Ilse sloeg een arm om mij heen. 'Snap ik lieverd, bij de eerste echo ben je verkocht. Echt. Ik ga met je mee, ik ga je helpen.'Vanuit Ilse
'Hee Yoor, ik heb een voorstel.' Zei ik toen we al even aan het kletsen waren. Yori keek mij verbaasd aan. 'Oh?' Zei ze nieuwschierig. 'Je moet het echt eerlijk zeggen als je het niet ziet zitten, maar JB stopt tijdelijk bij de Linnets. Hij gaat touren met Peter Maffay en we zijn op zoek naar iemand die hem kan gaan vervangen. Ik dacht meteen aan jou natuurlijk. Het zou me onwijs leuk lijken als je onze band zou willen komen versterken.' Zei ik, toch wat nerveus voor haar reactie. Een paar seconden staarde ze mij beduusd aan en toen zei ze: 'Wauw, ja natuurlijk! Ik zou niets liever willen.' Zei ze lief. 'Echt?!' Vroeg ik enthousiast. 'Echt.' Zei Yori blij.
JE LEEST
New Beginning
ФанфикNa een jaar solo gespeeld te hebben, pakt Ilse haar carrière met The Common Linnets weer op. Dat brengt nieuwe kansen maar ook veel onzekerheden. Als zangeres, singer-songwriter, partner van Bart, mama van Mare, zakenvrouw en Linnet heeft Ilse het z...