Raisya tersedar apabila denyutan terasa buat ke sekian kalinya di kepalanya. Tuala basah yang ada di dahinya ditarik. Lama dia merenung sosok di hadapan matanya sejurus dia membuka mata. Spontan tangannya diletakkan pada pipi itu. Lembut saja tangannya mengelus tanpa sedar air matanya mengalir perlahan.
"Menangis pagi-pagi tak elok sayang, nanti rezeki susah masuk." Raisya tersentak apabila tangannya digenggam. Kini matanya pula yang direnung oleh sepasang mata milik Izzul Syahmi. Lembut suara garau itu menegur sambil tangannya mengesat air mata yang jatuh. "What's wrong? You got nightmare?" Soal Izzul pula. Ingat nak landing sekejap je lepas Subuh tadi, end up dia tertidur juga.
Raisya hanya menggeleng perlahan. Matanya masih saja setia merenung anak mata Izzul. Tangan kanan Izzul naik menyentuh dahi Raisya. "Tak panas sangat dah. Are you feeling better?"
Raisya menggeleng lagi. "I don't know. I don't think I can lift my head? And I don't think I can get up either. The headache isn't leaving me alone." Raisya menutup mata sambil tangan Izzul yang tadi ada di dahinya ditarik ke pipinya. Hampir tertutup seluruh wajahnya yang mungil dek tangan Izzul yang besar. Terasa hangat tangan Izzul di pipinya. Tak sedar dek Raisya pipinya memerah.
Izzul sedikit risau apabila Raisya mengadu masih sakit kepala, namun kelakuan manja gadis itu menyebabkan bibirnya berkeras hendak mengukir senyum. Argh! Dua hari seakan selamanya. Dua hari dia tidak mendengar khabar gadis itu, hanya Tuhan yang tahu betapa dia rindu akan gadis kecil molek di hadapannya ini.
Raisya Hazeeqa yang tadinya mengadu sakit kepala tiba-tiba bangun. Tak adalah tiber sangat. Tangan Izzul yang didaratkan di pipinya sebentar tadi dialihkan sebelum dia bangun perlahan-lahan. Izzul turut membantu gadis mungil itu bangun dan akhirnya mereka duduk bersila di atas katil.
"Lapar."
Bibirnya megukir senyum mendengar satu kata itu dari mulut raisya. "Mestilah lapar, Along kata dari semalam sayang tak makan. Sayang tunggu sini, abang ambilkan breakfast."
"Nak ikut juga." Pinta Raisya.
"Tadi kata sakit kepala, tak larat nak bangun. Sekarang nak turun pulak? Kepala tak sakit dah?" Raisya mengangguk. "Sakit tapi taknak tinggal sini sorang-sorang." Izzul mengusap lembut kepala Raisya. "Yelah, yelah."
Ezmeer yang kebetulan hendak ke biliknya, terserempak dengan pasangan itu di tengah jalan sedang beringan. Keningnya dinaikkan sebelah. "Amboi, Cik akak, Cik abang! Tak pergi sekolah ke? Dah pukul berapa dah nie."
"Hari sabtu mana ada sekolah. Nampak sangatlah zaman sekolah dulu selalu ponteng." balas Izzul pula.
Ezmeer berkerut. Tambah berkerut dahinya setelah dia memeriksa kalendar di telefonnya. "Eh, yelah! Habis tu kenapa papa suruh pergi office tadi? Tak adil nie!" Setelah membebel sendirian, matanya dialihkan pula pada pasangan di hadapannya. "Korang dua nak pergi mana?"
Belum sempat Izzul membalas, suara raisya dahulu memotong perbicaraannya. "Sibuklah Along nie! Orang lapar tau, Along ingat bercakap dengan Along kat sini, lapar adik nie boleh hilang ke? Dahlah, jom turun!"
Raisya menarik tangan Izzul untuk menuruni tangga hingga ke dapur. Tiada sesiapa-- Oh! Dah nak tengah hari pun, memanglah tak ada orang kat dapur. Tanpa dipinta, Izzul menyiapkan makanan Raisya di atas meja.
"Breakfast buatan mama memang terbaik!" ujar Raisya dengan senyuman lebar. "Cikgu tak makan?"
Izzul menggeleng cuma. "Mana sayang tau mama yang masak? Maybe Cik Intan yang masak?" Raisya menggelengkan kepala dengan yakin. "No! No! No! Mama saya, saya tahulah masakan mama rasa macam mana. And tak payah nak take credit kata cikgu yang masak pulak!"
YOU ARE READING
〔SU〕Hatiku Milikmu
Roman d'amourApa perasaan kau bila kena kahwin dengan orang yang kau benci? Dah lah tu, dalam keadaan yang teramatlah sangat memalukan pulak? Lebih haru lagi, bila kau kena kahwin dengan tunang kepada kakak kandung kau sendiri? "You made my heart skipped a beat...