BAB 06

526 20 0
                                    

Izzul mengerutkan dahi melihat Raisya yang mengomel sendirian. Kumat-kamit mulutnya menyatakan sesuatu. Mengikut dari wajahnya yang masam, pasti sedang membebellah tu.

BAM!

Tersentak juga Izzul apabila Raisya menutup pintu dengan kuat begitu. Dah lah muka pun macam singa lapar. Izzul berdehem kecil.

"Sya, abang nak cakap sikit dengan Sya." Teragak-agak Izzul menegur Raisya. Aik, takut bini ke bang? Duga akalnya.

Oh, tolonglah! Bukan style Izzul Syahmi untuk takut bini. Itu namanya lelaki dayus. Lancang hatinya menyanggah kenyataan si akal.

"Cikgu nak cakap apa? Cakaplah." soal Raisya datar.

Izzul mengukir senyum. Raisya tidak lagi ber'aku-kau' dengan dirinya seperti beberapa malam yang lepas. Walaupun sebenarnya panggilannya lebih formal.

"Nak cakap, cakaplah. Tersenyum-senyum macam orang tak betul. Saya tengah mood tak elok nie." Kata Raisya. Datar saja nadanya.

"Sorry, abang mengkhayal tadi. Lagipun, tak salahkan kalau nak senyum? Sya tu asyik bad mood memanjang, kenapa?" usik Izzul.

Raisya menjeling pada Izzul. "Mama tu lah! Asyik nak membebel je. Itulah, inilah. Sukalah cikgu, kan? Mama sayangkan cikgu sangat-sangat!"

Izzul mengerutkan dahi. Apa hal pulak nie? Mendung tak ada, gerimis tak ada tiba-tiba gempa bumi pulak. Piyed kot? Eh, takkanlah? Subuh tadi elok je sembahyang. Tiba-tiba kot?

Eh, aku nak serabutkan otak aku dengan benda-benda macam tu pulak kenapa? Haish! 

"Cikgu nie kenapa? Tadi tersenyum-senyum, sekarang geleng-geleng kepala pulak. Jangan kata dah gila, sudahlah. Saya nie SPM pun tak lepas lagi, tak naklah saya jadi janda muda-muda." kata Raisya selamba.

Tergelak Izzul mendengar kata-kata Raisya. "Sampai ke situ sekali Sya fikir? Abang tak gilalah, Sya. Sya marah-marah nie kenapa? Apa yang abang buat?" soal Izzul.

"Apa yang cikgu buat? Cikgu tahu tak, mama bising-bising membebel kat saya sebab saya tak panggil cikgu 'abang'? Apa, panggilan tu wajib ke? Tak berdosa pun kalau tak panggil 'abang' kan? Ni semua salah cikgu, tau tak!" bentak Raisya sambil menjeling Izzul.

"Salah abang pulak? Abang tak kisah pun kalau Sya tak panggil abang, 'abang'. Macam yang Sya cakap, panggilan tu tak wajib. Asalkan abang redha, Sya tak berdosa pun." kata Izzul lembut.

Raisya mencebik bibir. Asalkan redha konon! Sajalah tu nak bagi aku sentap. Macam aku tak tahu je isi tersirat di sebalik ayat dia tu. Gerutunya di dalam hati.

"Dahlah cakap pasal nie. Abang sebenarnya nak tanya Sya, boleh tak sebelum sekolah mula nie kita pindah rumah? Tapi, kalau Sya tak nak tak apa. Abang tak kisah pun." soal Izzul.

Raisya seperti berfikir sebentar. Kemudian, dia memandang Izzul pula.

"Pindah pergi mana? Rumah ibu? Tak nak lah! Saya nie nak masak nasi pun tak pandai. Apa pulak kata ibu cikgu nanti?" balas Raisya.

"Bukan rumah ibu, tapi rumah abang. Buat apa kita nak tinggal rumah ibu pulak?"

"Rumah cikgu? So, kita tinggal berdua?" soal Raisya lagi.

"Berdualah. Takkan nak ajak Along tinggal sekali dengan kita? Tak kuasa abang nak tanggung makan minum dia." ujar Izzul selamba.

Raisya tersenyum kecil. Namun cepat-cepat riaknya dikawal.

"Pindah bila? Hari nie? Atau esok?" soal Raisya.

"Tak sabar nampak?" usik Izzul. Raisya menggulingkan anak matanya ke atas.

"Ha'ah! Tak sabar nak lari dari bebelan mama."

Tergelak Izzul dengan jawapan Raisya. Dalam diam dia bersyukur mereka sudah boleh bergurau senda. Tak boleh sebut gurau senda sangat pun. Mana tidak, sekali pun Raisya tidak pernah tersenyum. Ketawa jauh sekali. Tidak sekali pun Raisya pernah membalas usikannya.

Tapi, tidaklah seperti beberapa hari yang lalu bila mana Raisya asyik memarahinya. Pantang bersua muka, pasti ada saja yang tidak kena pada pandangan mata Raisya.

Tok! Tok! Tok!'

"Dik, oh adik! Buka pintu nie kejap." Laung Ezmeer dar luar.

"Along nak apa? Orang busy nie." balas Raisya selamba.

"Kisah pulak aku kalau kau busy? Along bukan nak jumpa adik pun, Along nak jumpa adik ipar along. Izz, kau keluar kejap. Aku ada benda nak cakap nie. Aku tunggu kat bawah." ujar Ezmeer.

Belum sempat Izzul menjawab, kedengaran bunyi tapak kaki semakin berlalu. Pasti Ezmeer sudah turun ke ruang tamu!

Raisya mencebik bibir lagi. Izzul hanya menggeleng. Izzul baru berura-ura hendak bangun, Raisya pula bersuara.

"Cikgu nak pergi mana? Kita tak habis bincang lagi." soal Raisya.

Izzul mengerutkan dahi memandang Raisya. "Bincang apa? Kan Sya dah setuju. Abang ikut je bila Sya nak pindah. Kalau nak hari nie pun abang tak ada masalah. Nanti abang cakap kat mama dengan papa. Sya packinglah. Kalau dah siap panggil abang."

"Baju cikgu tak packing?" Soal Raisya lagi.

"Tak payah kot. Senang sikit bila balik sini. Tak payah nak bawa beg banyak-banyak. Abang turun dulu." Pamit Izzul sebelum berlalu. Raisya hanya mengangguk faham.

🍁🍁🍁

"Kenapa, Meer?" soal Izzul.

"Tak ada yang penting pun sebenarnya. Cuma aku nak tanya, kau jadi ke pindah macam yang kau cakap semalam?" soal Ezmeer pula.

"Raisya dah setuju, so rasanya jadilah. Geram sangat dengan mama, sampaikan hari nie juga dia nak pindah." ujar Izzul dengan ketawa kecil.

"Itu tak lain sebab pagi tadilah tu. Siapa suruh bangun lambat. Bisinglah mama." kutuk Ezmeer selamba.

Izzul ketawa dengan komen abang iparnya. "Itu satu hal, lepas tu dia kena bebel lagi dengan mama. Itu sebab tak panggil aku 'abang'. Mana tak angin satu badan? Matahari belum pun tegak atas kepala, dah kena tadah telinga. Comel je dia masa membebel kat aku tadi. Dia bising sebab mama bebel dia, tapi dia tak sedar yang dia sendiri pun membebel." Sambung Izzul.

Tersenyum Ezmeer melihatkan Izzul yang begitu ceria bercerita tentang Raisya. Izzul yang perasan akan pandangan abang iparnya, mengerutkan dahi.

"Asal kau pandang aku macam tu?" soal Izzul.

"Aku tengok kau nie happy je. Tak nampak pun macam kena paksa kahwin. Stres pun tak ada. Kemurungan jauh sekali. Yelah, walaupun Raisya layan kau tak serupa suami, tapi kau tak melenting pun." luah Ezmeer.

Izzul tersenyum nipis. "Memang aku tak dipaksa pun. Ini keputusan aku. Raisya tu budak lagi, Meer. Aku harap sangat keputusan yang aku buat nie tak menjejaskan kehidupan Raisya lepas nie. Mungkin salah aku sebab terburu-buru."

"Benda dah jadi pun, Izz. Bukan aku tak  tahu kenapa kau ambil keputusan nak kahwin dengan Raisya. Berdoa je supaya ada hikmah di sebalik semua yang berlaku." ujar Ezmeer pula.

"Thanks, Meer."

"Tak ada hallah! Cuma aku harap kau terus sabarlah layan karenah Raisya tu. Aku kenal adik aku. Raisya sebenarnya tak salahkan kau cuma dia kecewa dengan keputusan yang papa ambil. Sikit masa lagi, aku pasti dia akan cuba buka hati untuk terima kau." ujar Ezmeer lagi.

Izzul senyum. Kepalanya dianggukkan. "Aku harap macam tu lah."

💎💎💎💎💎

Keep voting and comments...

〔SU〕Hatiku MilikmuWhere stories live. Discover now