"Woi! Terjenguk-jenguk, apa hal?" sergah Rayyan.
Raisya berdecit. Sibuk je mamat nie. "Kau buat apa kat sini?"
Rayyan mengerutkan dahinya. "Aku yang sepatutnya tanya kau. Kau buat apa dekat kawasan khemah lelaki malam-malam nie? Kau nak usya mamat mana? Kau ada crush, eh?" Tebak Rayyan dengan senyuman mengejek.
Raisya menolak kepala Rayyan dengan kasar. "Tengkorak kau ada crush! Tak ada maknanya!"
"Perempuan besi nie-- Sakitlah! Habis tu kau buat apa kat sini? Dah lewat kot. Tak penat ke? Kita baru je lepas night walk tadi. Sekarang nie waktu rehat tau. Dan waktu tidur." soal Rayyan lagi.
Raisya menggigit bibir bawahnya. Takkanlah dia nak cakap yang dia tengah cari Izzul. Kang banyak pulak soalan si penyibuk nie. "Aku cari ermm-- Along! Kau ada nampak Along?"
"Cari Along rupanya! Ingatkan usya crush. Tak adalah, kalau kau dah ada crush gigit jarilah Cikgu Izzul nanti." kata Rayyan selamba.
"Asal pulak? Dah tak ada duit nak beli makanan ke sampaikan kena makan jari sendiri?"
Rayyan menepuk dahi dengan balasan Raisya. Masa nie juga bendul dia nak menyibuk. Dahi gadis itu dijentik perlahan. "Maksud aku, gigit jari tu kecewalah. Dia kan suka kat kau. Tolonglah Raisya, hapuskan perangai lurus bendul kau tu. Nak usik pun susah."
Raisya mengangguk. Baru dia faham-- eh? Asal Rayyan cakap macam tu pulak? Dia tahu ke? Tak mungkinlah! Saja nak kenakan aku lah tu.
Raisya menjeling Rayyan. "Kepala lutut kau! Aku cari Along je, yang kau melalut sampai ke Papua, dah kenapa? Kalau tak tahu, cakap je lah tak tahu. Merapu macam-macam! Dahlah, ciao! Buang masa je-- Along!"
Ezmeer yang sibuk berbual dengan cik tunang itu menoleh saat namanya diseru. Raisya segera mendekati abangnya. Mencarut Rayyan dibuatnya apabila gadis itu dengan sengaja melanggar bahunya dengan kasar. Yes! DENGAN SENGAJA!
"Raisya buat apa kat sini?" soal Ezmeer.
"Cari Alonglah! Takkan nak cari Rayyan yang tak penting tu pulak." balas Raisya.
"Cari Along? Ada perlu apa?"
Raisya teragak-agak hendak mengatakan hasratnya. Cakap jelah, Raisya! Tanya je Izzul kat mana. Susah sangat ke?!
"Ermm... Adik nak jumpa Cikgu Izzul. Dari tadi tak nampak dia. Masa night walk tadi pun dia tak ada jadi instructor." ujar Raisya sedikit perlahan.
"Oh, nak jumpa Izzul! Memangah dia tak ada-- Ya Allah! Along lupa nak bagitahu. Izzul ada kat rumah penginapan. Jom, cepat ikut Along." kata Ezmeer seraya menarik Raisya agar mengikutinya.
"Janganlah tarik kuat-kuat!" Ezmeer tidak menghiraukan rontaan Raisya. Malah ditariknya Raisya untuk mengikutinya.
"Kita buat apa kat sini? Along, adik dah kata adik okey, kan? Tak nak lah tidur kat bilik chalet Along nie. Tak adil untuk orang lain." rengek Raisya dengan muka cemberut. Dari siang tadi Ezmeer asyik memujuknya untuk berehat di chalet yang menempatkan guru-guru. Tapi, tetap saja gadis itu menolak. Rasa segan dengan rakan yang lain. Dahlah bilik dia kongsi dengan Izzul sekali.
YOU ARE READING
〔SU〕Hatiku Milikmu
RomanceApa perasaan kau bila kena kahwin dengan orang yang kau benci? Dah lah tu, dalam keadaan yang teramatlah sangat memalukan pulak? Lebih haru lagi, bila kau kena kahwin dengan tunang kepada kakak kandung kau sendiri? "You made my heart skipped a beat...