Deel 15

208 10 8
                                    

Vanuit Bart
Ik word wakker om 04:00 uur van Ilse die langzaam het bed uit sluipt. 'Wat ga je doen?' Vraag ik. 'Wc.' Zegt ze. Niet veel later hoor ik haar overgeven en loop naar de badkamer. Ik ga op de badrand zitten en vul een glas water voor haar. Ze komt overeind en ik geef haar een knuffel. 'Het is voor een goed doel Ils.' Zeg ik en ik geef een kus op haar voorhoofd. We lopen weer terug naar de slaapkamer en gaan weer terug in bed. Ilse kruipt tegen mij aan en zo liggen we lepeltje lepeltje, wat we allebei het fijnste vinden. Met mijn ene hand streel ik door haar haar en mijn andere hand leg ik op haar buik. Ilse legt haar hand er bovenop en glimlacht. Vandaag wordt een spannende dag.

Vanuit Yori
Ik zit aan het zwembad op ons dakterras in Nashville. Jake speelt samen met Jenae in het zwembad en ik luister muziek in de zon en kijk toe. Gisteren heb ik mijn trouwjurk uitgezocht, hebben we de live muziek voor onze trouwerij geregeld en hebben we de ringen uitgezocht. Het kwam nu wel heel dichtbij en ergens kreeg ik het er een beetje benauwd van. Alleen wat daar de oorzaak van kon zijn kon ik maar niet achterhalen. Jake en ik waren toch voor elkaar gemaakt? Misschien is het de onzekerheid die ik heb opgebouwd na dat hele gedoe met Okke. Of misschien is het de angst dat Jake mij ooit gaat verlaten. Voor iemand die wel een kind met hem zou willen. Ik maak mezelf helemaal gek en probeer deze rare gedachte uit mijn hoofd te zetten. Ik zet mijn zonnebril op en kijk naar mijn aanstaande man en mijn dochter. Jake houdt Jenae boven zijn hoofd en laat haar dan weer langzaam in het water zakken. Ze giert het uit en ik lach. Jake kijkt mij lachend aan en ik krijg kriebels in mijn buik. Ja, volgensmij zit het toch echt wel goed tussen ons.

Vanuit Ilse
Ik sta me op te maken in de badkamer als ik mijn moeders stem van beneden hoor komen. 'Schat, ben je klaar?' Roept Bart naar boven en ik loop de trap af naar beneden. 'Hè ma.' Zeg ik terwijl ik mijn moeder een kus geef en ze met haar beide handen mijn gezicht vastpakt. 'Succes lieverds. Het komt goed.' Zegt ze lief. Ik trek mijn laarsjes aan en pak mijn tas van tafel. Ik geef Mare een kusje en aai haar even over haar hoofdje. 'Ga je lekker met oma spelen? Papa en mama zijn zo weer terug.' Bart opent het portier voor me en ik stap de auto in. We hebben expres gekozen om een echo te maken op zondag, omdat de kans dan kleiner is dat ik herkend wordt. En dat is wel het laatste wat ik zou willen. De rit naar de verloskundige lijkt eeuwen te duren, maar als we aankomen is de parkeerplaats gelukkig leeg. Bart pakt mijn hand vast en samen lopen we naar binnen...

Vanuit Bart
Eerst hebben we een intakegesprek, moet Ilse bloedprikken en wordt haar bloeddruk gemeten. Een half uurtje later is het eindelijk tijd voor de echo en mag Ilse komen liggen. Ik steek mijn hand naar haar uit en ze pakt hem vast. Ilse stroopt haar shirtje iets omhoog en doet de knoop van haar pantalon open. 'Ik ga eerst even voelen, daarna brengen we de gel aan en maken we de echo.' Zegt de verloskundige lief. Ilse luistert maar half en is zichtbaar ontzettend nerveus. Ik geef haar een snelle kus en een knipoog. De verloskundige brengt de gel aan, start het apparaat en even is het doodstil in de kamer. Na een paar seconden zien we een piepklein wit vlekje bewegen op het scherm. 'Dit is jullie kindje.' Zegt de verloskundige terwijl Ilse en ik naar het scherm staren. 'Wauw.' Zegt Ilse zacht terwijl ze mijn kant op kijkt en glimlacht. 'We kunnen nog geen hartslag horen, dat kan pas na acht weken. Maar ik kan jullie wel vertellen dat het er allemaal heel goed uitziet en het kindje goed groeit. Je bent nu 5 weken en 5 dagen zwanger.' Ilse draait zich weer naar mij toe en ik veeg een traan van haar gezicht en ze geeft mij een kus. 'We worden echt weer papa en mama schat.' Zeg ik lief.

Vanuit Yori
'I'm going!' Zeg ik tegen Jake terwijl ik mijn clutch pak en mijn mobiel er in stop. Ik ga vanavond een avondje stappen in Nashville met een vriendin die ik hier heb leren kennen vorig jaar. Nina heet ze. 'Be careful Yori... Watch out with alcohol and stay away from the boys.' Zegt Jake met een knipoog en ik geef hem nog een laatste kus, pak mijn spullen en stap op de fiets. Ik zwaai nog even naar hem en Jenae voor het raam en fiets dan naar het café.

Na een paar drankjes met Nina in het café voel ik mijn benen zwaarder worden. Ik moet nu echt overgaan op de mocktails en alcoholvrije drankjes, anders komt het niet goed. 'Yori it's 2 o' clock. Shall we go home?' Zegt Nina naar een tijdje. Ik knik. We stappen op de fiets en fietsen het eerste stuk samen. Nina woont in het zuiden van Nashville, dus ik moet nog een heel stuk alleen fietsen. Ik geniet van de rust op straat en het koele zomerbriesje die door mijn haren waait. Als ik op een kruispunt komt zie ik het café waar Jake en ik elkaar ontmoet hebben. 'The Second Fiddle.' Ik heb geen tijd afgesproken met Jake om thuis te zijn, dus ik kan best nog eventjes een drankje doen. Ik zet mijn fiets tegen de muur en loop naar binnen. Ook app ik Jake nog even dat ik over een uurtje thuis ben. Hij reageert niet, waarschijnlijk slaapt hij al. Na een cocktail en een wodka loop ik, een beetje wankel, het café weer uit en stap op de fiets. Misschien waren die laatste twee drankjes toch niet zo'n succes, want ik begin vlekken voor mijn ogen te zien. Maar het voelde zo goed om weer even de tiener uit te hangen. Stiekem weet ik heus wel dat dat niet verstandig is, ik ben namelijk moeder, wat denk ik wel niet. Maar het kan me allemaal even niet zo veel schelen, ik heb een geweldige avond gehad. Ik fiets in rap tempo naar huis maar op een gegeven moment wordt ik erg duizelig en besluit ik het laatste deel te gaan lopen. Als ook dat niet meer gaat zet ik mijn fiets even in een steegje en ga tegen de muur zitten met mijn hoofd in mijn handen. Ik heb hier nu alweer spijt van. Ik moet echt gaan afkicken want dit kan echt niet meer. Ik besluit Jake te bellen maar hij neemt niet op. Wat nu?

New Beginning Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu