BAB 37

52 4 0
                                    

Ah, sudah! Ulat bulu dah naik daun pulak! Pandang, pandang. Aku cucuk biji mata tu karang. Raisya seakan nak menampar orang saat ini. Ya Allah, annoyingnya muka mamat nie sekarang!

"Apa pandang-pandang? Cungkil biji mata tu karang!"

"Eleh, dia yang rindu tapi tak nak mengaku."

"Perasan!"

Raisya mula bengang. Izzul di sebelahnya kerling. Sakit pula hatinya melihatkan lelaki itu tersenyum lebar. Amboi, sampai ke telinga!

"Tak payah senyum-senyum sangat tengok orang macam tu, boleh tak? Annoyinglah!" Dengki sungguh dia melihat lelaki itu merasa bahagia.

"Sya tahu tak pahala untuk isteri jika suami senang hati bila pandang wajah isterinya? You should be happy!"

"Noted! Saya dah dengar dan faham seratus peratus!" ujar Raisya dengan nada perlian sambil matanya dijulingkan.

Izzul hanya tergelak dengan balasan Raisya. Dia menggenggam tangan Raisya dengan lembut meletakkannya di atas tangannya sendiri. Perlahan dia membelai tangan mungil milik gadis itu. Raisya hanya membiarkan. Raisya sekarang sudah terbiasa dengan skinship Izzul Syahmi yang pandai tiba-tiba.

"By the way Sya, Sya tahu tak hari nie tarikh berapa?"

Raisya mengerutkan dahi mendengar soalan yang tiba-tiba Izzul ajukan. "August berapa entah. Kenapa tanya tiba-tiba?"

"Saja tanya. Just to make sure Sya tak lost track of time. SPM tak lama lagi , in less than 3 months." Ujar Izzul dengan senyuman tak lekang di bibir.

"Oh." Bibir Raisya membentuk huruf 'O' mendengar jawapan Izzul. Namun, dua saat kemudian matanya membulat sambil memandang tepat pada Izzul. "Seriuslah?"

"Ada nampak muka abang macam bergurau ke?"

🍁🍁🍁

Riana menyiku Rayyan di sebelahnya. Rayyan memandangnya dengan pandangan riak 'apa?!' Riana pula membalas dengan bibir dijuihkan ke arah Raisya. Keduanya berselang seli memandang Raisya sambil berbalas pandangan sesama mereka.

"Raisya."

"Hmm?" Balas Raisya tanpa membalas memandang dua kawan baiknya itu.

"Kau sakit ke?" Berkerut dahi gadis itu saat Rayyan menanyakan soalan tersebut.

"Alhamdulillah, Allah masih beri nikmat kesihatan untuk aku. Asal? Nampak macam aku tak sihat ke?" Soal Raisya semula.

"Nampak memang sihat. Tapi, pelik." ujar Riana pula.

"Apa yang pelik?"

"Kaulah yang pelik!"

Semakin berkerut dahi Raisya jadinya dengan balasan kawan baiknya itu. "Apa benda kau merepek nie? Aku elok je duduk kat sini buat hal sendiri, tak kacau orang pun." 

"Tak adalah, cuma kitorang peliklah tengok kau. Tadi sebelum rehat Cikgu Rozi tak ada so cikgu ganti suruh buat kerja sendiri. Lepas tu sekarang nie waktu rehat. Kau tahu tak, dah nak dekat dua jam kau duduk sini dan menghadap buku kau je. Kau tak ada ajak aku bersembang ke bergosip ke." ujar Riana panjang lebar. 

〔SU〕Hatiku MilikmuWhere stories live. Discover now