Raisya memalingkan wajah saat pintu dibuka dari luar. Salam disambut bersama senyuman dia hadiahkan buat lelaki itu. Telefon ditangannya diletakkan. "Dari mana?"
"Abang dah bagitahu tadi abang keluar nak pulangkan kereta Hazryn." ujar Izzul. Raisya mengerutkan dahinya. "Lamanya? Jalan jammed ke?"
Tak semenanya Izzul tersenyum nakal lalu mendekatkan wajahnya ke wajah Raisya. "Rindu ke?"
Laju saja Raisya menjauhkan wajahnya dari lelaki itu. "Tak ada maknanya!"
"Yelah tu!" Izzul mencuit manja hidung gadis tersebut. Dia selamba melabuhkan duduk di atas katil itu. Lebih tepatnya dihadapan Raisya. "Abang pergi sekolah tadi cari fail RPH. Ingatkan tertinggal kat sekolah rupanya ada dalam kereta." jelas Izzul. Raisya cuma mengangguk. "Oh ya! Sya dah makan ubat?"
"Huh?" Raisya berdehem kecil sebelum mengangguk. Senyuman terpaling fake dihadiahkan buat cik abang. "Dah!"
Izzul mengecilkan mata memandang Raisya. Muka tak boleh percaya langsung! Izzul membuka laci pada meja kecil disebelah katil. Bungkusan berisi ubat-ubatan dikeluarkan dan diteliti sebelum ditayangkan di hadapan gadis itu. "Kenapa degil nie? Sayang nak abang bagitahu mama ke?"
Raisya segera menggeleng. Spontan saja lengan Izzul diraih. "Then?"
Raisya mengeluh panjang. "Ya, saya minum ubat! Puas hati?" Izzul hanya memandangnya dengan riak yang mengatakan 'i'm waiting' di wajahnya. Raisya menggulingkan biji matanya sebelum mencapai ubat di tangan Izzul. Beberapa kali dia menoleh pada Izzul sebelum perlahan-lahan ubat ittu ditelan. Air yang memang ada tersedia di situ dihirup rakus.
"Bleigh! Tak sedap!" Raisya mengeluh buat ke sekian kalinya. Izzul tersenyum kemenangan. Kepala Raisya diusap. "Pandainya! Anak siapa nie?"
Raisya menjeling tajam ke arah lelaki itu. Izzul hanya ketawa dengan keletah gadis itu. "Okeylah, abang tak solat lagi nie. Sya dah solat?" Raisya mengangguk namun wajah tak puas hati ditayang saat melihat pandangan Izzul. "Apa pandang-pandang? Orang dah solat tadi. Sumpah!"
"Abang tak cakap apa-apa pun. Sikit-sikit nak marah je!" Sempat Izzul mencuit hidung si gadis sebelum berlalu ke bilik air untuk mengambil wudhu. Tidak sempat Raisya menepis, lelaki itu sudah hilang dari pandangannya.
🍁🍁🍁
Hening malam menampar lembut pipi Raisya. Sejuk, tapi nyaman rasa angin malam sepoi-sepoi bahasa menemani mereka berdua.
"Jom balik."
Kening dinaikkan sebelah. "Tiba-tiba?" Raisya tidak membalas malah membuang muka. Izzul menggeleng. Haih! Ada saja perangai gadis sorang nie. "Apa yang tak kena lagi?" soal Izzul.
Raisya membalas pandangan Izzul sejenak sebelum mengalihkan pandangannya semula. "Mama tu lah!"
"Cuba cakap jelas sikit. Mama buat apa lagi? Sya memang kerja bergaduh je dengan mama, eh? Sayang buat apa pulak kali nie?" usik Izzul pula. Kalau tak melawan cakap memang bukan Raisya Hazeeqa namanya. Kalau balik sini tak bergaduh dengan mamanya, memang tidak sah. Tak gaduh dengan mama, dengan si Ezmeer tenuk tu. Ada saja benda nak dibawa bertikam lidah.
"Mana ada saya buat apa-apa! Mama tu yang--" Raisya terdiam seketika tidak menghabiskan ayatnya. "Tak ada apa-apalah!"
"Perempuan kalau buat salah mana nak mengaku."
Tak semena cubitan hinggap di lengannya sejurus ayat itu dihabiskan. Menyerigai lelaki itu dibuatnya. "Sakitlah! Asyik nak mencubit je. Gigit kang!"
Raisya menghadiahkannya jelingan tajam. Izzul pula hanya berdecit kecil.
YOU ARE READING
〔SU〕Hatiku Milikmu
RomanceApa perasaan kau bila kena kahwin dengan orang yang kau benci? Dah lah tu, dalam keadaan yang teramatlah sangat memalukan pulak? Lebih haru lagi, bila kau kena kahwin dengan tunang kepada kakak kandung kau sendiri? "You made my heart skipped a beat...